Auteur Topic: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor  (gelezen 5017 keer)

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #30 Gepost op: do, 30 jul 2009, 15:57:13 »
Dennis,

Ik heb even je uitleg gevolgd. Blijkbaar heb ik dus wel een zwart/rode draad op de bobine. Kan deze niet uitmeten door het gebrek van een multimeter.

De digifant kreeg effectief geen voeding. Ik heb de zwart/witte draad gevolgd en kwam uit op een relais. Die naast de relais (dat volgens mij de brandstofpomp stuurt). Ik heb al een nieuwe relais besteld. Ik heb deze relais overbrugt (gezekerd) van constante + naar de zwart/wit. Maar nog steeds zonder succes.
In het midden zijn 2 zwarte draden waarvan 1 naar de andere relais gaat.

Aan de bobijn steekt trouwens een haakje met een fiche op met 3 draden, waarvan 1 zwarte. Moet hier stroom op komen? of is dit ook massa? Want volgens mij zit daar helemaal geen spanning op. Of heeft dit te maken met die relais?
Der Polo(w)fahrer

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #31 Gepost op: do, 30 jul 2009, 16:55:10 »
van welk bouwjaar is jouw G40? Het schema dat ik gebruik is voor G40 sinds januari 1991, misschien dat dit het verschil in kleur verklaart.

Zwarte draden zouden in principe allemaal contact + moeten zijn, maar als er al eens geknoeit is aan de kabelboom zou dit wel eens anders kunnen zijn.

Heeft de rode draad aan dat relais spanning (zou volgens mij zowel met contact aan als uit spanning moeten hebben)?
Heeft de zwarte draad aan het relais spanning bij contact aan?
Maakt de bruine draad aan het relais wel goed contact met de massa?

Wat dit haakje is weet ik niet (het hele woord fiche ken ik niet, wat is dat? Vlaams?) Misschien kan je een foto maken, dan weten we meer. Normaal is zwart contact +, maar het is niet onaannemelijk dat er ooit mee geknoeit is, en in dat geval zou het alles kunnen zijn.
Pimp my Polo

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #32 Gepost op: do, 30 jul 2009, 22:33:22 »
Kan deze niet uitmeten door het gebrek van een multimeter.

Ik zou er zeker 1 kopen, een simpele kost bijna niks.
Daar kun je eigenlijk niet zonder bij dit soort problemen.
Bij interesse kan ik je wel een G40 motorkabelboom-schema sturen.

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #33 Gepost op: do, 30 jul 2009, 22:36:00 »
Dit ga ik mij inderdaad aanschaffen.

Dat schema mag je altijd sturen: iemeel_johan@hotmail.com

Zondag gaat de zoektocht verder.

Ik wil jullie eigenlijk al eens bedanken voor jullie advies...
Der Polo(w)fahrer

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #34 Gepost op: zo, 02 aug 2009, 17:28:07 »
OK, vandaag 300km gereden voor een nieuwe kabelboom. Volledig ingeplugd en NOG steeds geen succes.
Digifant en relais geprobeerd van een kameraad.

Ik word er onnozel van!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alles verandert en toch geen onsteking. Zo gesofticeerd kan dat toch niet zijn...

Anyway mijn besluit staat vast. Als het tegen septemeber niet op gelost raakt open ik een topic bij TE KOOP!!!
Der Polo(w)fahrer

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #35 Gepost op: zo, 02 aug 2009, 17:33:03 »
Staat er wel spanning op de bobine tijdens het starten? Heb ook eens een kapotte contactschakelaar gehad die geen spanning aan de computer+ontsteking gaf bij starten.

Lees nergens iets over contactblokje/contactslot vervangen? Gezien de reputatie van het contactblokje bij VW lijkt me dat een eerste stap om te doen, maar ik lees er nergens over, dus wellicht heb je dit nog niet gedaan?
Om hem met deze geschiedenis te koop te zetten staat gelijk aan weggeven, vermoed ik?! -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #36 Gepost op: zo, 02 aug 2009, 17:50:22 »
heb verschillende contactsloten geprobeerd.

qua prijszetting voor verkoop is nog wat te vroeg...
Der Polo(w)fahrer

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #37 Gepost op: zo, 02 aug 2009, 18:04:58 »
heb verschillende contactsloten geprobeerd.

Maar ook contactblokjes? Als je je contactslot wisselt wissel je niet automatisch ook het contactblokje mee? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #38 Gepost op: zo, 02 aug 2009, 20:27:52 »
Ik zou er zeker 1 kopen, een simpele kost bijna niks.
Daar kun je eigenlijk niet zonder bij dit soort problemen.
Bij interesse kan ik je wel een G40 motorkabelboom-schema sturen.
withstupid
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #39 Gepost op: ma, 03 aug 2009, 10:10:29 »
Maar ook contactblokjes? Als je je contactslot wisselt wissel je niet automatisch ook het contactblokje mee? -dunno-

In principe wel, schakelblokje zit aan contactslot vast.
Maar al met al is het gewoon een kwestie van meten.

Hoor je de benzinepompen wel even lopen als je de auto op contact zet?

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #40 Gepost op: ma, 03 aug 2009, 11:38:09 »

Hoor je de benzinepompen wel even lopen als je de auto op contact zet?


Awel vroeger wel, maar ik heb gemerkt dat dit niet meer gebeurd. Dus ik dacht ook al in die richting te gaan kijken. Ik stel mij dan enkel de vraag waarom er geen vonk uit de bougie komt.
Der Polo(w)fahrer

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #41 Gepost op: ma, 03 aug 2009, 13:11:26 »
Beveiliging? Als er geen vonk is wordt er ook geen benzine gepompt volgens mij?! Of/ook andersom weet ik niet zeker... Wordt geloof ik door een relais geregeld? (van de brandstofpomp)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #42 Gepost op: ma, 03 aug 2009, 13:37:58 »
De pomp gaat sowieso eerst even lopen om de boel, ongeacht of er een vonk is of niet.
Of de boel vonkt heeft niet veel (of niets?) met de brandstofpomp te maken, zonder werkende pomp moet er alsnog een werkende ontsteking zijn.


Die multimeter is een must, dat was een betere investering geweest dan de vervangende kabelboom. Meten=weten (klinkt dom, maar het is echt zo).

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #43 Gepost op: ma, 03 aug 2009, 17:35:53 »
 withstupid

...300km voor een kabelboom..terwijl je voor een tientje een multimeter bij de plaatselijke bouwmarkt kunt kopen  -gert-


Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #44 Gepost op: di, 04 aug 2009, 15:41:48 »
Multimeter is aangeschaft  -klappen-

Ik heb vandaag even in de richting van benzinepomp gekeken. De pomp werkt als ik ze rechtstreeks op + en - aansluit. Maar bij opzetten van contact, wat hij vroeger wel deed, zuigt/zoemt hij niet. Even de draden bekeken en ik kom uit op een relais. Maar ik heb die (gezekerd) overbrugt en nog steeds geen resultaat.
Der Polo(w)fahrer