Auteur Topic: Stuurkogel speling  (gelezen 5056 keer)

Offline VW86c

  • Non-Register lid
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
  • Jorn Feenstra
Stuurkogel speling
« Gepost op: vr, 10 sep 2010, 15:30:15 »
In April is de polo voor de apk geweest, geen problemen alleen een paar adviespuntjes zoals speling stuurkogel links gelijk of minder dan 1mm. Hij trekt ook ietsjes naar rechts en rechtuit rijden op de snelweg moet altijd met het stuur een heel klein beetje naar links. Nu is mijn vraag kan ik dit oplossen door de auto alleen uit te laten lijnen of is het verstandig meteen de stuurkogel te vervangen. Ik heb namelijk geen idee of de speling erger kan worden of dat ik met deze stuurkogel nog wel even door kan rijden. Rechts is een paar maanden geleden al vervangen vanwege het 'per ongeluk' slopen van de rubber stofhoes bij het demonteren voor nieuwe veren en schokbrekers.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #1 Gepost op: vr, 10 sep 2010, 15:58:57 »
links is niet instelbaar dus vervangen is wat meer werk volgens mij. De hele stuurstang moet er dan volgens mij uit.
Maar een adviespunt wordt niet zomaar gegeven. 'Wordt tijd om em te vervangen maar is nu nog geen afkeur'

Persoonlijk zou ik het wel vervangen. Anders wordt het straks erger en dan kun je opnieuw uitlijnen.
Dan beter in een keer goed.
Nieuwe er onder en meteen laten uitlijnen.

Offline VW86c

  • Non-Register lid
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
  • Jorn Feenstra
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #2 Gepost op: vr, 10 sep 2010, 18:10:57 »
Stuurstang eruit halen is op zich niet zo'n grote klus, maar links niet verstelbaar ? Wist ik niet maarja dan laat ik hem meteen maar vervangen en het spul weer goed uit laten lijnen dan komt het wel weer goed -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #3 Gepost op: vr, 10 sep 2010, 21:52:08 »
leuk is ook dat de linkse krom is, en er zijn uitlijners die dus dat soort dingen niet weten en er vanuit gaan dat je een aanrijding hebt gehad ofzo. Dus laat je niks aanpraten.

Tis super eenvoudig te vervangen, mits je een goede kogeltrekker hebt, want soms wil die kogel niet los.

Offline VW86c

  • Non-Register lid
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
  • Jorn Feenstra
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #4 Gepost op: za, 11 sep 2010, 10:46:15 »
Los krijg ik hem sowieso wel, hoef toch niet zo voorzichtig te zijn dat ik die stuurkogel sloop er komt toch een nieuwe op is me met rechts ook gelukt :)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #5 Gepost op: za, 11 sep 2010, 17:58:59 »
dan kun je een vork gebruiken (niet zo-een om te eten natuurlijk) dan sloop je t rubber, dus voor bijvoorbeeld verlagen is dat geen optie, maar hiervoor wel.

Je moet wel de hele stuurstang vervangen links. stuur helemaal naar rechts draaien, dan kun je (na verwijdering van een eventuele luchtfilter braadpan) zo aan de bouten komen, je moet wel de moer aan de onderkant tegenhouden, anders kun je draaien wat je wilt, want die bouten zitten wel vast, maar ze kunnen nog draaien (anders konden de stuurstangen niet echt lekker bewegen) stuurkogel weet je dus om los te halen.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #6 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 16:27:20 »
Bij mijn Polo varieert de rechtuitstand vd. voorwielen sinds het uitlijnen, de ene keer naar rechts, dan weer naar links en ook gewoon recht.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #7 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 17:14:43 »
Bij mijn Polo varieert de rechtuitstand vd. voorwielen sinds het uitlijnen, de ene keer naar rechts, dan weer naar links en ook gewoon recht.
Draagarmrubbers, toplagers + voorste stabilisatorstangrubbers controleren.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #8 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 18:59:01 »
Gecupte banden? Spoorvorming?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #9 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 21:57:20 »
nee blokjes profiel met te lage snelheden waarop de achteras op bedacht is.
(fabriek lijnen ze die uit met het fabriceren om alle eventuele spelingen op rubber bij bepaalde snelheid weg te nemen)
zo is het mij verteld op officieel vw cursus.
 
gr maikel

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #10 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 12:58:20 »
Dat laatste van Maikel begrijp ik niet helemaal.

Volgens het bandencentrum zit er speling op de fuseekogels, nooit eerder iets van gemerkt, wel plotseling na het uitlijnen gekomen. In november, 3000 km terug, bij de APK niets over gehoord.

Wel zitter er al ruim twee jaar twee verschillende merken banden voor, achter wel dezelfde.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #11 Gepost op: do, 09 jun 2011, 12:53:31 »
hmmm
maar ik had het over de gecupte banden! en dat komt in princiepe alleen op de achter as voor.

fusee kogels ja die kunnen speling hebben is dat onder 1mm word het een adviespunt.
met rijden zou je er weinig tot niks van merken. en dat het na de uitlijning komt. zou niet weten hoe dat kan.

gr maikel

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #12 Gepost op: vr, 10 jun 2011, 17:19:32 »
De banden zien er alle 4 nog goed uit.
Het lijkt mij ook dat je de speling wel ontdekt als je aan het uitlijnen bent, maar toen niets gehoord vd monteur.   

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #13 Gepost op: vr, 10 jun 2011, 17:28:03 »
Bij mijn Polo varieert de rechtuitstand vd. voorwielen sinds het uitlijnen, de ene keer naar rechts, dan weer naar links en ook gewoon recht.

zeker weten dat het uitlijnen goed gebeurd is?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #14 Gepost op: vr, 10 jun 2011, 18:46:47 »
satebabistang  beweegt niet in zijn rubbers ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .