Auteur Topic: Stuurkogel speling  (gelezen 5057 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #30 Gepost op: do, 07 jul 2011, 13:40:01 »
Uitlijnen = uitlijnen, geen technische controle: had fijn geweest als de uitlijn-meneer 't
had opgemerkt dat er speling op de stuurkogels was, maar dat hoeft ie niet doen.
(als ie heeft moeten stellen aan de rechter-spoorstang, zou je toch zeggen dat men dat merkt/voelt)

Apk is ook gewoon mensenwerk, mensen kunnen fouten maken / over 't hoofd gezien /
wellicht wel opgemerkt, maar nog binnen de marge en niet gemeld op apk-formulier.

Maar gezien je reactie's, kunnen we beter tegen een muur lullen =>  -uitlachen- die luistert veel beter -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #31 Gepost op: do, 07 jul 2011, 14:45:32 »
(beetje) speling op kogel is niet meteen onveilig hoor  -gert-

Alleen beetje zonde als je na vervanging daarvan nog een kunt gaan uitlijnen.
Mijn ervaring met 1 uitlijnboer is dat deze voor het uitlijnen eerst controleerd op overmatige speling.
Hoeft ie niet te doen, deed ie wel.  :)

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #32 Gepost op: vr, 08 jul 2011, 10:05:37 »
Het is hier een kwestie van slecht lezen en niet tegen de muur lullen, nogmaals ik zit met 2 garages met verschillende meningen.
De bandenboer heeft het na een 2e bezoek over speling en mijn APK garage zegt later dat alles OK is.
Aangezien ik de APK monteur al jaren ken en hij al minstens 20 jaar monteur is heb ik toch meer vertrouwen in hem dan de jongen vd bandenboer. 

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #33 Gepost op: vr, 08 jul 2011, 10:41:02 »
Ook weer 1 die niets om zijn leven of ander mans leven geeft! Als het kogeltje eruit schiet dan beleef je wel wat! (heb het 1 keer met een draagarm kogel gehad.)

doe is alstublieft niet zo overdreven zeg!!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #34 Gepost op: vr, 08 jul 2011, 10:51:44 »
Het is hier een kwestie van slecht lezen en niet tegen de muur lullen, nogmaals ik zit met 2 garages met verschillende meningen.
De bandenboer heeft het na een 2e bezoek over speling en mijn APK garage zegt later dat alles OK is.
Aangezien ik de APK monteur al jaren ken en hij al minstens 20 jaar monteur is heb ik toch meer vertrouwen in hem dan de jongen vd bandenboer.  
De vraag is alleen, of je jouw APK monteur gevraagd hebt om naar eventuele speling te kijken, of dat hij gewoon geen opmerking geplaatst heeft, omdat hij er niet (specifiek) naar gekeken heeft.

Speling op een stuurkogel komt wel vaker voor. Meestal door slijtage van de kogel door het droogstaan. Dat droogstaan komt dan weer door een kapot hoesje waar te lang mee is doorgereden. Vanachter het toetsenbord is het altijd gissen naar de reden; Staat de kogel nog steeds droog, of is de boel weer goed gesmeerd? Enige speling is niet erg, maar als er géén vet meer rond de kogel staat,. dan kan het heel hard gaan: Kogeltje slijt steeds harder door het slijpsel dat zich ophoopt en voor je het weet wordt het kogeltje zo klein dat ie niet meer ingesloten wordt: Stuurstang raakt los, auto inééns compleet onbestuurbaar; zonder enige aankondiging; onbestuurbaar,. en dan? Boom? Vangrail? Fietspad?

Wat men hier wil zeggen: Als je twijfelt: neem het zekere voor het on-zekere: Laten controleren kost je niets; mocht er niets aan de hand zijn: herrie om niets.. mocht er wel wat aan de hand zijn: better safe than sorry!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #35 Gepost op: vr, 08 jul 2011, 18:56:31 »
Ja, n.a.v. het stuurkogel-verhaal ben ik een week later bij hem langs gegaan en hij heeft de hele boel nagelopen en gevoeld, met als
resultaat niets gevonden.
Als ik zo veel mogelijk de max. stuuruitslag vermijd blijft het stuur tot nu toe goed staan, al een paar weken.  Drempels en hobbels
deden eerder ook al geen kwaad.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #36 Gepost op: zo, 04 dec 2011, 11:36:48 »
Net naar de APK geweest, alles OK, alleen adviespuntje over de achterbanden.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #37 Gepost op: zo, 04 dec 2011, 14:16:08 »
Tzt nieuwe bandjes scoren en je kan zo door blijve rijden. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #38 Gepost op: wo, 30 mei 2012, 19:28:34 »
Ja de bandjes heb ik, maar het stuur wil na straatje keren of heen en weer steken nog steeds soms even iets naar links staan en de volgende dag weer recht.
 

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #39 Gepost op: za, 16 nov 2013, 12:32:33 »
Hallo, nu 2 apk's later krijg ik toch een adviespuntje op de fuseekogel linksvoor, dus de draagarm is nu toch aan de beurt, dit laat ik bij een goedkopere dorpsgarage doen, maar ze willen helaas geen e-bay draagarmen monteren, die zouden slechter zijn.
Wel zelf een V snaar vervangen  -thumbsup-, wat een gepruts zeg.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #40 Gepost op: zo, 17 nov 2013, 15:34:18 »
Ik had lange tijd geleden al die zaken gewoon op atp besteld uit duitsland.. Draagarmen, toplagers, wiellagers etc.. Dit is ook goed zelf te doen als je de mogelijkheid hebt om de voorkant de lucht in te krijgen. Laatst controle gedaan op speling en gekeken hoe het met de rubbers was, die waren nog perfect. Ik kan mij voorstellen dat garages het niet willen monteren maar in mijn ervaring is het voor dat geld echt wel een aanrader.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #41 Gepost op: zo, 17 nov 2013, 17:32:39 »
Of een andere garage zoeken. Die van mij monteerd alles, welliswaar zonder garantie op de onderdelen. Maar misschien logischer om in een ander topic je verhaaltje doen.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #42 Gepost op: ma, 18 nov 2013, 11:50:26 »
Ja, het lijkt mij ook fijn als je alles zelf kunt , maar ik ben nu eenmaal van die garages afhankelijk, na 6 dec nog een berichtje hoe het is verlopen .

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #43 Gepost op: ma, 18 nov 2013, 13:14:04 »
 -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Stuurkogel speling
« Reactie #44 Gepost op: vr, 06 dec 2013, 12:45:55 »
Nieuwe draagarm zit eronder.