*update*
Wegens het iets te ernstig roken van de Diesel, het niet uitgelijnt zijn van de toektoek, het APK loos (en geschorst) zijn van de GL, en het te modern zijn van de 2f,. rij ik zo af en toe weer regelmatig in de Polo 1 N.
Klachten:
- Slechte tot geen stationaire loop
- ' Hikken ' tijdens continu rijden (met 80 per uur op een lege provinciale weg voel je continu schokjes in 't vermogen)
- Vol water staan onder de rubberen matten
Aangevuld met een recentere klacht:
- Olie lekkage door de brandstofpomp.
Om de boel begin volgend jaar gewoon weer door de APK te krijgen, maar vooral ook ' to keep them rollin' ' maar eens aan de slag gegaan: Waarom loopt ie zo beroerd?
-Puntjes waren redelijk opgebrand, ingebrand en afgefakkeld
-Rotor en verdelerkap zeker niet fris meer
-Condensator waarschijnlijk ook overleden
-Carburateur ook eens goed doorgeblazen: zal ook wel 't een en ander aan vuil hebben losgeweekt/vastgekoekt.
Aan de ontsteking heb ik sinds ik de auto heb nog nooit wat gedaan: Gangbare remmen, werkende verlichting, goed CO: that's all you need voor de APK. Puntjes heb ik dus ook nog niet eerder gesteld, laat staan vervangen. Dinsdag de boel eens los getrokken, om te constateren dat de boel niet fris meer was. Een nieuw condensatortje had ik nog wel meegenomen, maar een setje puntjes kon ik thuis niet zo snel vinden. Het was mij al wel opgevallen dat 1 van de 3 boutjes waarmee de ontsteking vast zit, niet meer zo lekker draaide.
Gisteravond dus met verse puntjes aan de slag, rotor en verdeler idem gewisseld. Het 3e boutje van de ontsteking wilde nu helemaal niet meer: Het draad in 't gat was duidelijk door het scheef indraaien beschadigd. Het flensje waar de ontsteking op vast zit, even verwijderd om de gaten op te tappen; je weet wel: die flens die de nokkenas afsluit. Ah: de pakking d'r tussen is niet meer wat ie moest zijn. Afgekrapt, en bij gebrek aan een nieuwe pakking (want niet voorzien) vloeibare pakking gebruikt.
Vastgezet, nog even wat commentaar/woordjes van Marcel over 'axiale speling' en 'nokkenas' aangehoord (ene oor in, andere uit), De boel opgebouwd, ontsteking 'richting ok' gezet en een slinger aan de startmotor gegeven..
Dat klonk niet goed.
Lang verhaal kort: Zonder pakking klem je de nokkenas vast, en draait de startmotor het onderblok wel, maar de nokkenas niet meer rond.
Vandaag dus gelijk maar even besteld:
052 109 119 (tandriem)
052 905 273 A (pakking)
Krijgt ie na 30 jaar eindelijk eens een fris riempje!