Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: rekordc op za, 06 aug 2011, 20:01:54
-
Omdat ik nu toch bezig ben mijn motortje ff een vraag.
Ik rij nu met een GL carb. Moet ik de sproeiers aanpassen of iets anders aan de carb doen omdat hij nu op een 30% grotere motor werkt?
brainwave : Als ik met een dubbele carb, heb meerdere GL carbs, ga rijden levert dat wat op of alleen maar hoofdpijn om 't lekker afgesteld te krijgen?
Of toch maar de Weber (HZ) er opzetten met aanpassingen voor 1.3?
-
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb nu een GL blok met 31Pict7 carb maar binnenkort gaat er een MH 1/3 onderblok onder. Ik heb nu maar een 34Pict5 van een 1.3 HH op de kop getikt (deze past plug and play op de GL voetpakking).
-
Ook hier een vraagje over.
Ik heb een 1300 MH met 2b3 carb, deze doet alleen vaak gek tussen de 3500-4000rpm(2e klep die er inkomt?). Nu heb ik dus ook een 1000 HZ, met enkele gasklep.
Kan ik deze carburateur(met compleet inlaatspruitstuk) plaatsen op mijn MH of komt er dan teveel verlies in vermogen?
-
Niemand die iets afweet van de verschillende diameters?
Zag dat de 1500 golf1 ook met een Pierburg 1b3 reed, of zat hier een andere versie op tov de polo HZ?
-
Ik ga dit zeer binnenkort doen, dus even geduld :)
-
Interessant stukje gevonden op het web
VW Pierburg Application List
Volkswagen
VehicleEngine Code Year OEM Carburettor Weber
Volkswagen Caddy 1.6 EW 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf 1.05 GN 84-85 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf 1.05 HZ 85-91 Pierburg 32 1B3 32 TL
Volkswagen Golf 1.05 HZ 85-91 Weber 32 TLA 32 TL
Volkswagen Golf & Van 1.1 GG 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf 1.1 Formel E GG8 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf & Van 1.3 HK/MH/2G 83-91 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Volkswagen Golf 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Volkswagen Golf 1.6 EW/EZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf 1.6 Cat. RF 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf Cabrio 1.8 EXZ 83-91 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf & Synchro 1.8 GU 84-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf 1.8 Cat. RH 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta 1.05 HZ 85-91 Weber 32 TLA 32 TL
Jetta 1.1 Formel E GG8 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Jetta 1.3 HK/MH/2G 83-91 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Jetta 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Jetta 1.6 FR 79-83Pierburg 34/34 2B5 34 that
Jetta 1.6 EW/EZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta 1.6 Cat. RF 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta & Synchro 1.8 GU 84-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta 1.8 Cat. 1.8 Cat. RH 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
LT 2.0 CH 80-82 Pierburg 36 1B1 36 TLP
LT 2.4 DL 83-Oct86 Pierburg 34/34 2B6 34 that
LT 2.4 DL Oct86-92 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Passat 1.3 FY 81-83 Pierburg 36 1B1 36 TLP
Passat 1.6 YP 81-82 Zenith 34/34 2B5 34 that
Passat 1.6 WV 81-83 Pierburg 36 1B3 32/34 36 TLP
Passat 1.6 DT 83-88 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Passat 1.8 DS 83-88 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Passat 1.9 WN 81-83 Zenith 34/34 2B5 34 that
Polo 1.05 GL 81-85 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo & Van HZ 85-90 Weber 32 TLA 32 TL
Polo & Van HZ 85-90 Pierburg 32 1B3 32 TL
Polo & Van Cat. HZ 89-90 Pierburg 32 1B3 32 TL
Polo 1.1 HB 81-84 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo 1.1 HB8 Formel E 82-84 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo 1.3 HK/MH/2G 83-90 Pierburg 24/28 2E3 32 DMTR
Santana 1.6 YP 81-82 Pierburg 34/34 2B5 34 that
Santana 1.9 WN 81-83 Pierburg 34/34 2B5 34 that
Scirocco 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Scirocco 1.6 FR 79-83 Pierburg 34/34 2B5 34 that
Scirocco 1.6 EW 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Scirocco 1.8 EXZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Transporter 1.9DG 82-87 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Caravelle 1.9 DG 82-87 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Other Vehicles with these carbs:
34 that Fiat Chroma 1.6 1585cc 86-90,Fiat Chroma 2000 1995cc 86-91, Lancia Delta & Prisma 1500 1498cc 80-85, Lancia Delta 1600 GT, 4585cc 80-85 Lancia Prisma 1600 1585cc 86-90, Lancia Beta 1600 1585cc 82-84, Lanci Trevi 1600 1585cc 81-84, Lancia Trevi 2000 1995cc 81-84.
32/34 DMTL Land Rover 90,110 2286cc/2495cc 83-86/85-90
32 DMTR No other applications listed
34 ICH No other applications listed
32 TL Opel Corsa 1.2 87-91, Opel Kadett 1.2 83-84, Vauxhall Nova 1.0 83-87, Vauxhall Nova/Opel Corsa 1.0 88-91, Vauxhall Nova 1.2 85-87 Vauxhall Nova 1.2 87-91, Vauxhall Astra 1.2 84-91.
36 TLP Citroen BX16RE 1580cc 87-89, Peugeot 305 & Van 1580cc 85-91, Peugeot 309 1.6 1580cc 86-8
Data Obtained from Haynes Automotive Carburator Manual and http://www.webcon.co.uk
Nu staat bij de golf 1500 een 1b3 met getal 36(mm doorsnede?) en bij de polo 1.05 een 1b3 32. De MH heeft ook getal 32 staan, terwijl de zuinige versies(formel e golf/polo) hebben er dan weer achter staan 34? En wat is het verschil tussen TL en TLP?
-
het effect weet ik niet, maar kan wel raden. Een paar weken geleden had ik mijn orginele hz carb in mijn handen en ik lachte me kapot. wat een klein kut gaatje/gasklep. geen wonder dat dat niet opschoot. Daar zou ik nog geen 500cc motor op laten lopen :D laat staan een 1.3..
om zuinig te kunnen rijden heb je ook vermogen nodig. vermogensverlies is meestal altijd meer brandstofverbruik. dus liever wat meer pk's en iets meer verbruik dan tussen de oren lekker zuinig rijden..
ben benieuwd wat gerard gaat ervaren..
-
@ furiouz,
Jij hebt beide in de handen gehad, en zal het misschien wel juist hebben. Maar op een poolse site vind ik deze verschillen tussen de 1b3(HZ) en de 2e3(MH), ik heb alles vrij vertaalt
cilinder inhoud 1272 1043
motor code MH HZ
stationair 800(+-50) 800(+-50)
keel diameter 21/23 23
belangrijkste jet 102,5/110 105
jet stationair 47,5 50
lucht correctie 110/130 57,5
naald ventiel 2,5 1,5
bron: 1b3 (http://www.gaznik.pl/dane_techniczne_pierburg_36_1b3.html) 2e3 (http://www.gaznik.pl/dane_techniczne_pierburg_2e3.html)
De mh heeft dus 2 gaskleppen(trap1 en 2), de hz een enkele. Kan er dan worden gesteld dat de doorsnede van een mh de totale som is van de 21mm en 23mm klep?
-
ik heb alleen de 1b, de rest zijn cv carbs :P. maar deze getallen lijken er meer op. (volgens mij is gasklep ook nog iets groter dan de venturi)
kep weinig ervaring met orginele carbs, maar ik denk niet dat je ze kunt optellen. 44mm venturi lijkt me wel een beetje groot. dus denk dat het 21 en 23 blijft. als je de rest v/d gegevens bekijkt staat de mh een stuk armer afgesteld dan de hz. dus hij zal de kleinere klep gebruiken voor fijnere dosering gezien de 1300 toch meer lucht vraagt (hogere luchtsnelheid bij gelijke venturi)? denk ik. ik gok ook maar wat..
-
Het optellen gebeurt dan ook met de oppervlaktes, 21^2 + 23^2 = 970mm^2 => klep diameter= 31mm
Een simpele rekensom levert deze faktoren tussen de HZ en MH
CC's= 1,24
PK= 1,21
Koppel= 1,30
Gasklep= 1,35
oftewel de MH heeft grotere gasklep( en daardoor meer koppel?) tov van het aantal pk's en cc's?
Of is al mijn getyp onzin?
-
oftewel de MH heeft grotere gasklep( en daardoor meer koppel?) tov van het aantal pk's en cc's?
Of is al mijn getyp onzin?
Check, koppel heeft niets met de venturi van je carb te maken, alleen het eindvermogen.
-
Goed ik heb inmiddels de carb erop zitten.
Krijg hem alleen niet stationair aan de loop. Wel even mee gereden, stottert af en toe maar heeft boven in de toeren meer power als met de 2e3!(?).
Heb geen toerenteller, maar als je ongv. boven de 2000 toeren houd blijft ie lopen.
Bij +/- 1700 stottert ie en daaronder valt ie direct stil.
Even pompen voor het starten resulteert in een seconde of 4 stationair lopen.
Co en stationairschroef verdraaien lijkt niets uit te halen.
Vreemde is dat er op de weber 3 extra vacuumaansluitingen zitten t.o.v. de 2e3.
1 Achterop waar die naar het luchtfilter en naar de onsteking gaan zit er 1 extra
2 op het chokehuis
3 'op' de stationairschroef (die zou naar de luchtfilterbak moeten lopen lijkt het)
In de vraagbaak zijn ook alleen die naar het luchtfilter en ontsteking beschreven
Voetpakking is goed, uiteraard bekeken voor inbouw.
-
Die op de stationair schroef gaat naar een vierkant potje, met wat draadjes er aan. Die regelt een verhoogd stationair als ik het goed heb.
Is de stationaire afslagklep wel goed, heb ik ook al een paar keer problemen mee gehad.
-
Die op de stationair schroef gaat naar een vierkant potje, met wat draadjes er aan. Die regelt een verhoogd stationair als ik het goed heb.
-dunno- zie hem niet? (laptop naast de auto)
Is de stationaire afslagklep wel goed, heb ik ook al een paar keer problemen mee gehad.
doh Wat moeilijk in je 1tje luisteren of ie klik zegt, maar lijkt me niet! Even op contact gezet, multimeter ertussen > 12v: Check! > Klik?: nope..
Dat is deze toch?:
(http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/weber2.jpg)
Extra vacuumaansluitingen:
(http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/weber1.jpg)
-
Zo ver ik het kan zien is dat idd de afslagklep.
Als het goed is heeft past de 2e3 klep er ook in kun je testen of dat het probleem is.
-
Of de klep er uit draaien en gaatje afdoppen. Heb je wel kans op nadieselen maar om te testen lijkt me het geen probleem.
-
Ff proberen!
Ding zit wel goed vast! Gewoon eruit te draaien?
-
Yep sleutel 15 dacht ik. Btw klikken zegt ook niet alles, mijne klikte wel maar deed het toch niet goed.
-
Die van mij er net uit gehad, veertje was super smerig, schoongemaakt, teruggeplaatst en hij klikt weer!
Voor zover het goede nieuws, want het heeft niks uitgehaald :)
Heb jij nog 1 over toevallig, Martin?
-
Nope, maar op je 2e3 zit er een die kun je toch overzetten?
Anders ff een boutje erin.
-
Neuh die is heel anders, ff fotootje maken.
-
En hij past niet? Ik heb nu in GL carb er een zitten van een HZ (1b3, niet die van de weber)
-
bovenste is weber 32tla en onder pierburg 2e3
-
Tja weber zal wel weer anders zijn.
Maar lijkt het zo of heeft die onderste geen afsluiter meer?
-
Net was de sigaar, dé sigaar: gesloopt en er weer ingedraaid.
Verdomd! Hij loopt 2500 toeren stationair, om na 20 sec weer uit te vallen
Dat herhaalde zich nog 2 keer om daarna weer net zo te lopen als gister.
Stationair en CO schroef verdraaien leverde niks op.
Daarna even de stroom van de choke afgehaald, geen goed plan. Nu start ie helemaal niet meer?!
Snap het even niet meer :)
-
Ik zeg, fik d'r in! -nana-
-
Is ie voor verzekerd :)
Maar toch maar even niet -uitlachen-
-
Alles aangesloten, ook dat potje wat vacuum op de stationair schroef zet?
-
N.a.v. msn gekeuvel met rekordc:
Zou er iemand een foto willen maken van zijn/haar weber zonder de luchtfilterbak erop?
Gaat dan vooral om waar al die vacuumslangen heengaan.
Bij voorbaat dank!!
-
Een HZ met 1B3 is op de zelfde manier aangesloten, dus die mag ook op de foto.
-
Ronald jongen trek de kap van je sedan eens open -naughty- -nana-
Of Ronnie, die heeft er ook 1 :)
-
Update:
Net gestart met koude motor, direct aanslaan, blijven lopen op 2000 toeren.
Heel even spelen met het gas: en hij liep +/- 900 rpm stationair!
Zo een halve minuut laten lopen, toen even met het gas spelen: Probeerde te blijven draaien om daarna langzaam uit te pruttelen.
Wel schudde het blok naar mijn idee, de moterkapopenhoudstokdinges schudde ook aardig.
-
Ben er nog niet uit, mijn kennis houd hier op, iemand een idee?
-
Heb het topic niet door gelezen, maar heb je dit al eens bekeken?
Heb je het aardedraadje wel tussen motor en carburateur?
Voetpakking niet lek? of inlaatpakking aan de kop zijde?
-
Heb je het aardedraadje wel tussen motor en carburateur?
Check!
Voetpakking niet lek?
Check!
of inlaatpakking aan de kop zijde?
Is een nieuwe
-
uhmmmm sproeiers schoongeblazen??? carb. heeft wel jaren in de schuur gelegen ofkors... -klus-
-
Alleen de stationairsproeier andere (nog) niet.
Hij stottert ook heel zacht bij rijden.
Ik wist ook niet dat ie 10 jaar in de schuur lag tot je me dat PM-de :)
Zat te denken, is de hele boel niet uitgedroogd door dat stil liggen?
-
Witte van tweewegklep naar stationair stelschroef
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBZULZ6U-D.jpg)
lange links naar temp.sensor in luchtfilterhuis, zwart op de achtergrond naar vacuüm vervroeger
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NB83YBOR-D.jpg)
Al eerdergenoemd groen en wit; let goed op positie tweeweg klep schijnt bij mij op de kop te zitten
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WBMR86YY-D.jpg)
Hier komt de groene op
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LIBBKGDB-D.jpg)
Succes
-
Zat te denken, is de hele boel niet uitgedroogd door dat stil liggen?
Vinden ze na zo'n tijd niet leuk meer, dus denk dat je hem eens los moet maken om te kijken naar droogte scheuren, of witte aanslag oxidatie of zo iets.
-
Ronnie -love- -notworthy- -thumbsup-
Als ik hier zo eens naar kijk gaat het dus zo: stationairschroef > tweewegklep > inlaatspruitstuk.
Nu heb ik een rembekrachtiger en bij mij vanaf het inlaatspruitstuk dus een dikke slang naar daar naartoe.
Waar zou ik die vacuum dan moeten laten? T-stuk ertussen maken?
@ Pieter, idd zal niet onverstandig zijn, maar wil eerst andere dingen uitsluiten, laatste carb die ik open heb gehad was een van een tomos a35 -gert-
-
Daar durf ik geen antwoord op te geven, Sjon heeft me geholpen met deze aansluit volgorde, misschien dat hij er meer van weet?
-
Jij hebt zo te zien een 1b3, heb jij ook een vacuumaansluiting op het chokehuis?
Die heb ik ook nog namelijk :) kan ik op de foto zo niet zien
-
of inlaatpakking aan de kop zijde?
Is een nieuwe
Eigenwijs stuk vreten dat ik ben, niet getest natuurlijk.. Gewoon klakkeloos vanuit gaan dat het goed is :)
Vanmorgen sta ik naast de auto, zie een bus wd40 > auto starten (die loopt smorgens wel een minuut op de choke) > wd40 op de inlaat spuiten.
Cilinder 1,2,3 niks, nummer 4: begint wel 1000 toeren hoger te lopen doh
Goed, maar weer een nieuwe pakking halen en vanmiddag asap even proberen!
-
eigenwijs en fries .... das dubbel toch :P succes -klus-
-
Meten is weten, testen is uitsluiten :)
Die tweewegklep, hoe wordt die aangestuurd? Is dat een klepje dat ervoor zorgt dat de stationairloop verhoogd wordt dmv onderdruk?
-
Daarom heet het "valse" lucht. Gemenere zaken dan dit bestaan er niet. :) Trauma's kun je er aan over houden. Lees maar een paar motorfietscarbconversie topics door!
-
@gerard: chokehuis is toch het "potje" rechtsachterop? Loopt op foto 2 een slangetje in het midden van de foto van/naar carb. -dunno-
@martijn: Er zit een stekkertje op maar wat hij doet? Ik ben motorisch nog niet zo ver en heb ook geen opleiding in de autotechniek.
-
eigenwijs en fries .... das dubbel toch :P succes -klus-
Ah man grunninger.. :)
@Martijn
Geen idee! Ik heb er niet 1 namelijk.
@Ronnie
Och jah, nu zie ik het. Bij de weber zit ie aan de andere kant, vandaar dat ik het niet zag -thumbsup-
Maar ff bezig morgen, de auto moet voor zaterdag klaar.
Dan staat er wat op de planning -naughty-
-
Ah man grunninger..
Hij is niet alleen hé...... -nana-
-
Hij is niet alleen hé...... -nana-
Ik wel? :)
-
problem solved?
-
problem solved?
Nee morge ff mee bezig, kwam vanmiddag wat interessants tussen waardoor ik geen tijd meer had om naar de onderdelenboer
-naughty-