Auteur Topic: compressiemeting GL blok  (gelezen 561 keer)

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
compressiemeting GL blok
« Gepost op: ma, 07 apr 2008, 12:03:45 »
Ik heb vorig weekend de compressie van mijn GL-blok gemeten.
De waarden lagen tussen de 12,5 en 13,5 bar. Gelukkig waren de verschillen tussen de verschillende cilinders niet al te groot dus, maar ik vond de waarden nogal aan de hoge kant als ik het met de waarden in "Haynes" vergelijk. Weet iemand misschien wat normaal is voor dit blok? In mijn vraagbaak kon ik deze gegevens niet vinden. Meting was bij warme motor.

Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #1 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 12:15:03 »
Warme motor, alle bougies d'r uit, gasklep open?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #2 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 13:25:27 »
Meting was bij warme motor, alle bougies eruit, luchtfilterhuis eraf, vol gas en geen choke.
De meter was een Hella.
Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #3 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 13:29:32 »
Compressie verhouding of compressieeinddruk is overigens niet het zelfde.

De waarden zijn heel netjes, al is 13,5 misschien een beetje hoog ja: Koolaanslag op de zuiger?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #4 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 13:38:40 »
Bedankt voor je reactie. Dat die 2 niet hetzelfde zijn weet ik. Maar voor een Golf 2 met het vergelijkbare GN blok worden in Haynes waarden tussen 7 en 10 bar aangegeven. Daarom vond ik 13 bar nogal hoog. Ik heb helaas geen informatie over de waarden voor een GL blok.

Ik heb geen idee of er veel koolaanslag zit op de zuiger. Daarvoor zal de kop eraf moeten neem ik aan. Of kan ik dat ook door het bougiegat zien? De koolaanslag zou wel de hoge waarden kunnen verklaren. Zou het ook kunnen dat mijn compressiemeter wat verder het bougiegat insteekt dan een bougie en daardoor de verbrandingsruimte verkleint?
Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #5 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 16:04:27 »
Precies: bougiegat zou iets kleiner kunnen zijn, en een Golf 2 met 1.0 blok? denk 't niet.. toch?

GN zal wel 1300 zijn? is toch minimaal anders, en wellicht een compleet andere kop/zuiger.

GL is compression and squish (ofzoiets).. met een kleiner kuiltje in de zuigerbodem en een vlakke kop: op 't laatst (tegen BDP aan) is er 'ineens' nog maar zeer weinig compressie ruimte over, en dat levert nou net ff wat meer compressie op dan 'vroegah' bij de HH, HA en andere 'verbrandingsruimte in de kop' blokjes..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #6 Gepost op: ma, 07 apr 2008, 16:05:50 »
GN
8/83 - 7/85
45 / 33
1,1
Golf 1
Benziner 8V

1.1 dus,. en daarmee al zeker niet gelijk aan een 1.0
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #7 Gepost op: di, 08 apr 2008, 09:45:51 »
Ok bedankt voor de info. Voor de GL werd in mijn oude Vraagbaak verwezen naar de GN van de Golf. Overigens heeft een GN Volgens Haynes gewoon 1043 CC.
Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: compressiemeting GL blok
« Reactie #8 Gepost op: di, 08 apr 2008, 10:26:05 »
oh, okay,

maar goed: ik schat: Koolaanslag,.. of rij je normaliter wel eens lekker lang en lekker door? (als 't blokje niet regelmatig goed warm gereden wordt, koolt ie vanzelf beetje bij beetje dicht: Dus niet in een kwartiertje/half uurtje naar je werk, maar echt een flink stuk snelweg a 120 per uur..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken