Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: 86c2003 op wo, 03 nov 2004, 22:22:03

Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op wo, 03 nov 2004, 22:22:03
Voor mij een vraag voor jullie een weet???

Binnenkort heb ik de webers van Jorp over genomen. Deze zijn inclusief inlaatspruitstuk. Van Bas neem ik de filter's over. Moet dus nog alleen 4(?) kelken kopen.
Mijn Polo heeft een onbewerkt NZ blok met standaart kop.

Ik wil graag weten wat er allemaal aangepast moet worden om het NZ blok op Webers te kunnen laten lopen.
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op do, 04 nov 2004, 07:20:20
men rukken inlaat en injectie zooi van nz motor ,tiefen dit in container .men snokken de nokkenstok uit kop en pleuren er 1 van mininimaal een 3f motor er in .schroef de weber inlaat er met schroeven op en webers ook .
gaskabel en kabel houder ff zelluf inelkaar pleuren (standaard past nie )als je de injectie pomp als aanvoer pomp gebruikt ,de retour wel aansluiten .
kind kan de was doen ,anders lebbert de rotweiler van de buren wel de choco vlekken uit je broek .

:D
afstellen is redelijk simpel als je weet waar je naar moet kijken
Titel: How to.....
Bericht door: Dennis op do, 04 nov 2004, 07:55:54
Hier staat wat informatie voor wat betreft een goede basis-afstelling:
link
Titel: How to.....
Bericht door: Bas op do, 04 nov 2004, 08:22:40
- Ik zou de compressieverhouding iets verhogen
- Als je het spruitstuk eerst op de kop past, kun je kijken of je de kop nog iets moet bewerken. (Oftewel, zorgen dat de poorten van de kop mooi aansluiten op het inlaatspruitstuk)

En als het even mogelijk is: bouw alles op buiten de motorruimte. De (m6) moertjes voor het spruitstuk b.v. vragen veel geduld van je als je in de motorruimte hangt. -angry-
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op do, 04 nov 2004, 12:33:52
kheb al een crane 268 graden nokkenas erin zitten -wanker-

Ik zal dus eerst de injectie zooi eraf trappen en dan de webers erop zetten. Maar wat moet ik dan met de gaskabel? gewoon inkorten ofzo? kweet niet wat ik aan de gaskabel aan moet passen dan. En wat moet ik met de computer doen?

Zodra de webers erop zitten zal ik bekijken hoe het blokkie loopt enzo. Het afstellen gebeurt op een rollenbank met meetapparatuur enzo.

Maar voordat het erop gaat...zal ik eerst de uitlaat moeten aanpassen naar 54mm rond RVS met 1 grote of 2 kleine absorbtiedempers.

Am i right???
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op do, 04 nov 2004, 17:40:16
Nee.

Computer: die ging samen met het NZ inlaatspruitstuk de container in.. (maar wel bewaren: ze gaan nog wel eens stuk,.. dus als er hier weer eens iemand is met een kapotte computer.....)

Uitlaat hoe je echt niet te vervangen om met Webers te kunnen rijden. aanpassen spruitstuk aan kop (en vice versa) hoeft ook niet.  't alleen wel 'beter' van wel.

Afstellen van de webers kan je t beste laten doen MET de andere uitlaat, OF je moet gewoon nog eens terug (om er 't maximale uit te halen).

Also:

Inlaatspruitstuk NZ eraf halen
Weber inlaat + webers plaatsen (friemel friemel)

Gaskabel: De originele kabel zal te kort zijn, of niet passen. Gewoon knutselen dus, of wellicht een andere gaskabel plaatsen (en die pas maken).

De injectie-brandstof-pomp die onder de auto hangt, levert veel druk, en dat KAN ervoor zorgen dat de vlotterkamers overlopen (bij stationair lopen).. De retour aansluiten is dan de oplossing... (ziet ze vaker afgedopt in combinatie met andere benzine pomp).

Also: schroeven, afstellen: rijden!
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op do, 04 nov 2004, 17:53:31
spaghetty spruitstuk is een pre bij webers met scherpe nokkenas
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op do, 04 nov 2004, 20:27:32
helaas kan ik daar niet aan komen... is een standaard NZ uitlaatspruitstuk dan niet goed genoeg? is toch ook 4-2-1?
Titel: How to.....
Bericht door: Dennis op do, 04 nov 2004, 20:32:02
Neem anders, G40 spruitstuk (of 1600) en downpipe, is groter in diameter..
Titel: How to.....
Bericht door: Wendy op do, 04 nov 2004, 22:53:02
standaard spruitstukken geven maar doorlaat tot een 7000 rpm optimaal  en knijpen het top vermogen .volgend object om voor te sparen dus  -prut-
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op vr, 05 nov 2004, 13:04:08
maar mijn blokkie maakt niet meer toeren dan 7000, dus dan zit ik toch goed met het NZ uitlaatspruitstuk?

enhoe zit het verder dan met alle elektronische zooi? Ik weet eigenlijk niet waar de computer voor is. Als het alleen voor het regelen van de brandstof inspuiting maakt het een stuk makkelijker.
Titel: How to.....
Bericht door: Dennis op vr, 05 nov 2004, 14:42:34
Jep, bij een NZ regelt de computer alleen de inspuiting.
Ontsteking gaat gewoon via onderdruk, bijbehorend stuurapparaatje zit op een koelplaatje onder/bij de stuurcomputer.

Oftewel: de hele injectie incl computer kan eraf...
Titel: How to.....
Bericht door: Gilex op vr, 05 nov 2004, 23:22:52
Neem anders, G40 spruitstuk (of 1600) en downpipe, is groter in diameter..

Heb  zelf geen 2F meer maar een 6KV, maar heb nog wel steeds een g40 spruitstuk met downpipe en dummypoesje liggen, dus als je belanstelling hebt :)
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op zo, 07 nov 2004, 01:51:23
Neem anders, G40 spruitstuk (of 1600) en downpipe, is groter in diameter..

Heb  zelf geen 2F meer maar een 6KV, maar heb nog wel steeds een g40 spruitstuk met downpipe en dummypoesje liggen, dus als je belanstelling hebt :)

SOLD!
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op di, 09 nov 2004, 15:02:39
als de webers erop zitten, moet ik r dan nog een extra luchttoevoer naartoe maken?
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op di, 09 nov 2004, 17:08:42
Hoeft niet (zie onder andermansmotorkappen)..

maar 't is wel 'beter'...

Heeft voor en nadelen:
slang eraan knopen geeft weerstand (minder lucht=zuurstof), maar wel koude lucht (meer zuurstof)

geen slang eraan knopen:minder weerstand (meer lucht=zuurstof, maar wel warme lucht (minder zuurstof)

Dus beste een geleidingssysteem dat voor koude lucht zorgt bij de ingang van de carbs, maar dat geen weerstand bied....
Titel: How to.....
Bericht door: Michiel op di, 09 nov 2004, 17:23:16
Dus beste een geleidingssysteem dat voor koude lucht zorgt bij de ingang van de carbs, maar dat geen weerstand bied....

Impreza style! -gumuz-
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op di, 09 nov 2004, 18:44:41
Neem geen happer op je motorkap!!


Liever een buis die je achter de grill vast knoopt (achter het gat voor de claxon) en leidt die naar je carbs..
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op di, 09 nov 2004, 18:58:21
dat wordt knutselen  -klus-  -klus-

en nee ik wil geen luchthapper op mn motorkap
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op di, 09 nov 2004, 19:23:31
goed de werking van spaghetty in jan fluit uitgelegd .
elke piep wordt gelijk van stuk ,als de ene piep blaast ,zuigt hij den ander leeg (zit in knal volgorde)zodat de cylinder optimaal leeg gezogen wordt als bertha aan de melkmachine .
hierdoor vult de cylinder zich dus weer beter .
een normaal brokkie voor de piep zoals normaal onder de kap laat de gassen wel door ,maar remt de ene cylinder de andere mbv de knalgolven van de uitlaat gassen (geluud arm makend)
met een spaghetty volgen de knalgolven elkaar mooi aan waardoor de kwakstroom mooi vloeind klaar komt en je blok mega beter loopt .oftewel naa een 6500 rpm zal een standaard stukje staal als gaspiep de motor remmen en een spaghetty neit.
vooral je nu al een 268 nokker hebt zal dit een noodzaak zijn samen met je webers anders zul je nooit aan je 90 pk komen ,never nooit niet
Titel: How to.....
Bericht door: Markopolo op di, 09 nov 2004, 19:35:11
Kist mie doar ook eem ondertietels bie daun ? :)

(Oftewel : Ondertitels ontbreken ?)



Titel: How to.....
Bericht door: martijn op di, 09 nov 2004, 19:50:47
hest toch wel begreep'n?? Of mot 'k nog een keer oetleggen?

/boer mode off/

Ik snap het helemaal. Maar waarom heet het spagettie?? omdat het gebogen lange buisjes zijn van dezelfde lengte??

Of zijn er andere redenen? -hitit-
Titel: How to.....
Bericht door: Markopolo op di, 09 nov 2004, 20:24:33
Nope, what you see is wat you get.....spaghetti ! -ja-
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op di, 09 nov 2004, 22:56:12
het komt eigenlijk door de 8 cylinders ,dat zijn de mooiste om te zien of de 6cylinders in lijn ,maar idd alle 4 de buizen zijn gelijk van lengte en volume
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op wo, 10 nov 2004, 00:00:37
90?? ik wil over de honder :D eerst maar ff g40 spruitstuk proberen met 54 mm uitlaat eraan.
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op wo, 10 nov 2004, 10:58:39
Ik zit met een standaard carb en standaard uitlaat al op 80 pk en 121 Nm koppel.


Hoop zonder andere uitlaat toch wel voorbij de 90 pk te gaan.... en met andere uitlaat over de 100 pk.... Ben alleen bang om Nm's in te leveren.. daar heb ik dus GEEN zin in :-)



Titel: How to.....
Bericht door: janko op wo, 10 nov 2004, 11:18:17
Ik zit met een standaard carb en standaard uitlaat al op 80 pk en 121 Nm koppel.


Hoop zonder andere uitlaat toch wel voorbij de 90 pk te gaan.... en met andere uitlaat over de 100 pk.... Ben alleen bang om Nm's in te leveren.. daar heb ik dus GEEN zin in :-)

jo! hoe kom jij aan zoveel Nm's??
m.a.w: welk type blok heb je en wat zijn de aanpassingen?
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op wo, 10 nov 2004, 11:38:54
In steno:
1.4 ABD onderblok ;blok gevlakt, zuigers bewerkt (compressie 1:10,5 a 11
kop bewerkt

Verder alles standaard MH: carb, nokkenas, uitlaat, ontsteking etc etc
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op wo, 10 nov 2004, 12:24:34
In steno:
1.4 ABD onderblok ;blok gevlakt, zuigers bewerkt (compressie 1:10,5 a 11
kop bewerkt

Verder alles standaard MH: carb, nokkenas, uitlaat, ontsteking etc etc

vind ik niet standaard hoor :P
Titel: How to.....
Bericht door: Dennis op wo, 10 nov 2004, 12:35:15
Koppel komt waarschijnlijk uit de hoge compressie..
Dat het vermogen uiteindelijk niet hoger is komt dan waarschijnlijk doordat de rest nog standaard is..

Vraag is idd dan of het koppel behouden blijft, of anders gezegd: waarom niet?
Titel: How to.....
Bericht door: janko op wo, 10 nov 2004, 16:08:34
Koppel komt waarschijnlijk uit de hoge compressie..

niet alleen uit compressie
mijn GK heeft ook 1:11 en volgens de tabel: 104 Nm. da' s heel wat minder...
voor n deel komt het natuurlijk ook uit grotere inhoud, 1.4 ipv 1.3. maar waar de rest vandaan komt?? -dunno-
misschien ook uit de grotere kleppen (MH vs GK)



Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op wo, 10 nov 2004, 16:50:15
@86c2003: Blokje is iets aangepast, maar rest is allemaal standaard MH: onaangepast: uitlaatspruitstuk, downpipe, ontsteking, carburateur, luchtfilter, nokkenas: allemaal standaard MH.



Ben bang 'koppel' in te leveren met 'dikkere uitlaat', 280'er nokkenas en 'dellorto's'.... of in iedergeval : koppelkromme (nu bijna rechte lijn) zal wel verslechteren
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op wo, 10 nov 2004, 21:38:20
fout .koppel verbeterd ,bij goede afstelling zal deze met de delletjes zelfs nog wat beter worden als nu met je pisburg carb
mijn basis is een gk onderblok (standaard met 75pk en 104nm koppel als heuvel landschap)
heb nu een bewerkte mh kop met 2f nokker erin (is zelfs tammer als gk nokker ,maar klep doorlaat is beter ),spaghetty en cbr carbs nu een 96 pk met 111nm koppel als lineaal
dus jaap laat die carbs maar aan mij over samen met je stokje ,komt wel goed
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op wo, 10 nov 2004, 21:57:16
fout .koppel verbeterd ,bij goede afstelling zal deze met de delletjes zelfs nog wat beter worden als nu met je pisburg carb
mijn basis is een gk onderblok (standaard met 75pk en 104nm koppel als heuvel landschap)
heb nu een bewerkte mh kop met 2f nokker erin (is zelfs tammer als gk nokker ,maar klep doorlaat is beter ),spaghetty en cbr carbs nu een 96 pk met 111nm koppel als lineaal
dus jaap laat die carbs maar aan mij over samen met je stokje ,komt wel goed

kheb ook nog wel een nz nokker en aav nokker... iemand?
Titel: How to.....
Bericht door: Gert op wo, 10 nov 2004, 22:46:41
Als ik dit zo lees dan zou het een leuk blok voor in de Pisrat zijn
Helaas is dat de halve voorkant verbouwen qua steunen en assen ..
Wel origineel zo'n blok erin  -gert-
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op vr, 12 nov 2004, 01:52:08
G40 uitlaatspruitstuk opgehaald met downpipe en lege kater erbij. Nu nog ff een brug vinden om de auto omhoog te krijgen en dan oud stuk uitlaat-ijzer eraf en G40 ding erop. Hopen datr er geen bouten afbreken in de kop... -wanker-

Zo wel, dan maar kopje van sloop halen en naar serge brengen... -love-
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op vr, 12 nov 2004, 07:51:05
Bouten 'in de kop' krijg je er echt wel uit: zijn tapeindjes. Als die breken, tik je ze er uit met een hamer + beiteltje... 't is een alu kop met ijzeren tapeindjes; kan je als t echt niet lukt met WD40 of kruipolie altijd nog warmstoken!

waarschijnlijk draai je er sowieso een paar moertjes met tapeind en al uit de kop..
Titel: How to.....
Bericht door: 86c2003 op vr, 12 nov 2004, 12:23:13
met tapeind en al??? wat dan te doen?
Titel: How to.....
Bericht door: Dennis op vr, 12 nov 2004, 12:33:50
Of nieuw tapeindje erin, of oude gewoon weergebruiken.
Je weet hoe dat gaat?
-> 2 moeren op het tapeind, en dan door beide in tegengestelde richting de moeren tegen elkaar klemmen. Dan kun je met de buitenste moer het tapeindje vastdraaien. Moeren weer los door ze van elkaar af te draaien.

Tapeindjes voorzien van wat kopervet, krijg je het later ook weer zonder problemen los.



Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op vr, 12 nov 2004, 14:28:33
Liefst koperen moertjes gebruiken: die oxideren niet vast.

Liefst NIET gebruiken: RVS moertjes: die rotten vast XL!
Titel: How to.....
Bericht door: Marcel86c op zo, 14 nov 2004, 19:56:10
Liefst koperen moertjes gebruiken: die oxideren niet vast.

Liefst NIET gebruiken: RVS moertjes: die rotten vast XL!

RVS krijgt de kans niet om vast te rotten, voor die tijd ben je ze al lang verloren. Ik spreek uit ervaring -boehoe-
Titel: How to.....
Bericht door: Jaap op zo, 14 nov 2004, 21:25:41
Oh... toch eens kijken of ik ze al kwijt ben dan..

(speciaal koperen moertjes gehaald, maar tja; als je dan je blok LAAT in bouwen,. dan moet je ook niet zeuren als ze dan toch RVS moertjes pakken (omdat ze de koperen niet konden vinden)..
Titel: How to.....
Bericht door: Serge op zo, 14 nov 2004, 21:26:16
-moon-
Titel: How to.....
Bericht door: Markopolo op zo, 14 nov 2004, 22:50:45
:D