Auteur Topic: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)  (gelezen 2264 keer)

Offline Spitfire5

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Gepost op: zo, 27 dec 2009, 21:07:25 »
Goedendag,
Nog niet zo heel actief op het forum geweest, maar ben druk aan het lezen geweest!

Ik rijdt nu met een NZ blokje in mijn golf, deze loopt mooi en geen rare ratels of tikken, maar de kop lekt wel boven de dynamo..
Nu lijkt het mijn leuk om hier een ander blokje in te lepelen, maar het moet wel zo plug en play mogelijk zijn, niet dat ik in de kabelboom moet gaan knippen.
Tevens zou ik graag het 3f spruitstuk in combinatie met de NZ-gasklephuis op mijn nieuwe blokje willen zetten, injectie betrouwbaar, zuinig (zit tussen me oren -dunno-)

Ik was van plan om een NZ blokje erbij te kopen en deze in de warme schuur in goede staat op te knappen en deze op een zomerse dag te swappen met het blok wat nu in me golf 2 ligt.
Voor dit blokje was ik het volgende van plan:
- 3F-inlaatspruitstuk in combinatie met een NZ-Throttle body
- 3F of ABU Nokkenas
- Drukpotje, tussen de bankschroef 2mm?!
- GTI luchtmassa meter
- Toerenbegrenzer iets hoger leggen (geen idee waar ik dit 'kristalletje' vandaan moet halen)
- 5bakje (niet de langste en niet de korste  -gert-)

Maar zou dit ook allemaal met een 1.4 ABD motortje kunnen of een 1.6ABU en wat zou 'beter' rijden gelet op dat het een daily is en dat hij betrouwbaar moet zijn, auto gaat naar het vrouwtje volgend jaar (mannetje stapt op de motor)

Aan wat voor pk's en aan welk gemiddeld verbruik moet ik ongeveer gaan denken bij de verschillende motoren!?

Ik zou zelf leuk vinden de volgende specs te halen +-80pk en een verbruik rond de 1/14



Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #1 Gepost op: zo, 27 dec 2009, 21:31:10 »
Heb nog een mooie 8p (korte) dieselbak voor je in de aanbieding -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #2 Gepost op: zo, 27 dec 2009, 23:21:13 »
Betrouwbaar & zuinig => koppakking huidige NZ vervangen en klaar


- Toerenbegrenzer iets hoger leggen (geen idee waar ik dit 'kristalletje' vandaan moet halen)
http://www.conrad.nl/ of iets soortgelijks bij je in de buurt.

Heb nog een mooie 8p (korte) dieselbak voor je in de aanbieding -thumbsup-
8P is geen korte bak => voornamelijk geleverd achter 1.3 55pk benzine-gebakjes
(en achter een 2f 1.4 diesel, maar tis dus geen korte bak zoals de AHD achter een 1.3 diesel of 75pk)
Maar wel de juiste bak als je 'niet de langste en niet de kortste bak' zoekt -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: zo, 27 dec 2009, 23:27:25 door Sjon »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #3 Gepost op: ma, 28 dec 2009, 10:04:26 »
Enne, twee soorten 3f nokkenassen:

3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #4 Gepost op: ma, 28 dec 2009, 10:21:20 »
@Steilheck: Is de 1 beter dan de ander?  -dunno- In de 3F motor komt er met beide nokjes 75pk uit , maar wat is het 'tastbare' verschil?

leuke info, maar ik zou niet zo snel weten wat ik er mee kan voorspellen of aan kan aflezen.  -dunno- 

@TS, ik lees dingen als Plug and Play, en allerlei combinaties van motoronderdelen (3F/NZ/ABU/ABD).. Als je niet teveel wilt experimenteren zou ik zelf het NZ'tje opkalefateren. Kop er af, blokje inspecteren (cilinderwanden/kopje/klepjes) en evt. deels reviseren. Een 3F nokkenas met 3F inlaat en een iets verhoogde brandstofdruk levert vast al leuke resultaten op.

Als je voor een ABU gaat zou ik een complete ABU pakken en er zo in lepelen. Dan heb je 75pk met een verbruik van zo'n 1:14  :D . Een kleine aanpassing (hogere brandstofdruk, ander nokkenasje) moet je wel naar de 80pk kunnen brengen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #5 Gepost op: ma, 28 dec 2009, 17:38:57 »
Meer lift is meer koppel, volgens de deskundigen. PK verschil is er dus blijkbaar niet.

Wie kan de specs van 3f motortjes met de verschillende nokkenassen opzoeken en naaste elkaar leggen?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Spitfire5

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #6 Gepost op: ma, 28 dec 2009, 23:24:51 »
@ martijn, Ik heb begrepen dat alles wat ik opnoemde gewoon plug & play was, nokkenasje kan er zo in net zoals het inlaatspruitstuk. En een andere chip in me ECU solderen durf ik ook nog wel, als ik ergens de juiste 'chip' kan vinden die erin moet  -klus-
Waar ik dus niet op zit wachten, is dat als ik een 1.4 of 1.6 blokje hebt en alles niet meer past en dat ik dingen moet gaan aanpassen/slijpen en beunen. Als het gewoon boutje los en boutje weer vast is durf ik het wel aan. (zoals bijvoorbeeld het uitwisselen van bijvoorbeeld het NZ met het 3F inlaatspruitstuk)

Ik bedacht me trouwens hoe zit het met de ontsteking van een 1.4 en 1.6 blokje in combinatie met de digijet?!
het 1.6 blokje heeft al een redelijke nokkenas, ik hoef er geen race-nokkenas van 200euro+ dit vindt ik gewoon weg zonde van het geld voor een daily

Het is dus het verstandigst om er gewoon een 1.3i nz blokje bij te kopen en deze rustig uit elkaar te halen en weer netjes in elkaar te zetten met de 'snelle' onderdelen?!

Blijf ik toch nog een keer zeuren  -nana-, want het 1.4 blokje schijnt exact hetzelfde te zijn alleen 100cc meer !? deze 100cc's zijn dus niet merkbaar ?!

 

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #7 Gepost op: di, 29 dec 2009, 19:41:59 »
zeuren doe je toch niet?

Een ABD heeft wat meer koppel en 5PK meer ivm een 1.3 NZ. Daar is vast wel wat van te merken  -thumbsup-

NZ onderdelen met 3F onderdelen uitwisselen is P&P. Met 3F delen een ABU motor opbouwen is niet P&P (inlaat past niet 123 op een ABU kop). De verdeler van een 1.3 past wel in de kop van een ABU/ABD (of andersom). Als je alles (ECU/inlaat/etc/) van de 1.3 op een ABU zou monteren, kan je de verdeler daarvan ook gebruiken.

@Steilheck; het gaat mij om de combi; meer lift, minder lang open of minder lift, langer open..
Meer lift = meer koppel gaat alleen op als je openingstijd ook gelijk blijft.  -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Spitfire5

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #8 Gepost op: wo, 30 dec 2009, 21:43:27 »
oke,

Als ik dus een 1.4 ABD zou zoeken op de sloop, moet deze uit '91 zijn ivm het plug en play verhaal en het niet willen/kunnen lassen van de motorblok steunen.
bij de 1.4 is dus de aansluiting van het inlaatspruitstuk verschillend ten opzichte van de 1.3i nz?!

Wie zou er een lijstje kunnen maken met de voor en nadelen van de NZ en de ABD (met in gedachten dat ik er dus de gebruikelijke 'snelle' 3F onderdelen op monteer).

ABD:
- Meer koppel
- 5pk meer
-


NZ:
- Lichter vliegwiel (scheelt 2,5kilo geloof ik!?)(correct me if i'm wrong)
- Makkelijker te ''tunen''


Ik zit er zelf strek over na te denken om er toch maar een 1.3i NZ blokje bij te kopen met niet al teveel kilometers 150.000km max. En deze aan te kleden met 't standaard 3F opvoer-pakket + de nodige nieuwe pakkingen en keer-ringen.





Offline Spitfire5

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #9 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 00:24:28 »
Zo, na veel uitslapen... en studeren... deze vakantie de tijd gevonden om de koppakking te vervangen van het NZ blokje.. alles prima en wel .. totdat hij 40km later vastliep.. zelfs aanduwen laat de zuigers er niet over na denken om  op en neer te willen bewegen..

al met al een nieuw/ander blokje erin! wat zijn de suggesties...

ik wil het redelijk plug en play houden (ja ook deze keer weer)..

- Ander NZ blokje opbouwen met de snellere; inlaat en nokkenas ?

- Anders blokje namelijk; ...... ?

« Laatst bewerkt op: ma, 26 jul 2010, 00:27:04 door Spitfire5 »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #10 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 07:07:50 »
dat is zuur zeg.
what went wrong?

neem aan dat je nu zonder auto zit.

in dat geval: niet moeilijk doen. Nieuw NZ-je er in.
Hangt natuurlijk ook van dingen als je budget, de tijd enz af, maar das de eenvoudigste en snelste oplossing.

Hopen dat het volgende blokje je meer geluk brengt.

Trouwens: als hij toch al in de soep ligt zou ik wel willen weten wat het probleem is.
Ik zou zeggen: kopje er af en kijken.

Enne  -foto-

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #11 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 09:25:00 »
Maar eeh, je hebt een golf en je wilt sneller.
Pak dan gelijk een 1800 blok.

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #12 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 12:18:28 »
Maar eeh, je hebt een golf en je wilt sneller.
Pak dan gelijk een 1800 blok.


Als ik mij niet vergis, dan moet er bij 1800 blokkie gelast worden aan de steunen.
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline Spitfire5

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #13 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 12:40:49 »
Is het veel werk om een 1.6 abu motor in de golf te hangen?

- denken aan de computer/kabelboom aanpassingen?
- zit een 5 bak op, flensen van de 4 bak overzetten en de 1.3 aandrijfassen gebruiken ?
- benzine pomp?
- overige sensoren aansluiten? (kabelboom schema's ?)

wat zijn nog meer dingen die je kan verwachten als ik naar een 1.6 abu motor wil swappen ?

ps;
er staat op mp een NZ blokje te koop met een tikkende klepstoter.. kan ik deze gewoon vervangen voor nieuwe en is het tikken dan over? (want je kan de stoters ook niet onderling uitwisselen begreep ik?)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 1.3i NZ Golf2 (motorswap, in de planning)
« Reactie #14 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 15:24:06 »
Je hebt al injectie in de golf dus met de pomp zit er het wel goed. Computer en draadboom moet je wel overzetten. Dat zal de grootste klus zijn. Ik heb een ABU in mijn golf uit 1985 geplaatst. Opzich valt het wel mee. Misschien massen de stekkers er wel zo op bij jou. Als je voor een ABU gaat zou ik gewoon de hele voortrein uit de golf/seat pakken en deze onder jou golf hangen. Dat is het makkelijkst de uitlaat kun je ook gewoon behouden.
Derby 1F 1981 in aanbouw.