Auteur Topic: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.  (gelezen 1997 keer)

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Gepost op: di, 13 jul 2010, 13:58:00 »
Zoals de titel zegt, blijft mijn Polo 2 uit 1990 met een NZ erin niet lopen direct na het starten.
Ook bokt hij dan bij lagere toeren.
Hij start perfect, dan zakt de toerenteller naar 500 toeren en valt iets later uit.
Zodra de motor iets warmer is, dan loopt de motor nog wel ietwat onregelmatig maar dan valt hij niet meer uit.
Heeft iemand een idee??
« Laatst bewerkt op: di, 13 jul 2010, 14:01:07 door Polo2 »
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #1 Gepost op: di, 13 jul 2010, 14:01:39 »
Hoe zit het met het onderhoud?

Bougies/ rotor/ verdeelkap/ bougiekabels etc.?
Brandstoffilters, luchtfilter?

Het kan zoveel verschillende oorzaken hebben, maar meestal is het een geval van achterstallig onderhoud.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #2 Gepost op: di, 13 jul 2010, 16:12:16 »
rotor / verdeelkap zijn vervangen alsmede temp sensor
Binnenkort komen bougie kabels, bougie's, vacuum slangetjes en ontluchtingsslang( aangesloten op klepdeksel, weet zo even niet hoe die heet) eraan en worden die zo snel mogelijk vervangen.
Dan wil ik nog het brandstoffilter vervangen en de voetpakking van de inlaat.
En dan natuurlijk nog luchtfilter, oliefilter, olie, kvs en remolie.
En dan hoop ik dat het probleem over is.

Waarom stel je de vraag dan, hoor ik jullie denken  -nana-

Ik vroeg het omdat jullie dit misschien al eerder meegemaakt hebben en misschien een gerichte oplossing hebben.
Dus.. iemand een idee of kan het in een van de dingen zitten die ik op korte termijn ga vervangen.

Volkswagen Polo coupe ABU

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #3 Gepost op: di, 13 jul 2010, 16:15:50 »
Dus.. iemand een idee of kan het in een van de dingen zitten die ik op korte termijn ga vervangen.

Aangezien martijn de helft van hetgeen je noemt al aanhaalde als mogelijke oorzaak: ja!
Met als logische uitzondering zaken als remvloeistof koelvloeistof enz.
Ik zou eerst de rest doen. Als hij goed loopt dan verder onderhoud plegen als remvloeistof enz.

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #4 Gepost op: di, 13 jul 2010, 16:47:18 »
Aangezien martijn de helft van hetgeen je noemt al aanhaalde als mogelijke oorzaak: ja!
Met als logische uitzondering zaken als remvloeistof koelvloeistof enz.
Ik zou eerst de rest doen. Als hij goed loopt dan verder onderhoud plegen als remvloeistof enz.

Dat was inderdaad het plan om eerst alles te vervangen waar het in kan zitten en daarna de kvs en olie e.d.
Ik dacht misschien hebben jullie een oplossing die ik niet in het rijtje van te vervangen spullen heb staan.
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #5 Gepost op: di, 13 jul 2010, 17:02:23 »
Dat was inderdaad het plan om eerst alles te vervangen waar het in kan zitten en daarna de kvs en olie e.d.
Ik dacht misschien hebben jullie een oplossing die ik niet in het rijtje van te vervangen spullen heb staan.


Gezien je verhaal (bokken en moeite met stationair lopen als koud) zou ik eerst bij de ontstekingslijn kijken. van bougies tot verdelerkap.
Het klinkt heel herkenbaar.
Als je ontstekingspuntjes had zou ik zeggen: begin daar. Maar nu dat niet zo is zijn dingen als roto enz een goede tweede  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #6 Gepost op: di, 13 jul 2010, 21:22:45 »
nz die koud niet loopt en verschijnselen heeft van noodloop .ik zeg blauwe temp sensor in thermostaat huis en voor een 30 minuten de accu loskoppelen .

maar ik weet niet welke temp sensor jij al vervangen hebt ,dus mag ik nog niks conqluderen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #7 Gepost op: di, 13 jul 2010, 21:36:46 »
ik zou ook de lucht massa meter checken en de lambda zijn wel belangrijke dingen met koud en warm loop
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #8 Gepost op: wo, 14 jul 2010, 09:39:02 »
De blauwe temperatuur sensor heb ik vervangen.
Alleen de accu heb ik niet zo lang losgehad.
Dat ga ik in ieder geval proberen.

De lmm en lambda kan ik ook nog wel eens nalopen maar ik ga eerst even de accu losgooien.
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #9 Gepost op: wo, 14 jul 2010, 20:45:10 »
tijdens motorloop stekkers lostrekken van lamda ,zou een verhoogd toerental moeten geven ,zo niet ,heb je de boosdoener (grote kans van )

de llm kun je nameten ,je hebt een hittedraadje welke de weerstand bepaald wordt door afkoeling (langsstromende lucht) en een acceleratie schuif welke via printbanen loopt en dus zo een variabele weerstand is (pot meter grof weg ). de llm heeft 4 aansluitingen  waarvan 1 gedeelde massa . 1 plus voor het hitte draadje ,1 plus  voor de llm en 1 signaal draad voor de potmeter
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #10 Gepost op: di, 17 aug 2010, 12:21:35 »
Even een kleine update.
Hij loopt al een stuk beter maar valt nog steeds uit.
Hij valt alleen maar uit bij een koude start en dan ook alleen maar de eerste minuut.
daarna blijft hij lopen.
Ik heb geen idee meer wat ik eraan moet doen.
Vervangen:
blauwe sensor (kvstemp sensor?) + zwarte (kvsniveau?) daarnaast.
bougie's + kabels
rotor + verdeelkap.
Alle vacuumslangetjes vervangen.
carter slang
Stekker lambda lostrekken ga ik nog even doen.

Ik heb ook lopen draaien aan een schroef in het gasklephuis. (aan de rechtse kant, kop wijst naar boven)
Daardoor ging die beter lopen en hij bokt ook niet zo erg meer.
Waar is die schroef voor?
Stationair toerental?
CO?

Is er hier evt iemand of weten jullie iemand die erg veel van een NZ motor afweet en die mij kan helpen.
Tegen betaling is logisch!
« Laatst bewerkt op: di, 17 aug 2010, 12:23:11 door Polo2 »
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #11 Gepost op: di, 17 aug 2010, 12:23:32 »
waar jij aan hebt lopen draaien is de stationair schroef
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #12 Gepost op: di, 17 aug 2010, 13:53:19 »
waar jij aan hebt lopen draaien is de stationair schroef

kan je m daardoor iets hoger in zn toeren laten lopen in zn stationair?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Polo2

  • L86C-0199
  • Non-Register lid
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • Theo Hamers
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #13 Gepost op: di, 17 aug 2010, 15:28:39 »
waar jij aan hebt lopen draaien is de stationair schroef


Zo'n vermoeden had ik inderdaad al.
Maar ik heb er anderhalve slag mee gemaakt en nu loopt ie 1000 toeren stationair.
Kan dat kloppen??
Heeft iemand een idee hoeveel toeren je ongeveer omhoog gaat per slag??
Zal wel niet echt een vast aantal voor staan zou ik denken.
Volkswagen Polo coupe ABU

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: 1.3 NZ blijft koud niet lopen.
« Reactie #14 Gepost op: di, 17 aug 2010, 15:50:24 »
tussen de 800 en 1000 toeren stationair is volgens mij wel vrij normaal..
Of je een vast aantal toeren omhoog gaat per slag weet ik niet.


@JJ: Ja, door die schroef kun je m idd stationair hoger zetten.


Mijn NZ heeft trouwens een beetje hetzelfde probleem, als ik m start valt ie meteen weer uit..
daarna weer starten en het is klaar. (Soms beetje beroerd stationair)
Als de motor eenmaal warm is is er niks aan de hand.

Maarach, het wordt ook weer tijd voor onderhoud bij mij  :)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..