Toch bizar dat verhaal van die 'type 2 en 2f' lader.
De eerste serie van 500 stuks hadden een ' Rüssel-lader '. Deze waren nog niet zo ' super ' kwaliteit; de machines om de G-lader te gieten en frezen waren nog niet helemaal uit-ontwikkeld. De laders zijn prima, maar het kon beter. De eerste generatie is 3 delig: 2 helften en 1 aanzuigstukje.
De 2e serie G-laders zijn ' allom bekend als ' de 2f lader. Deze lader noemde het team de ' uni-lader ' : Universeel inzetbaar in verschillende opstellingen. Door de 2 ingangen was het mogelijk om het luchtfilter links of rechts te plaatsen en een eventuele retour juist aan de andere kant te monteren. Dat is dan ook de reden dat de oko-polo uit 1988 voorzien is van zo'n Uni-lader.
Maar nu de anekdote: Waarom hadden de 2e serie van circa 1500 stuks dan toch een ' Rüssel-lader'? ( 2 delig: met in de 2 helften verwerkt aanzuigstukje ). Nou,. dat lag dus puur aan de 'ontwikkel' afdeling: De koets (slangen, slotplaat) zou moeten worden aangepast aan de andere aansluitingen van de G-lader. Een 2f lader past namelijk wel op de motor, maar niet in de koets: Het hapje in de slotplaat bied geen ruimte hiervoor en de Y-vormige slang moest ook aangepast naar 2 losse slangen.
" Wij hebben genoeg aangepast, passen jullie 't ontwerp maar aan ": Met andere woorden; de 2e generatie Rüssel-laders zijn gewoon 2f-laders, met een ander huisje. De kwaliteit is gelijk. Bij het ontwikkel team staat de 2e Russellader daarom bekend als ' zwitter ' : Duits voor tussenin-twijfelaar.
De eerste 500 Polo GT G40'ers werden allen van een eerste type lader voorzien. De 2e serie zou met een eerste serie of zwitter zijn uitgevoerd. Als er een Polo 2 onder garantie of bij reparatie een nieuwe lader kreeg, dan was dit altijd de ' zwitter ' lader. Een Polo van de eerste 500 met een zwitter-lader heeft dus niet zijn eerste G-lader meer.
Later is zoals bekend het blikje in de slotplaat aangepast en kwam er ook een slang vanaf het luchtfilterhuis naar de G-lader: Deze is bij een 2 ook net iets anders als bij de 2f.