Auteur Topic: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine  (gelezen 833 keer)

Offline Quynten

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Gepost op: wo, 26 jun 2013, 00:14:34 »
Vandaag een 5-bak (085 8P) bak om mijn Golf 2 1.3 NZ gezet met een maat van me. Ging vrij vlekkeloos. Starten, 10 seconden aan en afgeslagen omdat ie in een kuiltje stond, te weinig toeren gemaakt. Zelfde verhaal nog een keer, te weinig gas gegeven.

Derde keer starten en voor het doordraaien van het contact bleef de brandstofpomp doorpompen (drukpomp). Even afgewacht en nog een keer opnieuw gedaan (zonder daadwerkelijk te starten). Wederom blijft ie pompen. Toen geprobeerd de sleutel door te draaien maar de startmotor komt niet verder dan een halve slag. Even nagedacht, nog enkele keren geprobeerd maar geen success. Pomp gecheckt en de cilinders zitten vol benzine. Cilinder 1 redelijk, cilinder 2 een beetje, cilinder 3 overstroomde, cilinder 4 redelijk vol. We dachten dat het mogelijk een massaprobleem was omdat de massadraad op de baksteun niet heel jofel was. Dus even startkabel tussen de minpool en de bout op de motor gezet, geen succes, de pomp blijft lopen.

Waarom blijft de pomp ineens doorlopen (volgens mij heeft de bakwissel er geen invloed op gehad)?

Mogelijke oorzaken, ECU defect? Injectiegedeelte defect? Wat denken jullie?    -dunno-

Misschien niet noodzakelijk:
We hebben 1 remleiding linkvoor vervangen die geknapt was.

Ik hoor het graag   -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #1 Gepost op: wo, 26 jun 2013, 06:43:13 »
massa kabeltje bak vergeten ,dan llopt alles via je ecu .en als resultaat is je ecu naar zijn grootje waardoor hij ook de pomp continu laat lopen .dat is geen probleem opzich ,maar als je injectoren open blijven staan of 1 injector ,dan verzamelt de benzine zich met wat pech in je inlaat ben stromen je cylinders vol .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #2 Gepost op: wo, 26 jun 2013, 07:26:15 »
massa kabeltje bak vergeten ,dan llopt alles via je ecu .en als resultaat is je ecu naar zijn grootje waardoor hij ook de pomp continu laat lopen .dat is geen probleem opzich ,maar als je injectoren open blijven staan of 1 injector ,dan verzamelt de benzine zich met wat pech in je inlaat ben stromen je cylinders vol .

Wat Serge zegt & je ECU is dus kapot.  Je kunt kijken of je m kunt maken, maar vervangen voor een andere is waarschijnlijk veel gemakkelijk. 

De NZ is erg gevoelig voor een slechte massa van het motorblok*. Er zit een ontwerpfout in het systeem**, waardoor er bij een slechte motorblok massa er toch massa wordt gemaakt via een printbaan in de ECU. Een koperbaantje van een millimeterbreed krijgt alle stroom te verwerken die bijv. de startmotor trekt. De koperbaan wordt even heel warm, smelt en plop!




* Niet enkel de NZ is er gevoelig voor, maar deze motor is vééél geleverd in Nederland en vrijwel alle ander moter hebben geen ECU.
** Ontwerpfout: tja, dat zal Volkswagen wel niet met mij eens zijn, en voor een garantieclaim is het ook een beetje laat, maar toch. Omdat het probleem (slechte massa) zich meestal pas zal voordoen op hogere leeftijd, is het voor VW geen probleem: Voor een garantieclaim hoeven ze al lang niet meer bang te zijn.  Van de NZ ECU zijn overigens wel verschillende versies bekend. bruine sticker, oranje sticker, hoog en laag volgnummer. Misschien dat t bij latere typen gemodificeerd is?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Quynten

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #3 Gepost op: wo, 26 jun 2013, 23:52:10 »
Nou, uiteindelijk ging het waarschijlijk toch om de massa van de bak inderdaad! Deze even opnieuw goed schoongemaakt en vervolgens maakte ie goed contact. Ecu vervangen en ja hoor, pomp stopte weer na 2 seconden  -thumbsup- . Helemaal mooi dus. Maar vervolgens wilde ik doordraaien en deed de startmotor helemaal niks... Enkele keren proberen en 2 keer hoorde je 'm even maar geen succes. Lang lopen zoeken en zelfs een andere startmotor geplaatst maar geen succes. Toen maar even rechstreeks op de pluspool van de accu getest en ja hoor, beweging. Er zit dus ergens een kabelbreuk en daar moet ik even naar zoeken. Oplossing gevonden maar helaas ander probleem erbij.

Maar ik dacht, starten kan dus wel even! Proberen te starten maar de motor wilde niet aan slaan. Ik vermoedde de ontsteking en bougie 2 en 3 waren licht vochtig. Deze even eruit gehaald nu alles laten drogen en morgen maar nog een keer proberen.  -klus-

Bedankt Serge en Jaap  -thumbsup-


Offline Quynten

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #4 Gepost op: do, 27 jun 2013, 22:52:36 »
Wederom weer een vraagje:

De startmotor draait prima rond maar de motor slaat helaas niet aan. De bougies vonken wel dus de bobine en de bobinekabel werken wel (toch?). De brandstof wordt volgens mij ook goed aangevoerd, de pomp blijft 2 seconden pompen en stopt dan weer. Alle luchtslangen zitten ook goed dus volgens mij kan er ook geen valse lucht ontsnappen.

De nieuwe ECU komt wel van een nieuwere versie 1.3 NZ, eentje mét toerenteller. Kan dat een probleem zijn?

Hierbij een filmpje het starten:

http://www.youtube.com/watch?v=3gKlYQeLO80


Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #5 Gepost op: ma, 01 jul 2013, 12:47:32 »
Niet alleen Polo heeft dit probleem maar ook bv Clio (2002) Massa blok <> koets was kapot en niemand mij geloven dat dan de ecu stuk wil gaan, 'probleem zit ergens anders die dingen gaan bijna nooit stuk'.
Ecu was dus wel stuk :)
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Golf 2 1.3i NZ cilinders vol benzine
« Reactie #6 Gepost op: ma, 01 jul 2013, 13:21:18 »
Brr... Een kliko -gumuz-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on