Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op di, 26 jul 2005, 16:49:28
-
Vandaag toen ik terug kwam uit werk liet de polo het heel even afweten.
Wegrijden ging goed, eerste 5 kilometer ook.. niks aan het handje..
Toen ik later een vanaf een provinciale weg een woongebied in reed, (50 km/h) ging de motor heel erg schokken in laag toerental (30 - 40 km/h in 2e versnelling). Vervolgens zo'n kilometer verderop verkeerslicht op rood.. bij stilstaan voor het verkeerslicht begon toerental te rommelen tussen 1000 - 1500.. daarna viel de motor uit.. in eerste instantie was de auto met geen mogelijkheid meer te starten.. startmotor draait wel rond, maar aanpakken ho maar.. :(
vervolgens na 5-6 keer wanhopige pogingen om een toch draaiende te krijgen, ging ie met gesputter wel aan.. had ook het idee dat ik een brandluchtje rook, alsof er iets doorgebrand was.. auto liep dus wel weer..
vervolgens voorzichtig de laatste 5 kilometer naar huis gereden, eigenlijk zonder problemen meer. Ga zo even kijken, motor is nu nog warm.. weet een van jullie wat dit kan zijn? gingen trouwens geen controlelampjes branden..
Gaat trouwens om een Nz'tje -dunno-
EDIT:
Net even snel gekeken. onder de kap valt niet echt iets raas te zien (ben dan ook een leek wat betreft autotechniek)
Starten wil eigenlijk niet, na een paar keer doorstarten pakt ie aan, maar heel sputterend. Uitlaat geeft een vieze lucht (dezelfde lucht als verbrand carbid op ouwejaarsavond -boehoe-)
Verder staat de uitlaat zwart van roetdeeltjes.. en de auto blaast dus een zwartere roet uit dan normaal.. rara.. iemand? -dunno-
-
Als ik 't verhaaltje zo lees denk ik als eerste aan de hallsensor.
-
Hallsensor? Daar dacht ik ook al aan..
Is het enigszins mogelijk om te controleren dat de hallsensor echt kapot is, of is dat pas te controleren na vervanging van de sensor?
Het slecht willen starten is trouwens minder of niet aanwezig bij koude motor..
-
Hallsensor? Als die stuk is doettie toch helemaal niks meer?
-
zoek eens in de archieven van het forum. Er zijn al meerdere mensen geweest met een dergelijk probleem. Als je de sensor lostrekt moet hij beter lopen (veel rijker omdat er niet aan de hand van de uitlaatgassen gecorrigeert wordt).
Ik herinner me in ieder geval een aantal andere topics waarin over een kapotte hallsensor gepraat wordt.
Martijn
-
Hall-sensor lostrekken: alles dood.
Maar het zou goed kunnen dat de sensor het is, kan het de ene keer wel doen, andere keer weer niet.
-
Bij mij: sputteren.....slaande toerenteller........afslaan......
meerdere malen starten....niet aanwillen......
ff wachten: loopt weer.......lijkt weer ff normaal......
maar dan begint 't van voor-af-aan.......en 't wordt steeds erger
tot ie helemaal niet meer wil......... -boehoe-
-
enne..
Uitlaat geeft een vieze lucht (dezelfde lucht als verbrand carbid op ouwejaarsavond -boehoe-)
Verder staat de uitlaat zwart van roetdeeltjes.. en de auto blaast dus een zwartere roet uit dan normaal..
Kan dit ook worden veroorzaakt door kapotte hallsensor?
-
yep, geen volledige verbranding meer...
-
Das klote dus.. kan je losse hall sensor vervangen?
Verder nog even het volgende.. weet niet of het hiermee te maken heeft of dat het een andere oorzaak heeft.. in lage toeren en dan met name in versnelling 2 heeft de motor ontzettend snel de neiging te gaan schokken! Wat kan daarvan de oorzaak zijn? vacuumslangetjes lek of iets anders?
-
Das klote dus.. kan je losse hall sensor vervangen?
ja, is leuk puzzeltje...
-
gokje kathalysator .
-
gokje kathalysator .
kathalysator? nie aanwezig...
-
Denk niet dat het de hall-sensor is... Misschien injectoren / benzinefilter?
gokje kathalysator .
Zou idd wel eens kunnen.
btw: ik heb er nog eentje liggen. -naughty-
-
NZ he?
gelukkig doet ie helemaal niets meer als de computer stuk is :)
Maar goed: slecht vonken, maar wel injectie: zwarte rook van onverbrande benzine.
Hall-sensor doet t of doet t niet: maar hij kan wel volgens 'knipperlicht' werken; dan weer wel, dan weer niet.
Check verders (qua moeilijk lopen/op pakken) uberhaupt je ontstekingstijdstip, maar dat kan je pas als de hall-sensor goed is :)
Zoek functie ff uitpuzzelen: d'r staat vast wel ergens hoe je een hall-sensor los kunt vervangen (incl bestellnummers: volgens mij was t Michiel (van Marjo) die t ooit al eerder postte.
-
ontstekingshuis...... -wanker-
Hall-sensor stuk : niet lopen, believe me!
-
Vandaag de polo gewoon weer meegenomen naar het werk.. vanmorgen ietsje eerder weggegaan en opgeladen mobiele telefoon mee en anwb pasje.. :)
Auto loopt gewoon, geen roetdeeltjes meer uit de uitlaat, geen zwarte walm meer of stanklucht.. ook niet afslaan, alleen het volgende;
Bij lagere toeren (1000-2000) en vooral in de 2e versnelling heeft de motor erg snel last van schokken, trap je dan de koppeling niet in, dan slaat ie gegarandeerd af en dan heb ik weer de startproblemen zoals gisteren.
Verder geeft (vermoedelijk) het blok iedere keer bij optrekken en afremmen een tikgeluid.. (1x, dus geen continue tikkend geluid).
In eerste instantie dacht ik dat het bij de wielophanging vandaan kwam, bij de veren ofzo, maar na goed luisteren lijkt het uit het vooronder te komen.. bovendien hoor je die tik niet bij het rijden door oneffenheden in het asfalt.. puur bij het optrekken, afremmen (zowel met rem als afremmen op de motor)
Misschien iets met de motorsteun? Horen daar misschien rubbers, of iets dergelijks te zitten? -dunno-
Tis in ieder geval best een irritante tik en het klinkt ech nie gezond..
Kortom... HELLUP!!! -boehoe-
Trouwens.. alle overige problemen zoals in deze topic beschreven zijn vreemdgenoeg in rook opgegaan -gert-
-
die tik herken ik
na een jaar rijden nog niks veranderd (ook niks aan gedaan)
hoor hem alleen als optrek na eff stil te hebben gestaan en als ik me raam open heb (maar soms hoor jet ook niet)
als iemand het weet wat het is gaarna want ik zie hem ook liever vertrekken dan blijven ( die tik dan he)
greez maikel
-
Tik kan toch gewoon uit de voortrein komen: Afremmen op de motor of afremmen met de rem maakt niet zo veel uit voor de voortrein: torsie krachten op draagarmen/stabilisator krijg je toch wel.. En daar zou ik 't in eerste instantie dan ook zoeken: door afremmen en optrekken komen er reactie krachten op de voorpoten: niet zo zeer op schokdempers en vering, maar wel op alle rubbers, draaipunten en stabilisatoren..
even alle punten nalopen, o.a. de stabi-steun aan de dynamokant: de 2 bouten (dop 19) aan de binnenkant van je voorspatbord nog eens aanknoeren (125Nm ofzo)..
-
Op de steunpunten van het motorblok zullen wellicht rubbers liggen? misschien deze vervangen?
Zal dit weekend eens gaan speuren..
-
motorblok kantelt bij last-wisselingen..
( bij afremmen op de motor dus, en bij optrekken )
test is simpel: vaart maken, bak in vrij zetten,. lekker uit laten rollen, en dan remmen: dan zal 't blok niet kantelen, maar de voortrein wel kantelen/wringen/torderen etc.
-
motorblok kantelt bij last-wisselingen..
( bij afremmen op de motor dus, en bij optrekken )
test is simpel: vaart maken, bak in vrij zetten,. lekker uit laten rollen, en dan remmen: dan zal 't blok niet kantelen, maar de voortrein wel kantelen/wringen/torderen etc.
Test uitgevoerd.. bij het remmen in de vrij (voornamelijk bij lage snelheden) blijft de tik aanwezig.. maakt dus niet uit of de auto in de vrij staat, of in de versnelling.. -dunno-
Tijdje geleden wel de veren en schokkers aan de voorzijde vervangen.. misschien heeft dit er iets mee te maken?
-
Dus geen motorsteun :)
-
motorblok kantelt bij last-wisselingen..
( bij afremmen op de motor dus, en bij optrekken )
test is simpel: vaart maken, bak in vrij zetten,. lekker uit laten rollen, en dan remmen: dan zal 't blok niet kantelen, maar de voortrein wel kantelen/wringen/torderen etc.
Test uitgevoerd.. bij het remmen in de vrij (voornamelijk bij lage snelheden) blijft de tik aanwezig.. maakt dus niet uit of de auto in de vrij staat, of in de versnelling.. -dunno-
Tijdje geleden wel de veren en schokkers aan de voorzijde vervangen.. misschien heeft dit er iets mee te maken?
jup thats the problem
toen ik me bak had vervangen (is alles los geweest)
en vanaf die tijd hoor i9k de tik
alleen ik weet nie zeker of ie het ervoor ook deed
ik had hem net 3 weken waarvan hij er 2 weken van stil heeft gestaan dus
greez maikel
-
Aha..
(m'n polo stinkt zo - 200 postings later - zou 't aan m'n nieuwe uitlaat liggen?)
Tip:
Plastik dopjes even van de dom-en halen, bouten voor schoteltjes eraf,. moeren aandraaien! en weer terug monteren!
Nummertje 25 dus,.. gewoon met passende dop of schroevendraaien + hamer..
Remember: Volgende keer als je een probleem hebt, VOORAL wel melden wat je allemaal veranderd hebt de laatste tijd!
-
Tip:
Plastik dopjes even van de dom-en halen, bouten voor schoteltjes eraf,. moeren aandraaien! en weer terug monteren!
Nummertje 25 dus,.. gewoon met passende dop of schroevendraaien + hamer..
Ehh.. please verklaar u nader! Wat heb ik nie goed gemonteerd de vorige keer? heb ik wat over het hoofd gezien?
-
die moer (25) moet je meestal na het monteren nog eens aandraaien.. (na ff een rondje gereden te hebben zet alles zich, of in iedergeval: als de auto op z'n poten staat, kan je die moer nog wat vaster draaien dan toen je de poot (met veerspanner) opbouwde..
Trust me: heb al heel vaak een pootje vervangen, en al meerdere keren die moer 'ff' vergeten na te lopen.
-
Mooi klusje voor zondag.. gaan we eens proberen en kijken of dit "de tik" verhelpt :)
-
inderdaad goed idee
is namelijk inderdaad tijdje weg geweest toen ik met verkeerde schokkers rond reed
-
Update:
Vandaag bouten geprobeerd aan te draaien.. zaten al hartstikke vast.. kortom.. geen resultaat..
Veerpoot maar weer eens uitgebouwd en opnieuw opgebouwd.. nog steeds die irritante tik..
Wat ik me wel afvroeg, en wat ik dus nu even miste;
Aan de onderzijde van de ingebouwde veer, daar waar de veer in de veerpoot/schotel ligt, hoort daar origineel geen rubber ring te zitten, tussen veer en schotel?
Momenteel ligt de veer direct op de schotel en veroorzaakt dit misschien deze tik.. anders weet ik het ook nie meer.. -boehoe-
Iemand misschien een tekeningetje van de opbouw veerpoot/veer?
-
Voorpoot is zonder rubber, alleen toplager bovenin heeft een soort rubber.
Achterpoten zit bovenin wel een rubber ( -uitlachen- baby-proof)
-
Voorpoot.
1b heeft geen onderdeelnummer (meer)... maar ik heb t ook nog nooit gezien.. behalve bij de Clio van Leon10e..
Soms zit de veer in tuinslang geduwt (ter bescherming van de veer).. maar meestal ligt ie gewoon zo in de schotel. Als de veer voldoende voorspanning heeft, ligt ie ook zo strak dat ie echt niet meer tikken kan :) (zeker niet als de auto op z'n pootjes staat)
-
1b was altijd alleen voor modellen met GK motor.
Das de GT met 75 en standaard 15mm lager?
Waarvoor die ringen waren is mij nooit duidelijk geweest.
-
Om even terug te komen op je eigenlijke probleem.
Jetta heeft af en toe ook last van inzakkend stationair toerental, maar slaat niet af.
Mocht ik de oorzaak vinden, dan laat ik weten wat het was...
-
Om even terug te komen op je eigenlijke probleem.
Jetta heeft af en toe ook last van inzakkend stationair toerental, maar slaat niet af.
Mocht ik de oorzaak vinden, dan laat ik weten wat het was...
Graag -hitit-
Jetta is toch ook Nz?
Hmmz.. probleem is trouwens naderhand niet meer terug geweest... -gert-
Zit nu dus alleen met dat getik.. Veerpoten al helemaal losgehad.. weer opgebouwd zoals het hoort, maar de tik is nog steeds aanwezig voornamelijk bij afremmen en af en toe ook bij optrekken/wegrijden.
Er lijkt zogauw geen oplossing voor te vinden, dus dan maar op de koop toenemen.. :(
-
Hoe zien je draagarm rubbers er uit? Zit je stabi goed vast? remklauw wel vast? :)
-
BTW:
Ziet er goed uit! Kwam net wat foto's tegen op volksforum..
Ik denk: hey, die ziet er netjes uit..
Wie is dat? (die user genaamd 86c)... ff zoeken, en jawel hoor: Vicent it is..
Mattig SportStyle (de nicht-aufkleber editie)
-
Dank! -love-
maarreh.. draagarmrubbers zien er nog goed uit, remklauw vast? mag ik hopen!
En stabi lijkt ook goed vast te zitten.. allemaal errug vaag dus..
stabi kan ik voor de zekerheid zaterdag nog wel ff opnieuw checkuh
-
Om nog even terug te komen op de problemen die ik onlangs had met uitvallen, niet meer starten etcetera..
Wat ie ook soms nog wel eens wil doen is bij stationair draaien (in de vrij) stotterende/hakkelende motor.. (niet uitvallen, maar hetzelfde effect als het rijden in een te laag toerental in een te hoge versnelling, dat hakkelen dus)
Iemand enig idee?
-
Om nog even terug te komen op de problemen die ik onlangs had met uitvallen, niet meer starten etcetera..
Wat ie ook soms nog wel eens wil doen is bij stationair draaien (in de vrij) stotterende/hakkelende motor.. (niet uitvallen, maar hetzelfde effect als het rijden in een te laag toerental in een te hoge versnelling, dat hakkelen dus)
Iemand enig idee?
Niemand?
-
Lees pagina 1 van dit topic nog 's aandachtig door.... -dunno-
-
Motorische problemen eigenlijk niet meer echt teruggehad sinds die ene keer..
Geen problemen meer, dus niks aan doen! :)
Maarrrr..
Tikkend geluid uit het vooronder is nog steeds aanwezig en lijkt ook erger te worden, gebeurd iedere keer bij optrekken/wegrijden, en ook bij het afremmen en dan vooral bij het niet plotseling remmen, maar geleidelijk remmen in een wat lager toerental. Verder hoor je de tik ook al bij het terugschakelen naar een lagere versnelling (wringingskrachten op de motor??)
Verder lijkt de motor ook wat te schokken bij het loslaten van je gaspedaal in een lager toerental..
Het is echt mega! irritant en wil dr wel wat aan doen, maaar weet niet wat het is, kan namelijk zoveel zijn!
via de zoekfunctie op dit forum kwam ik dit tegen:
VRAAG
ik had ff een vraagje betreft over mijn polo.
Als ik het gas abrupt loslaat voel ik de motor een schokkende beweging maken, kan het zijn dat er wat versleten is
Dit geld ook als ik abrupt gas geef.
Kan er iemand vertellen wat er aan scheelt?
ANTWOORD
Klinkt als een kapotte motorsteun, waarschijnlijk de achterste???
Wie kan mijn problemen relateren aan het bovenstaande..
En wie kan mij vertellen hoe het komt dat een motorsteun kapot gaat, en wat er precies kapot aan gaat?
Morgen maar eens een zak geld meenemen en advies in slaan bij de dealert -dunno-
-
In Lunteren kunnen zich er natuurlijk ook altijd nog een horde polorijders over buigen, natuurlijk -klus-
Je komt die zondag toch ff "op visite" ?
-
In Lunteren kunnen zich er natuurlijk ook altijd nog een horde polorijders over buigen, natuurlijk -klus-
Je komt die zondag toch ff "op visite" ?
Yup.. maarrehh.. zal een beetje lastig worden kijken zo zonder brug ..
Maar idd.. jullie weten veeeeeeeel meer dan mij, dus kan evt. een weekje later ook nog langs de garage gaan en het mogelijke probleem + oorzaak van te voren al aangeven aldaar of misschien gewoon zelf gaan repareren. Als ik maar weet waar ik moet zoeken.
Ik wil alleen niet meer vernielen dan dat misschien nu al kapot is.. de problemen worden wel iets erger en ben bang als ik er mee blijf rijden de boel naar de klote help. Auto is deze week ook nog nodig voor woon/werkverkeer..
-
Om even terug te komen op je eigenlijke probleem.
Jetta heeft af en toe ook last van inzakkend stationair toerental, maar slaat niet af.
Mocht ik de oorzaak vinden, dan laat ik weten wat het was...
Er zaten 2 bougiedoppen los op de bougiekabel, vast gedraaid en het is een stukje beter.
Nu uitlaat voor lambda nog eens goed dicht krijgen en evt. afstellen, dan moet het helemaal weer goed zijn.
-
Ochja, vanavond nog even bezig geweest.
Het liep al een stuk beter na die losse bougiedoppen.
Nu nog even de massakabel van -pool naar blok/chassis/inlaatspruitstuk vervangen en alles perfect schoon/kaal gemaakt. Evenals het beugeltje aan het inlaatspruitstuk, die was ook roestig.
Loopt nóg weer beter.
Schommelt na een tijdje stationair lopen nog een heel klein beetje. Denk dat dat te maken heeft met niet helemaal dichte uitlaat vóór de lambdasonde.
Verder:
- koplampen een stuk feller nu!
- startmotor draait nu heel vlotjes
Dus algemene tip: trek eens een middagje uit om alle elektrische stekker/schroef verbindingen een schoonmaakbeurtje te geven. -klus-
-
@ Dennis: ben ook een middagje aan het schoonmaken geweest en corrossievrijmaken geweest. Ook bij mij is het schommelen in toeren ook een stuk minder en starten gaat idd ook veel sneller!
Verder: Voor de mensen die mij hebben gezien in Lunteren wisten dat m'n polo last had van een vage rare tik uit het vooronder welke duidelijk hoorbaar was bij wegtrekken en afremmen.
Het heeft even geduurd, maar het euvel is gevonden en verholpen.
De stabilisatorstang was ietwat verbogen en hebben we wat warmgestookt en teruggebogen, de tik is hierdoor helemaal verdwenen.
-
Hoe ben je daar achter gekomen?
-
aha nou ja rijd nog wel eff door met tik
-
Hoe ben je daar achter gekomen?
Ik niet, de jongen die mn riem heeft vervangen.
In eerste instantie werd gedacht aan motorsteun of draagarmrubbers, maar aangezien die beide in orde waren, werd al gauw aan de stabilisatorstang gedacht.
Hij had op de zaak nog een 2F staan. Deze in de avonduurtjes ook eens losgehaald en stabilisatorstang vergeleken met de mijne.
Schijnbaar zat er verschil tussen en daardoor bijgebogen.
Hoe dan ook, getik is weer voorbij en het rijd weer als een zonnetje :)
-
Wat ook geholpen heeft bij de Jetta: extra-luchtschuif schoonmaken.
Vanavond gedaan, ding zit bij een NZ/PY/3F lekker onder het inlaatspruitstuk, maar met wat vingeracrobatiek lukt het best.
Scheelt een hele hoop, nu weer verhoogd stationair bij koude motor en een betere stationairloop.
Denk dat ie ergens halverwege bleef hangen.
-
klopt ,met remmen reiniger worden ze heel mooi schoon
-
Nog maar eens iets:
@Nielzz: bedankt voor de luchtschuif, de oude was dus echt stuk. Nu wel verhoogd stationair met koude motor -love-
Vandaag had ik nog even de aanzuigluchttemperatuursensor in de luchtmassameter schoongemaakt (niet heel erg nodig, maar had de boel toch los).
Later liep de motor erg slecht.
Kon niks anders zijn dan luchtmassameter, even snel een andere aangesloten, en voila: stukken beter.
Bleek dat de klep in de luchtmassameter soms wat klemde, boel goed schoongemaakt en motor hangt nu ook weer lekker aan het gas.
-
Ik lees het alweer.. een beetje vuil verzameld door de jaren heen kan voor heel wat ellende zorgen, en de oplossing is zo simpel.
Helaas weet ik niet precies alle sensoren en schuifjes te vinden. Als ik van de week nog wat tijd over heb kan ik wel eens op onderzoek gaan.
Is er overal (bij de meeste sensoren en schuifjes uit dit topic) redelijk bij te komen zonder de auto te liften?
Oh en waarmee maak je schoon? doekje en wat voor poetsmiddeltje?
Gr. Vincent
-
Psies, aan een auto van 15 jaar oud met meer dan 200.000 achter de kiezen valt hier en daar wel wat te verbeteren.
Schoonmaken met carbreiniger (remmenreiniger tast rubber aan!) en schoon/droogspuiten met perslucht (in het geval van de LMM).
Overal is wel bij te komen, als je weet waar ze zitten :)
-
@ Dennis: alle bovenstaande handelingen die je hebt uitgevoerd aan de Jetta, hebben die er ook voor gezorgd dat je auto minder schokkerig rijdt onder de 2000 toeren? Of had je dat probleem niet?
Zoals in een ander topic te lezen is heb ik een stukje carterslang vervangen en bij mij is het stoten/schokkerig rijden onder de 2000 toeren een stuk minder, en heb weer een verhoogd stationair. Het enige kleine puntje van kritiek heb ik nog dat als ik de auto bij lage toerentallen laat uitrollen en daarna weer een beetje gas geef, dat de motor dit nogal schokkerig wil oppakken en moet ik met de koppeling bijspringen om het wat schokkerig weggedrag te verhelpen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
-
Over het algemeen loopt de Jetta bij lage toeren (stationair tot 2000) zonder schokken.
Onsteking staat goed?
Alles wat ik tot nu toe gedaan heb heeft wel effect gehad.
Wat ik nu nog heb ik dat het stationair halverwege de opwarmfase te laag is, en dat stationair bij warme motor af en toe ook een beetje inzakt.
Wat ik nog wil bekijken:
- uitlaatverbinding voorpijp<>kat (die is zowieso niet dicht, verkeerde meetwaarde lambdasonde)
- injectors o-rubbers controleren/vervangen (evt. valse lucht)
Mogelijk zijn de koolborstels van de dynamo ook versleten, aangezien interieurblower + acherruitverw. wat minder licht uit de koplampen geeft.
Maar goed: valt mee te leven, als het uitkomt eens naar kijken.
-
stationairloop bij mij is nu ook in orde, lekker constant en bij koude motor weer verhoogd stationair. schokken onder de 2000 toeren is bij mij nu ook een stuk beter, maar ik ga nu voor perfectie :)
Daarom was ik benieuwd wat ik nog meer kan doen om schokkerig weggedrag te verhelpen. Vacuumslangen lijken allemaal in orde nu, ontsteking maar eens nakijken dan.. -klus-