EDIT: 23/10/2019 topic titel gewijzigd in Project [ 68 - JF - 25 ] Polo 'Phoenix' (3/1976)
Hier even aanloop naar mij binnenkort te openen project Polo 'Phoenix' 1976/77/78
Project betreft een groene Polo 1 zal worden opgebouwd met onderdelen en materialen die voornamelijk afkomstig zijn van andere Polo's uit '76, '77 en '78.
Vanochtend ten behoeve van transport het kenteken op mijn naam gezet. Vraag van TNT beambte: "Wilt u de motorrijtuigenbelasting per jaar of per kwartaal voldoen?" Ik: "Doe maar per kwartaal". Zij: "Nou, dat wordt dan… oh, u hoeft geen MRB te betalen! ". Ik: "daarom per kwartaal, dan heb ik er vier keer per jaar schik van". [ nu ik dit typ is het minder leuk dan daar aan de balie
] Natuurlijk ook ff verzekerd (EUR 5.60 voor één maand).
Afijn, met de trein naar Breda, papierwerk geregeld, APK zonder aanmerkingen of advies 2 jaar geldig tot juli 2013 - degelijke donor dus. Wel mondelinge vermelding van verkoper dat brandstofmeter het niet doet, maar dat er zeker wel een halve tank benzine in zit.
Choke uittrekken, starten en rijden maar. Via de Terheidenseweg richting A59. Na ± 3 km choke een beetje ingedrukt. Tot mijn verbazing begon de auto acuut harder te rijden, zelfs toen ik mijn voet van het gaspedaal haalde. Door de chokeknop weer uit te trekken kreeg ik 'm weer onder controle. A59 opgedraaid en halverwege de A27 even aangelegd bij BP pomp om zekerheidshalve de tank 'vol' te maken.
Afrekenen, terug naar de auto en starten…. Gvd, startmotor draait rond als een lier, maar geen spoor van 'aanslaan'. Spelen met gaspedaal en choke-knop hielp niks.
Auto naar parkeervak geduwd (lekker easy met zo'n licht auto'tje). Nogmaals geprobeerd - geen sjoege. Wegenwacht gebeld, was na 20 minuten ter plaatse. Had probleem snel gevonden: choke-kabel was losgeschoten van het heveltje onder het luchtfilter. En dat heveltje was op zo'n manier 'teruggeslagen' dat het indrukken van de choke-knop resulteerde in 'vol gas'. Probleem opgelost!.
Lekker verder tuffen met een gangentje van 90 − 110 over de A59 - A27 -A2. Wel had ie af en toe de neiging een beetje in te houden bij gas bijgeven. Even een stop bij Shell Ruwiel Breukelen voor een plas en een koffie. En wel gvd - start ie weer niet!
Opnieuw WW gebeld. Na 15 minuten ter plaatse. De man heeft van alles losgehaald en doorgemeten (bougies, verdeler, contactpunten), deels terwijl ik de startmotor moest laten draaien. Uiteindelijk had ie de motor weer aan de praat. Hij gaf me het advies direct door te rijden naar een garagebedrijf en tussentijds de motor niet uit te zetten. Daar opdracht geven bougies, condensator, contactpunten en brandstoffilter te laten vervangen, carburateur te reinigen, kleppen te stellen en motor af te stellen.
Ik weer verder over de A2. Tussen Vinkeveen en Abcoude verloor de auto steeds meer vaart, de motor liep bonkerig en het leek wel of er knallen uit de uitlaat klonken. Op hoop van zegen met alarmlichten aan met een gangetje van 40 km/uur over de vluchtstrook gaan rijden en via A9 afslag AMC naar VAG-dealer A-point in A'dam ZuidOost gereden - ik moest toch wat?
Toen ik het terrein op reed kwam er een oudere monteur met een brede grijns naar mij toe: "Kijk, daar word ik nou blij van - dat er toch nog oude Polo's op de weg worden gehouden". Alles verteld en besproken met receptionist en chef werkplaats. Ze moeten ff uitzoeken waar ze de onderdelen vandaan kunnen halen en dan maken ze een offerte. Als ik het goed heb begrepen komt het neer op ongeveer een grote beurt minus een oliewissel.
En ja, ik weet het, vele forumleden kunnen dit allemaal zelf - maar ik niet