Wij hebben vorige week een nieuwe Golf afgeleverd aan een keurmeester van de RDW
Ik heb hem over de ombouw van mijn AAV naar G40 verteld, en wat hij aangaf is dat ik met een aantal zaken rekening moest houden...
1. documenten van de auto waar de donor motor uitkomt (chassisnr. of kenteken)
2. typegoedkeuring op een 2F met G40 motor bestaat gewoon (aantoonbaarheid)
In mijn geval was het dus puur een administratieve wijziging, waarbij de ombouw moet worden gecontroleerd op het RDW bureau. Daarbij wordt gekeken naar HOE de ombouw is uitgevoerd (montage/motorsteunen, aanpassingen aan remmen, enz)
Viergastest zal teven moeten worden uitgevoerd, afh. van leeftijd... Daarna is het geregeld, en passen ze je papieren aan...
Waar ze NIET naar kijken is het motorvermogen (dat halen ze uit de typegoedkeuring van je donor) Gewoon 83kW voor de G40... (ookal heb je een chip, andere poelie, uitlaat, nokkenas, enz enz...) Wil je dit wel, dan moet je een voertuigtechnisch onderzoek laten uitvoeren op het testcentrum in Lelystad! Stijgt je vermogen te veel, dan is het sterk aan te raden om dit toch te laten aanpassen (verzekeringstechnisch) Dit technischonderzoek MOET ook gebeuren als ze de (kwaliteir) inbouw niet vertrouwen. Tijdens die testen worden o.a. de rij- en rem-eigenschappen gecontroleerd! Kosten daarvan bedragen een paar 100 euro!!! Maakt je auto (te) veel geluid, dan word je ook naar Lelystad gestuurd... Kost je weer een paar honderd....
Ik ga het zonder twijfel laten aanpassen, ken veel te veel verhalen waarbij de verzekeraar zich bij een incident volledig afzijdig hield en waarbij de eigenaar volledig voor alle kosten opdraaide....