Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: JimmyH op do, 30 mrt 2006, 23:36:02
-
Tijd om voor mij ook een project thread te openen! Ik heb 3 dagen geleden een Duitse Polo GT uit '83 gekocht met de bedoeling om het blok in mijn Classic te leggen. Na een eerste inspectie begon ik het toch zonde te vinden om de Polo te "vermoorden" dus heb ik besloten om hem op te knappen.
De motorkap van de auto is te lelijk (zit een scheur in)dus die gaat zowiezo de deur uit. De achterklep heeft wat roest blaren maar is nog wel te redden. Onder het achterlicht zit wel een stevige roest plek maar is ook nog te repareren. Het plan van aanpak is als volgt: Eerst gaat de motor eruit, waarna die een nieuwe kop moet krijgen en als het goed is motorcarburateurs. Terwijl de motor eruit ligt ga ik me rustig bezig houden met alles grondig op roest checken en waar nodig bijwerken. Ook zal de lak goed gepolijst gaan worden zodat die er straks weer als nieuw uitziet (zie foto's!)
Hier alvast wat foto's van waar ik me de afgelopen 2 dagen mee bezig heb gehouden:
Voor de mensen die de GT nog niet hebben gezien:
De motor voor en heden:
Morgen ff de aandrijsassen uit de bak loshalen en dan kan de motor eruit (zodra de takel hangt).
De lak, voor en na polijsten:
-
Poetsuh!
Commandant Cleaner 4? Als je m vervolgens in de kleurwas (Turtle Wax) zet,.. dan staat ie zo weer in vuur-en-vlam!
Ik zie dat je een ABD kop zoekt:
Waarom dat zo?
- Is de sleeptuimelaar kop die er nu op zit niet goed?
- Of wil je per-ce over op hydrostoters?
- Waarom speciek een ABD kop? (MH / NZ / 3F en PY zijn slechts op details anders)
-
Commandant 4 en wax werkt idd super! Het stuk dat ik behandeld heb ziet er weer als nieuw uit.
Serge vertelde mij dat ik het beste een ABD of 3F kop kon nemen om te laten bewerken voor motorcarburateurs. Hoeveel mag zo'n kop trouwens kosten?
-
Zonde van het GK blok.....
Lekker origineel laten!
-
juuust.. Ik durfde het niet te zeggen.. Kan je beter je classic mee uitrusten.
-
Joh,. wordt vanochtend ook badend in het zweet wakker..
aan de ene kant: wat jij er mee wilt doen, moet jij d'r mee doen.
aan de andere kant: een GT verpesten is altijd zonde
-
Fijn, bedankt! nou ben ik weer aan het twijfelen -uitlachen-
Toch wil ik meer vermogen, misschien een optie om de GK kop te laten bewerken voor motorcarbs.
-
Kop bewerken altijd goed, motorfiets carbs???
NEEEEE...., verpest het hele karakter van dit motortje.
Zal nooit zo lekker lopen als nu.
Hooguit een 2B2 carb erop, komt ie al boven de 80 pk.
En een lekker nokkenasje derin :D
Zit genoeg potentieel in deze motor, hoef je geen gekke dingen mee te doen!!
-
Zal nooit zo lekker lopen als nu.
Dat zal wel meevallen...
Maar ik zou idd ook ALLES lekker origineel laten en voor de classic gewoon een ander blokkie opsnorren -klus-
-
Dat zal wel meevallen...
NOT....
Gk is af fabriek al behoorlijk uitgekiend; combinatie 2e2+diïgnition+11:1 compressie zegt genoeg, je ziet bij de "tuners" altijd dat deze ontsteking er af ging omdat het hiermee gewoon niet voorelkaar kregen.
Gevolg was een motor die puur voor vermogens levering was...maar ECHT rijdbaar -wanker-
-
Ik wil alleen maar ff aangeven dat je of alles origineel laat ( dus die uitgekiende combinatie zo laten )
OF je monteerd motorfietscarbs.
En als je motorfietscarbs monteerd, moet je de originele ontsteking wel gelijk achterwege laten natuurlijk en vervangen door programeerbaar iets.
Op de HK van m'n 1F heb ik ook maar wat inmekaar geknutseld qua ontsteking, 't werk redelijk...maar echte controle over vervroeging heb ik nu niet.
-
Is een GK motor dan zo bijzonder?
Nog een vraagje:
D'r moeten/gaan een hoop onderdelen vervangen worden, oa. d-riem, waterpomp, verdelerkap, rotor, bougiekabels, koppakking met toebehoren enz. enz. Waar kan ik kan ik deze onderdelen het beste halen,, bij de automaterialenzaak of de dealert?
-
jazeker!!! is over het algemeen alleen geleverd in de eerste series GT's ( in NL). Het is een af fabriek gekieteld 1300 blokkie.
Zoals Douwe al aangeeft, een vrij hoge compressie voor een standaard blok, met een afwijkend ontstekingssysteem, andere zuigers en nog een tal van aanpassingen.
Op Ebay gaan ze vaak voor veel van de hand, omdat het al een hele sterke basis is om verder te tunen.
Houwen dus!!
-
Zoals Jaap al zegt, behalve de koppakking haal je alles bij de automaterialenboer
-
Mijn vraag: Vanwaar de zoektocht naar NOG meer vermogen?
Uberhaupt al mee gereden?
-
Mijn vraag: Vanwaar de zoektocht naar NOG meer vermogen?
Uberhaupt al mee gereden?
Héél klein stukje.... Maar ik had hiervoor een Corrado G60 dus ben het rijden met aardig wat paardjes gewend geraakt. En ook omdat ik straks heel het blok eruit heb liggen, is het net zo makkelijk om nou alle aanpassingen te doen.
-
ik zeg alleen heb zelf een gk met keihin carbs gehad en hydrau kop .eerst met originel ontstekings module en 3f nokker ,liepm prima ook goed soepel ,na montage van gaskabel van zzr (zie maar de vermogens curve van denemarken 2004)
later een mh ontsteking en 280 stok ,dat liep helemaal perfect ,zowel onderin ,midden en bovenin .
dus als iemand zegt datcv carbs shit zijn ,echt niet .
maar wat je zelf wilt moet je zelf weten ,jouw auto .
-
jij bent alleen wel een van de handigere mensen met opgefokt spul.. Je kan het maken, gaat het stuk of loopt het niet lekker, kan je het verhelpen etc. etc.
Dat is niet voor iedereen weggelegd.. Voordat iemand aan de slag gaat met een verbouwing van zijn krachtcentrale moet wel duidelijk zijn wat het met zich meebrengt.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden dat de meest exotische combinaties onder de kap goed kunnen werken, maar dat kost vaak veel tijd en toch ook geld.
-
Ik rij nu al een jaar rond met een gk GT en heb nog geen moment de behoefte gehad aan meer vermogen. Motortje draait echt super zo, en voor mn gevoel accelereert die sneller dan de Scirocco 1800 8v (90 Pk) die ik hiervoor had.
-
Zal niet alleen voor je gevoel zijn, verhouding tussen gewicht per Kw
is in het voordeel van de Polo.
Zelfs een beetje C. kan nog moeite met een Polo hebben!
-
Mijn eerste gevoel/ervaring met GK blokkie: vond 't tegenvallen. (Thomas is getuige)
Niet dat ie traag is ofzo, maar had er meer van verwacht.
Natuurlijk ben ik 'verwend' door m'n Montana, maar ik tuf al een heel tijdje rond met een 55pk classic.
(oke: zit al enige tijd een spaghetti opgeknupt, maar daar merk ik onderin niks van)
Maar goed: GK is lekker soepel, kan meer dan gemiddeld met 't verkeer mee. -naughty-
Echte GT'tjes worden/zijn schaars.......ik zeg: behouden.
Das wel mijn bedoeling althans -dj- -prut-
-
Precies, het is maar net wat je gewend bent. Ik kwam uit een scirocco en dacht dat ik er in snelheid duidelijk op achteruit zou gaan. Maar dat viel me erg mee, ik vind hem gewoon heel soepel rijden ook bij vrij lage toerentallen is er voldoende koppel aanwezig voor een goede acceleratie.
Maarja ik heb zelf nog nooit in een polo meegereden die motorisch flink aangepakt is, dus ik weet ook niet hoe dat rijdt.
-
Maarja ik heb zelf nog nooit in een polo meegereden die motorisch flink aangepakt is, dus ik weet ook niet hoe dat rijdt.
Jaap!!! :D
-
:)
Polo's waar ik in heb gereden, met 'meer' vermogen:
- M'n eigen 2-tone: 80pk/120nm koppel: jummie; redelijke drive-ability en koppel
- Audi 50 GLS: 1300 2b2: Kickit and play: fahrwerk mit vergnügen.
- Audi 50 GLS: 1300 solex: Met handleiding, dus minder 'plug-n-play, maar wel (ietsje) meer vermogen.
- Polo 2 GT-G40 @ Dennis: idem, maar net ff meer koppel onderin. (en t is lang lang geleden)
- Polo 1f GT-G40 @ Douwe: Wat voor (legale) snelheid dan ook: pedaal op de vloer en 't begint er direct aan te trekken. (recenter)
- Polo 2 Coupe '1300 webers' @ Marcel: Met handleiding, onderin 'met mate, toeren = vermogen.
- Polo 2 Coupe '1300 motor-carb' @ Serge: 'klik-aan' 'klik-uit': vermogen al-the-way, grip? grip?! GRIP!
- Polo 2 G40-cup replica @ Douwe: nothing beats the sound of a G-lader gone mad.
Welke van bovenstaande 't lekkerste, snelst, beste was/is?
Geen idee; allemaal een eigen mix; elke auto had/heeft zo z'n pro's en contra's:
1 ding is zeker: Met vermogen alleen ben je d'r niet.
Top 3? Zolang je d'r niet dagelijks mee naar je werk hoeft:
(circuit)
1) De Audi50GLS met 2b2 setup hoekte t lekkerste, helemaal kaal, plat op de grond, maar met veerweg. Beste-fahrwerk, verkeerde versnellingsbak.
2) G40-cup: helemaal kaal, vermogen plenty, en dat geluid!
maar wel veel herrie, kooi, stuur in m'n buik
3) Alle anderen.
Maar als daily:
1) GT-G40 @ Dennis
2) 2-Tone
3) Rest is (imho) als daily ongeschikt.
-
- Polo 2 GT-G40 @ Dennis: idem, maar net ff meer koppel onderin. (en t is lang lang geleden)
-gert-
Was dat die keer dat ik em net had?
Dat kan nooit zoveel indruk gemaakt hebben...
Kapotte G-lader, 0.1 bar max... etc
Eens kijken of we de herinnering dit jaar wat kunnen opfrissen :)
-
3) Rest is (imho) als daily ongeschikt.
Watje.... :D
-
Jaja, leuk, maar goed: ik heb ook de keuze uit meerdere automobielen he?!
Daily mag van mij een trage, comfortabele bak zijn.. die mij economisch thuis en naar m'n werk brengt...
Ik heb geen idee wat JimmyH voor een functie voor z'n auto('s) in gedachten heeft, dus hij moet zelf maar oordelen wat voor hem t beste uitkomt..
-
Vanavond weer ff 2 uurtje bezig geweest,,,, en HELEMAAL niks bereikt!! Tering aandrijfas boutjes zijn niet los te krijgen. Heb er al inbusjes in gemept maar dat mocht niet baten. Ben zelf 3 inbusmaten groter gegaan. Weet ff niet meer wat ik ermee moet. Zal ik anders maar heel de aandrijfassen door flex-en ?!
-
Daar schiet je niet veel mee op natuurlijk.
Als je dan toch de flex ter hand neemt: boutkoppen eraf flexen.
Is je as òòk los.
Vervolgens draadresten er met griptang oid eruit draaien.
-
withstupid
Of blok incl. aandrijfas eruit halen. Dan kom je er wat beter bij.
-
withstupid
Of blok incl. aandrijfas eruit halen. Dan kom je er wat beter bij.
dan kan ik alleen de auto niet meer terug op zn wielen zetten.
-
Succes!! de aandrijfassen zijn eruit. Helaas is er eentje gesneuveld doordat ik iets te ver doorgeflext was, maar kleinigheidjes blijf je houden. De motor is nu zo goed als klaar om eruit getakeld te worden, nou is het nog wachten op de takel. Moet de rembekrachtiger er trouwens ook uit als je het blok eruit wil hijsen, denk het wel he !?
-
Nope, dat hoeft niet...
-
neu hoef nie,motor een beetje draaien en kantelen tijdens takelen ,gaat ie er zo langs
-
ok thx, Takel wordt als het goed is dit weekend of begin volgende week opgehangen dus dan kan het blok eruit.
Nog ff een vraag tussendoor: zijn de inlaatpoorten in de cillinderkoppen van een 1.3 en een 1.1 of 1.0 gelijk? Dus zou een inlaatspruitstuk van een 1.3 op een 1.1 of 1.0 passen?
-
ja.
-
Het zit maar niet mee met de takel :( Er moet nou eerst een steiger paal tussen de grond en het plafond vastgezet worden waar de arm met takel aan komt. Hopelijk eind deze week staat de constructie er..... Nou vroeg ik mij af, kan ik alvast de baksteun van de onderkant loshalen of gaat er dan vanalles kapot?
-
Upje en gelijk een verwijzing naar mijn spaghetti zoektocht-thread
klik
-
einde project?
of komt er een ander blokje in??
-
Nee niet percé, ben wat ongelukkige roestplekken tegengekomen en vroeg mij gewoon af wat ik eventueel voor het blok zou kunnen krijgen mocht het helemaal fout lopen. Moet ik er nou teveel geld in gaan steken, dan is het mij dat niet waard aangezien hij ook nog op Nederlands kenteken moet komen wat ook al aardig wat kost.
-
Nee niet percé, ben wat ongelukkige roestplekken tegengekomen en vroeg mij gewoon af wat ik eventueel voor het blok zou kunnen krijgen mocht het helemaal fout lopen. Moet ik er nou teveel geld in gaan steken, dan is het mij dat niet waard aangezien hij ook nog op Nederlands kenteken moet komen wat ook al aardig wat kost.
Wat je eventueel zou kunnen krijgen voor t blok?
Laat me raden: Die bieding van 250 euro is ook door jou zelf uitgevoerd of niet?
Invoeren kost tegenwoordig niet zo veel meer hoor. Zelfs de tijd is minimaal
Als alle documenten kloppen, wordt er niet eens naar de auto gekeken.
-
?! nee die bieding van 250 is niet door mij zelf uitgevoerd.... En het invoeren kost ongeveer 300 euro.
-
Gewoon even laten lassen motortje een beurtje geven. Zelf de auto voorbewerken. Schuren tot korrel 500 afgeplakt naar de spuiter brengen, deze de polo opnieuw ff rood laten spuiten. en rijden maar.
Voor dat je heb gaa schuren even de maten opnemen van de striping en even wat foto's maken. Na het spuiten de striing bij een reclameboer namaken en je hebt weer een mooie GT.
Als jij er niet meer mee door wil gaan... wat moet ie mij kosten?
Ik heb desnood nog wel een mooi rood gespoten Polo voor je! Over de prijs komen we dan wel uit.
-
Ik denk dat ik dan toch terug val op mijn originele plan en een Classic GT ga bouwen....
-
invoeren is 10% bpm over dagwaarde mits auto ouder als 25 jaar dan 0 %polo coupe 2 is 500 euro dagwaarde is dus 50 euro .keuring voor kenteken is 47 euro ,snap niet hoe je dan aan 300 komt
-
Auto is niet ouder dan 25 jaar en BPM zou uitkomen op 160 euro nog iets (heb de douane gebeld). Daarna heb ik de RDW gebeld en die vertelde mij dat ik voor de keuring incl. kenteken 150 euro moest rekenen.
-
dagwaarde is ook afhankelijk voor de verzekeriong .deze is echt niet meer dan 500.
als hun 1600 euro geven voor een polo 2 ,ga ik ze nu allemaal max verkopen aan de douane
-
Heeft niks met dagwaarde te maken.
Je moet gewoon het restant van de oorspronkelijke BPM betalen.
Volgens deze tabel:
hiero
-
Idd,, ik loop het hier niet te verzinnen. Al mijn info komt van de douane en de RDW zelf.
-
Ik dacht zelf ook dat het met de dagwaarde te maken had, er komen ook regelmatig mensen bij ons op het schadebedrijf om te vragen of we nog ouwe bumpers hebben, deze zetten ze dan op de te importeren auto's, zodat de auto een lagere dagwaarde hebben en ze de auto's goedkopen kunnen inporteren. Maarja kunnen we er geen topic over maken. Hoe een auto importeren uit duitsland wat gaat het kosten en wat moeten we er voor doen.
-
oke zat ik er naast
-
Nee het zit zo:
Ze kijken eerst naar het deel dat je van de originele BPM moet betalen. Daarna kijken ze de auto na om te kijken of er extra opties zoals airco, electrische ramen enz. op zitten en daar betaal je dan weer extra belasting over.
-
Hé hé! vandaag eindelijk de takel stellage goed vastgezet dus morgen om 10 uur gaat het blok eruit!!
-
Vandaag was het dan zover, het GK blok is eruit!!!
Het gapende gat dat achter bleef:
-
Motortje opnieuw verpakken en snel weer terug... :)
-
Ja idd! Motortje ff klein beurtje geven en er weer in! Het is wat werk! Je houdt een GT origineel mooi en waardevoller!
Oja je wou het blok in jou classic hangen he!
Ik heb nix gezegd!
-
Geen SjonShot?
-
Hahaha, had ik nog wel ff aan zitten denken. Alleen de auto staat nu boven de put dus mijn hoofd was er niet bovenuit gekomen!
-
of topic
jaap/ iemand hier meer info/foto's van???
- Audi 50 GLS: 1300 2b2: Kickit and play: fahrwerk mit vergnügen.
- Audi 50 GLS: 1300 solex: Met handleiding, dus minder 'plug-n-play, maar wel (ietsje) meer vermogen.
Jimmy ik zou hem indd proberen te herstellen in originele staat...
is toch wel een apartere auto...
-
Foto van een Audi50GLS met Solex carburateurs
Douwe heeft is zijn Audi50GLS een HH blok (licht bewerkt, facherkrummer) een 2b2 gehad. Ik heb er toch ook mee gereden: Power Satt. Driveability Plenty
Toen is het zaakje omgebouwd met Solexen (zie foto hier boven), en toen had t nog net ietsje meer power (meer sound), en ietsje minder driveability..