Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op za, 07 mrt 2015, 19:09:17
-
Geluid klinkt schavend, beetje lagergeluid. Best hoorbaar bij terugschakelen en afremmen op motor in 2e versnelling. Ook hoorbaar bij terug naar 1e en 3e versnelling. Bij terug van 5 naar 4 is het minder hoorbaar. Het is een 085 bak met bakcode AHD.
Symptomen:
Terug van 3 naar 2: koppeling in en geluid treedt op, koppeling opkomen en geluid nog steeds aanwezig, snel even in z'n vrij, geluid is direct weg. Koppeling ingetrapt of koppeling op laten komen maakt dus niet echt uit, uit de versnelling halen dus wel. Bij continue op bepaalde snelheid rijden niet of nauwelijks hoorbaar. Auto schakelt en koppelt overigens soepel en direct.
Is de druklager naar zijn grootje? Of moet ik het verder zoeken in bijv. baklager of zoiets?
-
Niemand een idee?
-
Lastig zoiets te beoordelen van achter een beeldscherm, maar ik vrees voor je bak.
-
Ik ben nog hiermee zoekende naar de oorzaak van de bijgeluiden uit de bak. Aangezien de bak wel soepel schakelt vermoed ik dat het bijgeluid niet direct door versleten synchromesh ringen of baklagers wordt veroorzaakt maar mogelijk door te weinig of verkeerde olie in de bak. Daarom de volgende vragen: Welke olie moet er in de bak en hoeveel? Totdat die overstroomt?
-
Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je je antwoord al....
75W90
Officieel 3,1 ltr, vullen t/m kotsen is +/- 3,5 ltr.
-
Oke, bedankt. Eerst de olie maar eens checken. Volgende verdachte is pionaslager
-
Vandaag oliepeil in de bak gecheckt, dit is in orde. Nu hebben we weer een testje gedaan om te proberen te achterhalen wat nou het probleem is met de bak. Zojuist thuis voor het huis auto met draaiende motor stilstaand in de vrij laten lopen. Schavende geluid is goed hoorbaar. Trap ik nu het koppelingspedaal in, dan zakt het geluid geleidelijk weg. Is dit nou het druklager die het probleem geeft? Je zou zeggen koppeling in is druklager onder druk dus verminderde speling dus geluid weg.
-
Geluid weg bij koppeling in, is meestal druklager.
-
Geluid weg bij koppeling in, is meestal druklager.
Het wordt toch moeilijk beoordelen. Auto stilstaan in neutraal geeft lawaai wat verdwijnt bij koppeling intrappen wat dus lijkt op een falende druklager. Maar als ik bijvoorbeeld rustig rijdt in 2e versnelling is het geluid licht hoorbaar, trap ik nu de koppeling in dan zou het geluid weg moeten zijn, maar dat is niet zo. Dan zou ik juist denken dat ik het druklager kan uitsluiten. Dit weekend toch maar eens langs de garage. Ik vrees voor mijn bak, maar wil dit wel zeker weten voordat ik ga denken over revisie of vervanging van de bak.
-
Bakolie aftappen en kijken of er een koperachtige kleur op de olie drijft, zo ja, is het de bak.
-
Iemand al eens bakcode CWM (origineel golf 3 met 1.4 motor) onder zijn polo gehad? Past dit 1 op 1 als je al eens een 5 bak onder de auto hebt gehad? En is dit een korte of lange bak? En als je nu de koppeling wil vervangen bij montage van deze bak, schaf ik dan nog steeds de koppeling aan die normaal onder een polo 86c zit, of moet ik zoeken naar de golf 3 koppeling of zijn deze gelijk?
-
CWM ken ik niet, maar schijnbaar 085, dus bruikbaar. Plug&play => ikke niet weten.
Geen idee hoe of dat zit met bakflensen / andere lengte aandrijfassen -dunno-
En let ook even op de uitgaande schakelstang: mogelijk korter ivm kabelgeschakeld.
(in m'n 2f coupe heb ik zoiets: stang verlengd dmv homemade adaptertje-dingetje-frutsel)
Zal me niet verbazen dat ie wat korter als een bijv. een 'normale' 8P.
(Golf 2 1.3 5-bak is ook korter ivm grotere wielomtrek & meer gewicht)
Zou gewoon bij 86c-koppeling blijven, anders moet je ook vliegwiel & startmotor omwisselen.
(vliegwiel is x kg zwaarder dan 86c => dat willen we niet :) )
-
CWM bak zat vroeger standaard onder golf 3 met ABD motor. Geen idee of de bakflensen, lengte aandrijfassen e.d. overeenkomen met standaard 86c
-
Bak vervangen, bijgeluiden zijn weg -thumbsup-
-
-thumbsup-
-
Heb je nu die CWM bak? Aanpassingen noodzakelijk?
-
De rechteraandrijfas bleek iets te lang voor deze bak. Het overzetten van de flens van de AHD loste dit op.
-
Even dit topic weer omhoog. Bak vervangen, auto schakelt en rijdt weer goed. Maar er is een probleempje bij gekomen. De startmotor maakt nu een iets scheller geluid bij het starten, maar blijft niet hangen ofzo. Heb ik iets verkeerd gedaan tijdens het terugbouwen? Of is de startmotor ineens overleden?
-
1e gedachte: bronsen lagerbusje in de bak niet zo fris.
-
withstupid
Zaten er nog geleidebusjes in sommige boutgaten bij het (de)monteren van de bak? -dunno-
-
1e gedachte: bronsen lagerbusje in de bak niet zo fris.
Koppeling, drukgroep, druklager en bronzen bus zijn vernieuwd
-
withstupid
Zaten er nog geleidebusjes in sommige boutgaten bij het (de)monteren van de bak? -dunno-
Niet dat ik me kan herinneren..
-
Koppeling, drukgroep, druklager en bronzen bus zijn vernieuwd
welke bronzen bus is dit?
nummer 7?
(http://www.vagcat.com/p/B009/019050.png)
-
7 op foto is bus waarover het druklager glijdt.
Bronzen bus in bak zit aan het uiteinde startmotor: als die afwezig of kapot is, gaat startmotor scheef hangen.
-
oke duidelijk -thumbsup-
-
Inmiddels weer met de bak bezig geweest. Bak had ik net gewisseld, toen had ik olielekkage. Conclusie; schakelas Keerring lek. Deze hebben we afgelopen week gewisseld. Tevens ook de rechteraandrijfas gewisseld vanwege kapotte homokineet
Maar nu merk ik met rijden dat de auto ineens niet in de 5e versnelling wil. De overige versnellingen gaan perfect! Ben ik wat vergeten? Had ik het schakelmechanisme moeten afstellen?
-
Had ik het schakelmechanisme moeten afstellen?
Na een bakwissel kan dat nodig zijn ja.
-
Oke, bedankt. Zaterdag auto maar weer eens op de brug zetten en kijken of het afstellen gaat lukken.
-
Even topic omhoog trekken. De AHD bak welke gedemonteerd is uit deze auto en dus het schavende geluid maakte ligt ter revisie bij MTDI. Na uit elkaar trekken van de bak geconstateerd dat het prise as lager defect is.
-
(http://img.photobucket.com/albums/v235/Vince86c/Mobile%20Uploads/WP_20150722_19_51_44_Pro_zpsxs6id4fh.jpg)
En weer gereviseerd! Bedankt Jan! (Mtdi)