Auteur Topic: Keuring probleem wiel rechtsvoor  (gelezen 2582 keer)

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Keuring probleem wiel rechtsvoor
« Gepost op: vr, 28 mrt 2014, 16:08:56 »
Goedemiddag allemaal!

Ik heb een vreemd probleem met de polo 2f wat me al jaren achtervolgt tijdens de APK.

Het probleem is dat wanneer de auto op de brug staat en de wielen uit de vering staan, het wiel rechtsvoor heel moeilijk ronddraait.

Het begon toen ik hem net gekocht had, rechtsvoor zou het wiellager stuk zijn. Vervolgens het wiellager vervangen en nog was het probleem niet opgelost volgens de desbetreffende garage, dus moest ik de hele as maar vervangen. Ook dat gedaan. Toen was hij na een discussie (met garage, mij en RDW) dan toch goed gekeurd (terwijl het probleem nog steeds aanwezig was). Het RDW zei, als de assen in één lijn staan en het wiel dan wel soepel ronddraait is er niets aan de hand.

Uiteindelijk kwam ik het jaar daarop weer terug bij de garage en hadden ze hun "keur" methode ook aangepast. Nu rollen ze een krik onder de brug en krikken ze de aandrijfassen op zodat ze in één lijn staan alvorens ze gaan testen. Zo is hij 5 maal zonder problemen door de keuring gekomen.

Nu heb ik hem dit jaar ergens anders laten keuren wegens verhuizing en werd mij verteld dat de voorremmen aanliepen. Vervolgens de klauwen gereviseerd (liepen inderdaad iets aan) en werkte weer helemaal top. Kom ik terug voor de herkeuring krijg ik te horen dat als zij zeggen dat de remmen niet goed zijn dat ik er ook echt wat aan moet doen en hem niet zomaar opnieuw moet laten proberen te keuren. Dus toen vertelde ze dat het wiel amper te draaien is rechtsvoor. Dus toen ging er een lampje branden en vroeg ik of ze de assen in één lijn hadden staan tijdens het keuren en vertelde ik het hele verhaal zoals hierboven en keken ze me heel raar aan. Al met al dan toch gekeurd maar wat ik me nou afvraag.. wat kan er nou aan de hand zijn? As vervangen, lager vervangen, remklauwen gereviseerd. Ik hoor wel mensen roepen "ach hij trek gewoon in de bak". Maar wellicht dat dit probleem hier bij de kenners bekend is of nog tips om dit geneuzel in het vervolg te voorkomen.

Bij voorbaat dank voor jullie input!




Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Keuring probleem wiel rechtsvoor
« Reactie #1 Gepost op: vr, 28 mrt 2014, 17:44:54 »
dif?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Keuring probleem wiel rechtsvoor
« Reactie #2 Gepost op: vr, 28 mrt 2014, 19:44:20 »
Dus als ik je goed begrijp loopt het wiel vrij op het moment van ingeveerde positie?
En dus wanneer het geheel uitgeveerd is loopt het zwaar?

Als het bovenstaande klopt zou ik afgaande op de verhaal eerst kijken naar het stuk (balans?) rubber op m'n as, t zou mij verbazen als dit niet gezien word door het keurstation, maar mij verbaasd wel meer:p

Is de auto verder standaard? Originele 4 of 5 bak? Ik weet niet of er een lengte verschil in de as zit, maar misschien is dat iets?
Puur gokken, maar zo op afstand kan ik er nu even niet heel veel meer van maken.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Keuring probleem wiel rechtsvoor
« Reactie #3 Gepost op: zo, 30 mrt 2014, 22:44:33 »
Op mijn werk ook al eens mee gemaakt dat er zo'n balansrubber bij vol uitveren tegen een modificatie aan het subframe aan liep bij een seat inca. Die dingen hebben vroeger onder garantie een dik blok staan aan het subframe geboord gekregen om een trilling weg te krijgen. Maar dat zat dus zo dat dat rubber om de aandrijfas er precies tegen aan kwam. Wij hebben toen voor de zekerheid tijdens de apk dat blok er even af gedraait. Maar het duurde toen ook wel even voor we het door hadden omdat je daar niet echt aan denkt.

En als het niet zoiets is dan zal het toch weerstand in je bak zijn, want zou de hoek van je as heel raar zijn ofzo dan zou je het voelen knappen. En als er wat tegen je wiel aan loopt dan zou je dat toch ook moeten zien als keurmeester.