Auteur Topic: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.  (gelezen 8581 keer)

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #15 Gepost op: za, 25 mei 2013, 23:22:12 »
Er staat in het verkoop deel nog een newman nokkenas te koop geloof ik. En verder is er op dit forum genoeg te vinden over motorfiets carburateurs op een polo.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #16 Gepost op: za, 25 mei 2013, 23:23:56 »
zoekfunctie doet wonderen  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Kevin86c

  • L86C-0217
  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
  • Kevin op 't Hoog
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #17 Gepost op: za, 25 mei 2013, 23:50:41 »
Ik kan me herinneren dat Feld Motorsport ook 1300's ombouwen naar een 16v d.m.v. een honda cilinderkop.
Past dit dan 1 op 1 met een 1.3 blok qua cilinderdiameters en kopbouten? Lijkt haast te mooi om waar te zijn  -nana-

Offline Kevin86c

  • L86C-0217
  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
  • Kevin op 't Hoog
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #18 Gepost op: za, 25 mei 2013, 23:51:36 »
Trouwens net even op de site gekeken, schrik me kapot  aargh.gif

1300 16V
Honda Zylinderkopf   215 PS / drehzahlfest bis 11.500 rpm
Einzeldrosseleinspritzung
Trockensumpfschmierung   Rennen   20.950,00 EUR

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #19 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:12:33 »
Tsja.. zoals reeds vermeld, manuren...veeel manuren.

En allemaal om het maximale uit een blok te halen dat binnen de regels van het bergrennen reglement van deze klasse valt.

Offline Kevin86c

  • L86C-0217
  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
  • Kevin op 't Hoog
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #20 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:17:56 »
Maar jij zegt dus dat (op olie en kvs kanalen na) een honda fireblade kop van een bepaald jaar 1 op 1 past?
Opzich wel een leuk experiment mocht ik er ooit een tegenkomen haha

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #21 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:37:44 »
Waa
Maar jij zegt dus dat (op olie en kvs kanalen na) een honda fireblade kop van een bepaald jaar 1 op 1 past?
Opzich wel een leuk experiment mocht ik er ooit een tegenkomen haha
Geen idee of dat zou passen. Maar ik heb inmiddels denk ik wel gevonden welke kop ze als basis gebruiken, tenminste die van een honda cbr 929 lijkt er enorm veel op. En zo'n motor heeft een 74mm boring en een 1300 polo heeft 75 geloof ik.

http://www.ebay.com/itm/Honda-CBR-900-929-RRY-cylinder-head-complete-GOOD-Fireblade-00-01-/330728465324?_trksid=m263&_trkparms=algo%3DSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS%252BUFI%26otn%3D20%26pmod%3D250873245476%26ps%3D50

En als je wil checken hoe het allemaal uitkomt zou je moeten kijken of je ergens aan een koppakking kan komen. Daarmee kun je meteen kijken waar wat uit komt.
« Laatst bewerkt op: zo, 26 mei 2013, 00:45:44 door bobrosco »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #22 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 20:47:31 »
het is allemaal te doen .wel staan de in en uitlaatkanalen optimaler gericht naar de kleppen .
techn isch zul je inderdaad een sloop blokje op de kop moeten tikken .ivm distributie (zul je ook een kast voor moeten maken )
drysump zou ik niet doen voor straat gebruik .originele tandwielpomp van de polo is afdoende .
kettingspanner werkt op olie druk .dus ook hier even wat prutsen .

op zich zeer rendabel voor vermogenswinst (al zou ik uit een 1.3 voor op straat niet meer dan 150 pk persen ) atmosferisch is dit wel het summum . gezien het toerental wat je gaat draaien ,wel alles ballanceren .
wil je nog extremer kun je altijd nog een fluitje erbij zetten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #23 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 22:36:20 »
het is allemaal te doen .wel staan de in en uitlaatkanalen optimaler gericht naar de kleppen .
techn isch zul je inderdaad een sloop blokje op de kop moeten tikken .ivm distributie (zul je ook een kast voor moeten maken )
drysump zou ik niet doen voor straat gebruik .originele tandwielpomp van de polo is afdoende .
kettingspanner werkt op olie druk .dus ook hier even wat prutsen .

op zich zeer rendabel voor vermogenswinst (al zou ik uit een 1.3 voor op straat niet meer dan 150 pk persen ) atmosferisch is dit wel het summum . gezien het toerental wat je gaat draaien ,wel alles ballanceren .
wil je nog extremer kun je altijd nog een fluitje erbij zetten .
Zou je die kop niet kunnen ombouwen naar distributie riem? Ik heb nogal een hekel aan distributie ketting, vind het echt helemaal niks en is ook niet echt betrouwbaarder(kijk maar naar de tsi motoren en peugeot enz)

En als ik dat zo zie zou je dan een olieschot moeten maken langs je laatje nokkenas lager en daar een ring op maken waar je een keerring in perst. En verder zou je dan 2 nokkenas tandwielen voor een riem er op moeten maken. Of het doen zoals vw zelf ook deed, nokkenassen via de ketting verbinden en dan 1 tandwiel voor een riem op de buitenkant van de kop maken?

En 150pk uit een gezogen straat 1.3 vind ik best wel een prestatie, vooral als je het nog enigzins betrouwbaar weet te maken. Maar het ultieme is natuurlijk om er dan ook nog een supercharger of turbo aan te hangen, dan ga je behoorlijke idiote vermogens uit een 1.3 halen. Ik zou niet verbaast zijn als je dan met gemak over de 300pk uit zo'n 1.3 kan halen.

Dus wie durft? En dan ook meteen zoals ze in engeland doen een 1w krukas pakken, die had geloof ik een iets langere slag waardoor ze iets meer ccs hebben. En dan een motorfiets kop en een turbo.

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #24 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 23:04:46 »
Waarom een motorfietskop en geen 1.4/1.6 16v vw-kop, past dat niet veel makkelijker?
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #25 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 06:23:25 »
motorfiets kop brengt meer
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #26 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 13:17:27 »
130pk uit een 1.3 8v vind ik al netjes voor op straat: 100pk per liter -thumbsup-
En dat 't dan ook een tijdje heel blijft => ook wel fijn

Offline Ivan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #27 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 18:36:28 »
130pk uit een 1.3 8v vind ik al netjes voor op straat: 100pk per liter -thumbsup-
En dat 't dan ook een tijdje heel blijft => ook wel fijn

Das inderdaad netjes de waardes wat je op noemt  -thumbsup- Motorfietskop is zeer mooi, maar ook niet zo simpel als het lijkt en denk niet dat het iets is voor op de openbare weg te rijden.

Sjon, die 130pk zijn dit de paardjes van je eigen polo?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #28 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 19:18:43 »
Waarom een motorfietskop en geen 1.4/1.6 16v vw-kop, past dat niet veel makkelijker?
Dat is inderdaad makkelijker, maar zal je nooit zoveel power brengen als een goede motorfiets kop. Zelfs een vol bewerkte vw 16v kop zal waarschijnlijk niet zo goed flowen als die fireblade kop. En de grootste reden daarvoor is dat die fireblade kop de kanalen veel mooier achter de klep heeft zitten. Maar dat komt omdat bij motorfietsen ze gewoon om de motor heen bouwen. En in een auto kom je vaak al niet mooi uit als je je kanalen zo zou laten lopen waardoor je die motor dus niet zo universeel toepasbaar kan maken. En in een auto gaan de fabrikanten toch niet voor maximum vermogen, dus dan maakt ze dat niet heel veel uit.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #29 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 21:27:23 »
Sjon, die 130pk zijn dit de paardjes van je eigen polo?
Nee, maar wel die 100pk per liter, das met een vw 16v smallblock relatief makkelijk haalbaar.
Met een 8v is dat alweer iets meer uitdaging.