Auteur Topic: Gk blokje  (gelezen 32036 keer)

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Gk blokje
« Gepost op: zo, 25 nov 2007, 20:35:24 »
Het is niet echt een 'project' te noemen,maar k'zet het toch maar hier.

Heb hier nog een gk blokje liggen uit een gt met een 5-bak eraan dat ik wil gaan verfrissen.
Het ziet er allemaal niet meer zo nieuw uit maar ik wil het toch nog even gaan proberen.
Ontsteking en bekabeling zijn er al allemaal af. Heb ik nog liggen.
Heb er niet echt ervaring in maar ik heb tijd en je moet er toch ééns mee beginnen.

Plannen;
_Vernieuwen wat nodig is?...
_Alles terug wat opfrissen
_Mss wat verfijnen (lichte kopbewerking?)
_kopje terug laten vlakken,segmenten,lagerschalen,...
_facherkrummer (Als ik die vind in de zelfde diameter als de originele buis)
_...En een hele hoop die ik nu wss nog over het hoofd zie...

Ik wil er mss wel iets meer uithalen dan er al in zit maar wil in hoofdzaak het zaakje betrouwbaar houden zodat langere ritten en dergelijke ook geen probleem zijn.
Ik zal hoogst wss een 2B2 carb kopen met bijhorend inlaat stuk.(lijkt me nog de eenvoudigste carburator ingreep die ik kan doen) Motorcarbs, webers/dellorto's/solexen zijn en zien er ook wel allemaal heel leuk en beter uit maar het neemt wss wel al iets meer van de 'robuustheid' weg?
Heb er ook te weinig kennis van om dat allemaal zelf in mekaar te fixen.

Enfin,
vandaag op het gemakje even de kop eraf gevezen  -klus-  en toen kwam dit beeld tevoorschijn;















Cil één evenals de kleppen/inlaat/piston zag er dus redelijk bruin uit?

Verder,
Alle tips bij het dé/monteren zijn zeker en vast welkom. :D :D -thumbsup- -thumbsup-

De groeten!



« Laatst bewerkt op: vr, 30 nov 2007, 21:21:24 door Rétrokroezer »

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Gk blokje
« Reactie #1 Gepost op: zo, 25 nov 2007, 22:10:47 »
lijkt alsof waterkanaaltje bij eerste cilinder iets doorgelekt heeft in de cilinder waardoor er iets roest is ontstaan. Ook de verbrandingsruimte heeft een andere kleur. Wellicht met lekke koppakking gereden?! Het beste helemaal uitelkaar halen , honen, nieuwe zuigerveren etcetc. Verder heb ik er ook niet zo veel verstand van, maar dat is wat ik had gedaan.

Edit:en uiteraard de cilinderkop uitelkaar getrokken...
« Laatst bewerkt op: zo, 25 nov 2007, 22:12:46 door vw-edje »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 nov 2007, 21:59:07 »
Even terzijde. Niemand een i.d of een originele filter 'bak' van een 2B2 op een 1300 zou passen?
vb van de luchfilterdoos van een 2B2;





Zou anders een dergelijke proberen erop te fixen. Lijkt me toch beter dan die sport filtjertjes?

Er is wel een probleem denk ik,  een 1300 komt wss wel dichter bij de motorkap aan...
« Laatst bewerkt op: di, 27 nov 2007, 22:01:22 door Rétrokroezer »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 04:02:05 »
gaat niet passen idd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 19:13:55 »
Zal wss wel niet anders kunnen dan een sportluchfilter dan. De originele aanzuigbuis van de gt past ook niet...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #5 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 21:50:23 »
betreft pierburg 2e3 carb ?

dan luchtfilter huis van gk motor compleet nemen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #6 Gepost op: vr, 30 nov 2007, 10:07:31 »
ja maaR ik was van plan een 2B2 te monteren (knobloch) .
2E3 zat er al niet meer op bij mij.Mss problemen mee geweest... -dunno-

Als ik me toch zo'n K&N aanschaf (wat mij al bijna de enige mogelijkheid lijkt bij een 2b2), loop ik dan niet het gevaar voor problemen bij kouder weer zoals ik dacht al ergens gelezen te hebben?

« Laatst bewerkt op: vr, 30 nov 2007, 14:03:02 door Rétrokroezer »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #7 Gepost op: ma, 03 dec 2007, 04:47:54 »
kl;opt ,maar volgens mij is de 2b2 gelijk aan de 2e3 alleen mechanisch
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #8 Gepost op: di, 04 dec 2007, 22:49:41 »
Daar ik momenteel niet veel kan doen ben ik wat op zoek naar onderdeeltjes.
Ik lees hier overal over spaghetti collectoren. Maar levert het eigenlijk iets op bij een vrij originele motor?
Ben eigenlijk op zoek naar een spaghetti collector in dezelfde diameter als de originele buis.Zodat de rest van de lijn origineel kan blijven.Bestaat zo iets?
Of spaar ik liever m'n geld wat verder voor andere spullen?
« Laatst bewerkt op: di, 04 dec 2007, 22:52:54 door Rétrokroezer »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 dec 2007, 17:57:30 »
Even wat foto's genomen van de carb die er op zat;





Staat op 2E. Hoeft het niet perséé een 2E3 te zijn ? Of is het origineel zowiso 2E3 en komt deze van een andere motor?

Ivm dat ik wilde gaan veranderen naar 2B2...
Aansluitingen voor de luchtfilter zijn duidelijk anders  (3 pinnen met draad op die door de luchtfilter gaan) dan bij een 2B2;

vb 2B2 (geen 3 pinnen  -wanker-);



Dus, daar zit ik nu nog wat in twijfel wat te doen...
« Laatst bewerkt op: do, 06 dec 2007, 18:02:04 door Rétrokroezer »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Gk blokje
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 dec 2007, 18:30:41 »
Heb zelf ook een 2E3 liggen, die er precies net zo uit ziet (ook 2E op de zijkant).

Als de 2B2 op de inlaat past, dan kan je vast wel iets vinden om een luchtfilteraansluiting te maken toch? Desnoods een K&N filter op de carburateur.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 dec 2007, 23:29:29 »
2B2 zit het probleem me enkel bij de luchtfilter.Sportfilters, zuigen meer warme lucht aan en er is ook nog kans dat de carb vervriest las ik hier...

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Gk blokje
« Reactie #12 Gepost op: vr, 07 dec 2007, 00:13:00 »
door een sportluchtfilter? Nah, zal wel meevallen hoor.

En een koude lucht scoop kan een hele hoop koude lucht vanachter je koplamp naar je inlaat leiden.

Denk niet dat een luchtfilter aansluiting een onoverkomelijk probleem wordt.Een luchtfilterbak van een 2b2 is wel om te meubelen lijkt me.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #13 Gepost op: di, 25 dec 2007, 21:36:14 »
Nog een paar foto's die ik op m'n kodak staan had, maar zet ze er hier ook even op;
(wel wat onduidelijk).

Even geprobeerd dus. Wel heel onduidelijk op de foto's.










ps; er staan ook nr's in in de inlaat kanalen. Iemand een i.d waar die op duiden?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Gk blokje
« Reactie #14 Gepost op: di, 25 dec 2007, 23:03:07 »
Sportfilters, zuigen meer warme lucht aan en er is ook nog kans dat de carb vervriest las ik hier...

Sportluchtfilters direct op de carburateur zijn geen aanwinst voor frisse, koele lucht inderdaad. En omdat de 'automatische winterstand-regeling' weg valt, neemt de kans op bevriezen toe, ook al neemt de aanzuigtemperatuur toe t.o.v. standaard.

Een goed 'sportfilter' dat in de originele pan past bereik je meer, anders goede luchtgeleiding aanleggen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken