Auteur Topic: Gk blokje  (gelezen 32035 keer)

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #75 Gepost op: zo, 30 mrt 2008, 20:31:32 »
Ik weet niet of dit goed is? Even zo opgesteld.Ik kan 'm ook niet te hoog zetten daar de inlaatcollector er juist boven zit;
(Is ook wat groter uitgevallen dan gedacht maar soit ??)




Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Gk blokje
« Reactie #76 Gepost op: zo, 30 mrt 2008, 23:45:39 »
Zo ver was ik ook nog wel gekomen, maar op deze manier heeft het weinig zin om lid te worden. Als je van lid naar non-lid gaat worden je topics netjes voor je uit het ledengedeelte gehaald -dunno-

Nope, is nooit lid geweest.

Maar door doordat de instellingen voor het projecten gedeelte nog op default stond na het
overschakelen van ikonboard naar SMF, was Bart dus in staat een topic aldaar te starten
zonder lid te zijn.

* back on topic *

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Gk blokje
« Reactie #77 Gepost op: zo, 30 mrt 2008, 23:49:42 »
<KNIP> Mark was mij voor  <KNIP>
On-topic:

Waarom deze carterontluchting? Een vers gereviverft blokje zal toch geen enorme hoeveelheden olie spuwen, maar gezonde carterdampen richting de carburateur doorlaten? Okay: sommigen zweren bij een breather-filtertje zoals deze, maar ik zie 't nut er nog niet direct van in: Op een gegeven moment spuit d'r toch een keer een kwak olie door naar buiten, en voila: alles onder die olie bende.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Gk blokje
« Reactie #78 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 00:06:24 »
Luchtfilter boven carb (gespot op onderdelen-uitstallingsfoto)
zal wel geen aansluiting hebben voor carterontluchting, gok ik zo.
Dan maar een carterfiltertje.....alhoewel....laat dat 'tje' maar weg: that's huge bitch :D

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Gk blokje
« Reactie #79 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 12:24:59 »
* back on topic *

Dan heb ik mij daarin vergist, excuses  -hug-

Back on topic:

Ik zou nog wel zo'n potje ertussen doen die de oliedampen laat neerslaan, dan is de kans kleiner dat er olie uit het filter gaat lekken.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Gk blokje
« Reactie #80 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 15:40:51 »
Luchtfilter boven carb (gespot op onderdelen-uitstallingsfoto)
zal wel geen aansluiting hebben voor carterontluchting, gok ik zo.
Dan maar een carterfiltertje.....alhoewel....laat dat 'tje' maar weg: that's huge bitch :D

Eventueel kun je dan zoiets gebruiken:

Die kun je dus tussen de filterhuis-helften plaatsen.

Of een extra aansluiting aan de onderkant erbij maken.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #81 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 18:37:12 »
Ja ik wil eerst nog even zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met dergelijke luchtfilters en er al geen zeer grote voorstander van was.
Maar nu wou ik de 'knobloch kit' wat authentiek laten lijken zoals ie verkocht werd met zo'n luchtfilter op de carb. Het merk die zij gebruiken vond ik niet, dus dan maar



voor een betere kwaliteit in die sportdingen gekocht ,zo'n K&N dus.(trouwens nog behoorlijk duur zeg  -wtf-). Toen had ik in de winkel de diameter van de carterontluchtingsdarm door gegeven voor zo'n 'filtertje' -gert-.Krijg ik dan deze. Naja op foto lijk iet NOG groter dan in het echt als alles samegebouwd is zal ie wel wat kleiner lijken denk ik. Heb 'm nu dus zal het wss bij deze houden.(al was het maar voor het lange wachten en de prijs die ik ervoor betaald heb)

De Groeten -thumbsup-

« Laatst bewerkt op: ma, 31 mrt 2008, 19:40:50 door Rétrokroezer »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #82 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 19:42:01 »
En @ Jaap;



Waarom deze carterontluchting? Een vers gereviverft blokje zal toch geen enorme hoeveelheden olie spuwen, maar gezonde carterdampen richting de carburateur doorlaten? Okay: sommigen zweren bij een breather-filtertje zoals deze, maar ik zie 't nut er nog niet direct van in: Op een gegeven moment spuit d'r toch een keer een kwak olie door naar buiten, en voila: alles onder die olie bende.

Waarom spuwen die dingen zo graag olie naar buiten? -dunno-

@Bas

Inderaad zon catch tankje is mss wel een goed i.d (zou dus de olie dan moeten in dit tankje houden?),maar gezien de ruimte die maar voor handen is....
« Laatst bewerkt op: ma, 31 mrt 2008, 19:45:49 door Rétrokroezer »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Gk blokje
« Reactie #83 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 20:17:06 »
Ah: Kijk, de carterontluchting is zo opgebouwd, dat het niet onmogelijk is dat de ontluchting volledig met olie vol komt: de carterdruk duwt dan maar zo de olie door het pijpje naar boven.

Gelukkig zit de ontluchting niet aan de voorkant van 't blok, want dan slingerde de olie al bij flink remmen naar buiten, maar met een beetje sportieve rijstijl wil d'r wel eens een paar spatten olie mee omhoog komen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Gk blokje
« Reactie #84 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 20:56:25 »
Maar nu wou ik de 'knobloch kit' wat authentiek laten lijken zoals ie verkocht werd met zo'n luchtfilter op de carb. Het merk die zij gebruiken vond ik niet, dus dan maar

Knobloch-sport.de http://www.knobloch-sport.de/filter.htm  -thumbsup-
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Gk blokje
« Reactie #85 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 20:58:50 »
Een origineel VW carterontluchtingspotje lijkt me beter dan een leeg potje of flesje ertussen. Het potje van VW heeft een binnenwerk waardoor de olie minder makkelijk omhoogkomt.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #86 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 21:44:50 »
@Jaap; bedankt voor de uitleg! Het zal proefondervindelijk worden dan zeker?.....

@Michiel, weet ik maar met die opzend dingen, heb ik het zo niet voor. ??

@Bas van welk model kan ik zo'n potje nemen? Op de originele motor zat enkel een buis naar de inlaat. Er zit enkel een netje in het half bolle dingetje op de motor.
« Laatst bewerkt op: ma, 31 mrt 2008, 21:47:54 door Rétrokroezer »

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Gk blokje
« Reactie #87 Gepost op: ma, 31 mrt 2008, 22:58:14 »
Ze zitten op bijna elk vw smallblock, kijk maar eens op de sloop bij een willekeurige Polo of een 1300 Golf 2.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #88 Gepost op: wo, 02 apr 2008, 18:38:23 »
Even m'n oliepomp open gedaan.Zo te zien nog niet al te veel sleet?Enkel iets opgemerkt bij het kuisen van het huis. Wss een gietrest ofzo? Maar kon een heel klein stukje alluminium afpramen dat precies los zat en daar zit nu een kleine kap in.....  Kan wss geen kwaad daar het niet in de ruimte van de tandwielen zit?

Even wat foto's;









Niet zo duidelijk maar daar kon ik dus een stukje uitpramen;

« Laatst bewerkt op: wo, 02 apr 2008, 19:30:54 door Rétrokroezer »

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Gk blokje
« Reactie #89 Gepost op: wo, 02 apr 2008, 20:09:26 »
Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar als ik het goed zie heeft je oliepomp wel wat last van slijtage.
Ik dacht op de foto te zien dat de nokjes aan de binnen kant van het binnenste tandwiel wat zijn afgesleten.

Verder kan je nog de flank speling tussen de tandwielen konteroleren met een voelermaat.
Ik weet zo niet wat de waarde moet zijn, maar bij een komstoter is het:
Nieuw: 0.05 mm
Slijtagegrens: 0.20 mm

Als de binnenste nokken zijn afgesleten zou ik 'm in ieder geval vervangen.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.