Auteur Topic: Air/fuel ratio meter (lambdameter)  (gelezen 19513 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #45 Gepost op: za, 08 nov 2008, 20:39:03 »
SUN. Van die blokjes voor de vaatwasser? Nou snap waarom je kop altijd in de vaatwasser zit ...  -nana-

Kijk Luc eens rennen voor zijn lever  -prut-

 L.U.L>L.E   :D

probeer sun eens van die testkasten  -nana-

 :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #46 Gepost op: za, 08 nov 2008, 20:59:47 »
Anywayz, oorzaak en gevolg.

Aktieplan is dus :
- testen lambda sonde
  ( voorverwarming en signaal )
- koude start luchtschuif/bypass
  ( treed wel/niet in werking bij koude motor. Indien niet -> spanning en massa controleren in stekker. -> Wel aanwezig ? = luchtschuif kaduuk ? )

Daarna weer verder zeuren..  :D

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #47 Gepost op: za, 08 nov 2008, 21:38:16 »
En we willen resultaat zien Koen :)

@Serge; kort maar krachtig is goed, maar soms is wat uitleg wel nodig. Vooral om het te begrijpen -marcel-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #48 Gepost op: za, 08 nov 2008, 23:15:42 »
Hartelijk dank voor het vele meedenken.  -thumbsup- Ga volgende week direct bij garageman langs om e.e.a. te (laten) controleren.

1. Lambdasonde: is er drie maanden geleden nieuw ingezet (één van Bosch speciaal voor G40 van bouwjaar 91-94) - maar laat 'm toch wel controleren.
2. Extra-luchtschuif: wist niet dat het bestond, laat staan dat ik wist dat ie in mijn auto zit  -dunno- . Is samen met het gasklephuis zo ongeveer het enige brandstof-/ontstekings-/uitlaatgas-deel dat al die 14 jaar en 4 maanden (338.000 km) nog nooit is gereinigd/gereviseerd/vervangen. Na wat ik aan bijdragen gelezen heb vermoed ik dat die schuif wel eens het probleem zou kunnen zijn...

Nogmaals dank, ik rapporteer zodra ik meer weet.

P.S.: Kwam al zoekend naar plaats/functie/werking extra-luchtschuif een garagewerkboek voor de Polo 86c tegen waarin vanaf pagina 20 ook de PY-motor wordt behandeld. Zie http://www.steilheck.nl/~fileserver/Scaniafan-180207/garagewerkboek.pdf




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #49 Gepost op: zo, 09 nov 2008, 11:41:53 »
luchtschuif ( klep ? ) dinges hangt onder je inlaatspruitstuk, ergens net boven de startmotor.. niet heel gek dat je m nog nooit gezien hebt :)

Citaat
Functie.
De extra luchtschuif zorgt er voor dat het stationair toerental bij een stationair draaiende koude motor hoger is. De extra luchtschuif die als bypass parallel over de gasklep staat, heeft een doorstroom opening die door een schijf kan worden afgesloten. Deze schijf wordt bediend door een bimetaal.

De schijf staat normaal in een positie waarbij de doorstoomopening groot is. Als de temperatuur van het bimetaal toeneemt, wordt de schijf voor de doorstroomopening geschoven. Hierdoor daalt het stationair toerental. Het bimetaal wordt zowel elektrisch als door de motortemperatuur verwarmd.
 
( http://www.porsche924-944.nl/924/Tech_info.html )

ziet er ongeveer zo uit:
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #50 Gepost op: zo, 09 nov 2008, 11:51:09 »
bimetaal ,vandaar dat ie op de waterpijp geschroefd zit . wist dat ie elektrisch aangestuurd werdt niet dat de directe temp ook van invloed was  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #51 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 12:56:45 »
Voortgang actieplan

1. Plaats van luchtschuif en bedrading.
Heb met uitleg van Jaap -thumbsup- luchtschuif gevonden: onder injector van cylinder bij verdelerkap (zie foto's). Vanuit onderzijde van dikke buis van intercooler naar gasklephuis gaat duimdikke slang naar beneden; komt na haakse bocht uit op die luchtschuif.

De electriek van lamdasonde en luchtschuif ook gevonden: nrs. 16 en 17 in "electrisch schema digifant PY" op pagina 129 van garagehandboek ( http://www.steilheck.nl/~fileserver/Scaniafan-180207/garagewerkboek.pdf ).

2. Voortgang actieplan
Gister was motor nog moeilijker dan eerst koud te starten en aan de praat te houden, vanochtend was 't helemaal waardeloos.

Garageman had drukke dag: helaas geen tijd om lambda/luchtschuif te testen. Wilde wel helpen door met stelschroef stationair toerental tijdelijk iets hoger te zetten zodat motor niet telkens afslaat als ie koud is. Motor reageerde daar totaal niet op => stelschroef bleek totaal vervuild met vette smurrie (geoxydeerde olie)!

Stelschroef gereinigd en het gat waar die uitkwam volgespoten met IntakeValveCleaner en na inwerken doorgeblazen met perslucht. Nu draait motor (vooralsnog) weer OK.

3. Olie in inlaatlucht-traject?
De (flexibele) slang in deel tussen intercooler en gasklephuis blijkt inwendig vet van motorlolie. Beetje olie in inlaatluchttraject is normaal, nl. via carterontluchting. Deze olie komt dus mét de inlaatlucht mee in gasklephuis en (via duimdikke buis genoemd bij 1. in luchtschuif.

A) Is het zinvol gasklephuis en luchtschuif te demonteren en grondig te reinigen ? (Is afgelopen 14 jaar / 338.000 km nog nooit gebeurd.)

B) Hoe kan ik nagaan of oliesporen in inlaatluchtbuizen afkomstig zijn van carterontluchting of van lekkage via keerringen in G-lader? (is vorig jaar bij km 316.000 nog gereviseerd bij G-force, Zoetermeer).


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #52 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 13:52:43 »
Olie in de intercooler buizen via de carterontuchting is schijnbaar heel normaal ( soort smering ook voor de G-lader ) en 'best veel' ( naja: oliedamp/nevel slaat neer na de intercooler )

Mag vast een keer gereinigd, zeker na deze km's, maar zou eigenlijk niet voor problemen mogen zorgen (waarom 330.000 km geen last, en nu 'ineens' wel?)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #53 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 13:55:41 »
Voortgang actieplan

1. Plaats van luchtschuif en bedrading.
Heb met uitleg van Jaap -thumbsup- luchtschuif gevonden: onder injector van cylinder bij verdelerkap (zie foto's). Vanuit onderzijde van dikke buis van intercooler naar gasklephuis gaat duimdikke slang naar beneden; komt na haakse bocht uit op die luchtschuif.

De electriek van lamdasonde en luchtschuif ook gevonden: nrs. 16 en 17 in "electrisch schema digifant PY" op pagina 129 van garagehandboek ( http://www.steilheck.nl/~fileserver/Scaniafan-180207/garagewerkboek.pdf ).

2. Voortgang actieplan
Gister was motor nog moeilijker dan eerst koud te starten en aan de praat te houden, vanochtend was 't helemaal waardeloos.

Garageman had drukke dag: helaas geen tijd om lambda/luchtschuif te testen. Wilde wel helpen door met stelschroef stationair toerental tijdelijk iets hoger te zetten zodat motor niet telkens afslaat als ie koud is. Motor reageerde daar totaal niet op => stelschroef bleek totaal vervuild met vette smurrie (geoxydeerde olie)!

Stelschroef gereinigd en het gat waar die uitkwam volgespoten met IntakeValveCleaner en na inwerken doorgeblazen met perslucht. Nu draait motor (vooralsnog) weer OK.

3. Olie in inlaatlucht-traject?
De (flexibele) slang in deel tussen intercooler en gasklephuis blijkt inwendig vet van motorlolie. Beetje olie in inlaatluchttraject is normaal, nl. via carterontluchting. Deze olie komt dus mét de inlaatlucht mee in gasklephuis en (via duimdikke buis genoemd bij 1. in luchtschuif.

A) Is het zinvol gasklephuis en luchtschuif te demonteren en grondig te reinigen ? (Is afgelopen 14 jaar / 338.000 km nog nooit gebeurd.)

B) Hoe kan ik nagaan of oliesporen in inlaatluchtbuizen afkomstig zijn van carterontluchting of van lekkage via keerringen in G-lader? (is vorig jaar bij km 316.000 nog gereviseerd bij G-force, Zoetermeer).



2-> ook koud draait motor weer ok?

A-> Dat heeft zeker nut, smerige luchtschuif kan stationairproblemen geven. Idem voor vervuilde gasklep / stationairkanaaltje.

Als je toch gaat schoonmaken, doe dan ook gelijk even de inlaattemperatuursensor die in de kunststof buis richting gasklephuis zit.
O-ring van deze sensor zou ik ook vervangen, is dezelfde als die om de blauwe watertemp. sensor zit -ja-
Vanalles schoonmaken/nalopen lost bij mij vaak niet het eigenlijke probleem op, maar laat de motor toch vaak wel nét merkbaar iets beter lopen.

Die 25,99 was hopelijk incl. monteren? Voor een 14 euro heb je de sensor+ring bij de vw-dealer.

B-> tja, dat is moeilijk te achterhalen. Je kunt eventueel de luchtretouraansluiting (vanaf kleppendeksel) van de g-lader loshalen, en de slang tussen de lader en intercooler verwijderen.
Motor laten lopen, en als er dan olie uit de g-lader spettert dan komt dat door inwendige lekkage via keerringen. Maar dan moet die lekkage al behoorlijk zijn.
Uitkijken dat er via de losse retour niks in de g-lader gezogen wordt....
Zowieso alle (inlaat)slangen die je loshaalt eerst uitwendig bij de aansluitingen schoonmaken. Zal niet iedereen doen, maar misschien ben ik ook wel de enige :)


Closed-loop lambdaregeling begint ongeveer 30 seconden na koude start.

Ik heb ook maar weer het lambda-display aangesloten. De uitlezing pendelt netjes heen en weer.
Alleen het vreemde is dat het bereik waarbinnen dit gebeurt afhangt van de elektrische belasting.
Dus kachelvent. op een hogere stand is een schijnbaar magerder lopende motor. Met kachel uit is het bijna goed in het groen.
Het display heeft een spanningsstabilisator 12->5 volt, dus de voedingsspanning is het probleem niet. Signaalspanning wordt op een 1 of andere manier beinvloed....

@Serge: de 2 witte draden van een lambdasonde zijn voor de sonde-verwarming. Zwart is signaal, en eventuele grijze is signaal-massa. Bij 3-dradige sondes loopt de signaal-massa via de uitlaat.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #54 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 15:05:42 »
@Jaap: Heb zoiets ooit ook eens gelezen: d'r mag best olie inzitten, maar als er een 'plasje olie' in buis van G-lader naar intercooler staat zou het foute boel zijn. Bij mij: wel wat olie, maar plasjes? dat niet. Daarbij: auto verbruikt hoegenaamd geen olie.

Dat probleem 'ineens' lijkt te zijn ontstaan kan (volgens garageman) te maken hebben met sluipend toegenomen vervuiling (tot aan kritische grens) + het koude najaarsweer (-> over de kritische grens (te vergelijken met accu die het t/m de (na)zomer nog wel doet maar zodra herfst intreedt niet meer voldoende presteert)).

@Jaap en Dennis: Donderdag/vrijdag worden storingscodes uitgelezen, lambdasonde, luchtschuif en inlaatluchttempsensor getest, en - evenals gasklephuis - gedemonteerd, gereinigd en herplaatst.

@Dennis: Bij VW-dealer A-Point in A'dam-ZO betaalde ik op 7 nov. 21,05 voor de temp.voeler (251.919.501.D) en 0,79 voor de O-ring (N.903.168.02) inclusief BTW.... -boehoe-

De 'olielekkagestest' zal ik ook do/vr met de nodige zorgvuldigheid laten doen. Dank voor deze tip.  -thumbsup-

De 'closed-loop weergave' (op de A/F-meter) van de lambdawerking begon en begint bij mijn auto pas als koelvloeistoftemp min. 70 C is. De olie is dan meestal ook zo rond de 70-80 C en de uitlaatgastemperatuur nabij de lambdasonde > ± 500 C. Koelvloeistoftemp standaard in dashbord, extra (zie foto, met grijze rand van linksboven naar rechtsonder: shiftlight+digi-rpm, A/F, Boost, oliedruk, olietemp, Volt, ExhaustGasTemp.  :)

Dat 'fluctueren' van het bereik afhankelijk van andere stroomverbruikers heb ik in het begin ook gehad. Garageman heeft toe alle relevante massaverbindingen losgehaald, schoongemaakt en opnieuw vastgezet met cadmium ringetjes tussen het koper van de draad en het ijzer van de massa. Het verhaal hierachter is dat koper op ijzer wel een overgangsweerstand geeft, maar koper op cadmium en cadmium op ijzer geen overgangsweerstanden geven... (ik put uit mijn geheugen wat ik meen begrepen te hebben).


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #55 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 15:15:50 »
De 251 919 501D is mooi de verkeerde! Dat is het nummer van de zwarte koelvloeistoftemperatuursensor voor de kvst-meter in het dashboard.
Deze is inderdaad ook wat duurder.

De BLAUWE temperatuursensor (stekker en sensor zijn blauw) heeft nummer 025 906 041A, en is voor de ECU.




Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #56 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 17:24:24 »
 withstupid Garageman had me nog zo gezegd 'de blauwe voeler'... Ik had 'm zelf bij A-point gehaald maar niet goed opgelet. Heb vervolgens zelf met zijn aanwijzingen de oude door de (foute) nieuwe vervangen withstupid .

Dennis, bedankt voor je oplettendeheid -thumbsup- 

Zojuist die foute nieuwe er weer uitgehaald en de oude (niet helemaal defecte maar wel een beetje out of range) blauwe voeler tijdelijk teruggeplaatst; motor doet 't nu in iedergeval weer beter dan met die foute voeler. Maar goed ook, want moet er vannacht om 02:30 mee naar m'n werk). Rij dan morgen rond 13:00 ff langs A-point om de juiste (blauwe!) nieuwe voeler te halen. Met de schoonmaakactie later deze week (zie eerder bericht) moet het auto'tje vrijdag motorisch weer puik in orde zijn :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #57 Gepost op: ma, 10 nov 2008, 20:49:23 »
Het is wel te hopen! :)

Ding moet door naar de 666.666 km! :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #58 Gepost op: di, 11 nov 2008, 11:22:38 »
Dus nog ± 330.000 te gaan, dat wordt over 13 jaar: medio 2021  :D
Maar eerst op naar de half miljoen  -sturen- , naar verwachting ergens in 2006.
Zet maar vast in je agenda dat ik dan trakteer  -klappen-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #59 Gepost op: di, 11 nov 2008, 11:24:36 »
correctie: half miljoen in 2016