Auteur Topic: Air/fuel ratio meter (lambdameter)  (gelezen 19517 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #60 Gepost op: di, 11 nov 2008, 13:14:12 »
Dat 'fluctueren' van het bereik afhankelijk van andere stroomverbruikers heb ik in het begin ook gehad. Garageman heeft toe alle relevante massaverbindingen losgehaald, schoongemaakt en opnieuw vastgezet met cadmium ringetjes tussen het koper van de draad en het ijzer van de massa. Het verhaal hierachter is dat koper op ijzer wel een overgangsweerstand geeft, maar koper op cadmium en cadmium op ijzer geen overgangsweerstanden geven... (ik put uit mijn geheugen wat ik meen begrepen te hebben).

En waren dat alleen afleesproblemen, of waren er naast het fluctueren ook nog andere bijverschijnselen in motorloop oid?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #61 Gepost op: wo, 12 nov 2008, 13:53:01 »
Als ik me goed herinner was het probleem dat de A/F-indicatie naar verder 'lean' verschoof naarmate er meer stroomverbruikers (lampen, kachel, ruitenwisser, achterruitverwarming) aanstonden. Volgens mij heeft ie toen de massa-verbindingen van lamdasonde en A/F meter aangepast EN naast de standaard massaverbinding van de accu een extra dikke drievoudige koperdraad gemonteerd. Zal morgen aan 'm vragen wat ie precies gedaan heeft.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #62 Gepost op: wo, 12 nov 2008, 13:55:13 »
(Betreffende reinigen van de luchtschuif)

Na plaatsen nieuwe koelvloeistoftempsensor start motor koud weer (en warm ook) prima!. A/F-meter staat eerste twee minuten keurig in groen(rich), en 5 minuten later ( koelvl.temp >70C) pendelt ie mooi heen en weer (closed loop). Dat is dus weer in orde!

Echter in de periode NA de eerste twee minuten TOT begin 'closed loop' schiet A/F nog steeds links min het rood (lean).

Heb op topic in Mercedesforum ( http://www.mb107sl-club.nl/forum/viewtopic.php?t=223&sid=834099c620d45472219072bab3dce864 ) gelezen dat een te mager mengsel bij koude motor EN het 'zagen' (= 'hunten' = stationair toerental fluctuatie) - wat mijn motor ook nog steeds doet - beiden gerelateerd zijn aan niet goed werkende luchtschuif. Die zou dus don. of vrij. door garageman schoongemaakt worden.

Hij verwacht echter dat uitbouwen veel tijd en dus geld gaat kosten. Vroeg me daarom af of er een andere manier is om die luchtschuif te reinigen. Bv. inspuiten van intakevalvecleaner in de slang die van de luchtbuis naar de luchtschuif gaat. Is dat een goed idee ?

Elders las ik ( citaat uit  http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,1158.msg35408.html#msg35408 )

Wat ook geholpen heeft bij de Jetta: extra-luchtschuif schoonmaken.
Vanavond gedaan, ding zit bij een NZ/PY/3F lekker onder het inlaatspruitstuk, maar met wat vingeracrobatiek lukt het best.
Scheelt een hele hoop, nu weer verhoogd stationair bij koude motor en een betere stationairloop.
Denk dat ie ergens halverwege bleef hangen.

@ Dennis: wat heb je precies gedaan?

En is het mogelijk en zinvol slang naar luchtschuif en slang van luchtschuif naar gasklephuis en aftakking hieraan naar het paddenstoeltje op eventuele lekkage te testen? Zo ja, hoe?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #63 Gepost op: wo, 12 nov 2008, 16:09:36 »
Ik heb toen waarschijnlijk de luchtschuif gedemonteerd, vandaar de opmerking "vingeracrobatiek"  :)

2 weken geleden heb ik bij mijn 2F G40 de inlaatspruitstukpakking vervangen, toen meteen de door jou genoemde slangen vervangen door betere exemplaren ivm scheurvorming (alhoewel niet zichtbaar doorgescheurd).
Zonder inlaatspruitstuk kun je daar dus prima bij. Al met al kostte de hele operatie het een paar uur. Ware het niet dat ik 2 bouten van de injectorrail kwijt was die ik achteraf netjes op de kunststof paravanafdekking had gelegd...onder de rand...

Maar het is ook zeker een poging waard om gewoon via het slangetje die van kunststofbuis naar luchtschuif loopt wat carb.reiniger in de schuif te spuiten.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #64 Gepost op: wo, 12 nov 2008, 16:25:42 »
... toen meteen de door jou genoemde slangen vervangen door betere exemplaren ...

? Originele nieuwe van VAG of andere/betere/goedkopere exemplaren ?

Maar het is ook zeker een poging waard om gewoon via het slangetje die van kunststofbuis naar luchtschuif loopt wat carb.reiniger in de schuif te spuiten.

Dat gaan we morgen in de loop van de ochtend als eerste uitproberen. Daarna meld ik het resultaat!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #65 Gepost op: wo, 12 nov 2008, 16:38:57 »
Betere gebruikte originele VW exemplaren ;)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #66 Gepost op: do, 13 nov 2008, 22:16:26 »
Ik heb nog een nette/ schone luchtschuif liggen incl. de slangen.

Mocht je er 1 nodig hebben, dan mag je die voor een prikkie overnemen. Denk dat het bij de dealah nogal duah is.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #67 Gepost op: do, 13 nov 2008, 22:30:16 »
 -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #68 Gepost op: do, 13 nov 2008, 22:47:44 »
@Martijn: nou, heel graag!   -thumbsup-  Morgen ga ik met Garageman beginnen met reinigen gasklephuis en luchtschuiver. Hij vroeg zich al af of het beter zou zijn een 'nieuwe' tweedehands te nemen... Laten we via de mail even verder afspreken over betaling en levering.

@ allen die die willen lezen: diagnose-verslag

Diagnose bij VAG-dealer A-Point Weesp

Gebruikte apparatuur: VAS 5051 (zie bv.  http://www.gerritspeek.nl/vag-com_obd-tools.html )

Aktie 1: test  004.01 = gebeurtenisgeheugen afvragen

Resultaat: 2 Storingen herkend

1) code 00522  -  030
Voeler koelvloeistoftemparatuur G62
Unterberechung/Kurzschlussnach plus
zie ook: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00522.html

2) code 00519  -  003
Sensor spruitstuk G71
Geen signaal
zie ook: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00519.html

Meer codes en uitleg staan op http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html

Deze 2 fouten hadden denk ik ook gevonden kunnen worden door een LED-tester aan te sluiten op de knippercodeuitgang van de diagnosestekker (Zie Garagewerkboek).
Dan zouden we gezien hebben de storingscodes:
1) 2312 (sensor koelvloeistoftemparatuur)
2) 2222 (MAP-sensor in regeleenheid / sensor absolute inlaatdruk)

(Heb inmiddels beschikking over een Midlock Fault Code Reader om zulke foutcodes uit te lezen)

Beide foutmeldingen zijn verklaarbaar: recent defecte koelvloestoftempsensor gehad en een lek in luchtslang tussen G-lader en intercooler. Beiden vervangen/gerepareerd.

Aktie 2: foutcodes gewist

Aktie 3: ontsteking en CO afgesteld volgens instructies Garagewerkboek
Ontsteking moest iets vroeger gezet en stationair toerental en CO-percentage m.b.v. stelschroef aangepast (wat rijker mengsel).

Aktie 4: nogmaals test  004.01 = gebeurtenisgeheugen afvragen
Resultaat: geen fouten gevonden ( = knippercode 4444)

Rit terug naar huis (Weesp->Amsterdam) prima verlopen.

Morgenochtend een echte koude start maken (gaat vast goed!) en dan aanvang maken met reinigen gasklephuis en luchtschuif.

Wordt vervolgd...



Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #69 Gepost op: do, 13 nov 2008, 23:45:31 »
Sjee wat een technisch gebeuren! Maar wel duidelijk  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #70 Gepost op: vr, 14 nov 2008, 00:07:45 »
Ik heb nog een nette/ schone luchtschuif liggen incl. de slangen.

Mocht je er 1 nodig hebben, dan mag je die voor een prikkie overnemen. Denk dat het bij de dealah nogal duah is.

G40 luchtschuif heeft ander onderdeelnummer als 3F/NZ...

@Koen: perfecte aanpak  -thumbsup-  Die knippercodes moet ik eerst zien voordat ik het geloof. Staan wel beschreven in documentatie die hier op de site te vinden is.
Ben benieuwd naar de koude start  :)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #71 Gepost op: vr, 14 nov 2008, 10:48:00 »
Dat is dan jammer.. IK heb er een van een 3F liggen.

bosch vw 026133453   /  0280140158
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #72 Gepost op: vr, 14 nov 2008, 18:44:57 »
Ben benieuwd naar de koude start  :)

Koude start ging volgens het boekje, 'als nieuw'!  :)

Heb bij Garageman (met wat hulp en  advies) gesleuteld -klus- :

1) gasklephuis uitgebouwd, gedemonteerd en met reinigings/onvettingsmiddel schoon geborsteld (wat het precies voor spul was weet ik niet, maar het rook naar Tri);

2) via bypasslang luchtschuif volgegoten met voornoemd reinigingsmiddel (ca. 150 cc) en enkele uurtjes laten inwerken;

Alles weer teruggeplaatst en  motor gestart....

ALS EEN RAKET!! Vooral die rook die de eerste 30 sec. uit de uitlaat kwam bij stationair rpm van 3500 ! (was waarschijnlijk die plas reinigingsmiddel die d'r nog uit moest  :D )

Daarna alles prima! Goede start, rustige loop, vlottere reactie op gaspedaal, A/F-meter geeft correcte indicaties, zijn mijn eerste indrukken na dit alles.

Dank  -thumbsup- voor alle goede adviezen!

Van nature ben ik overigens niet zo'n sleutelaar - voelde me als in de klushoek van Bert Visser ("Wat leren we veel! Vertel! Maar niet te snel, we schrijven mee!!")
http://www.youtube.com/watch?v=k3ruF8eDeTc

« Laatst bewerkt op: vr, 14 nov 2008, 18:53:23 door KoenG40 »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #73 Gepost op: vr, 14 nov 2008, 19:29:35 »
 -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #74 Gepost op: za, 15 nov 2008, 10:36:12 »
Meeeeisje! Meeeeeeeijjjjjjsje! ( Bert Vissert )



Maar ehmz:  -thumbsup- Dat is weer  -thumbsup- loopt!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken