Auteur Topic: Air/fuel ratio meter (lambdameter)  (gelezen 19516 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #75 Gepost op: za, 15 nov 2008, 13:26:41 »
Had het gister niet voor niks over eerste indrukken, want het blijft toch nog niet helemaal OK   :(

Analyse (van een lerende leek  :) ) op basis van twee proeven;

1) Rond middernacht echte koude start gemaakt (nee, ging niet stappen, ik ging werken :)). Erg hoog stationair: eerst 3000rpm, na enkele minuten gezakt tot een onregelmatige 1400 - 1600rpm. (Weg)rijden met koude motor ging op zich goed (hoefde met dat hoge stationair nauwelijks gas te geven). A/F meter aanvankelijk mooi op Rich, maar na enkele minuten toch weer akelig in het rood (Lean). Zodra koelwater >70 C géén problemen, A/F netjes in closed loop bij stationar en bij rustig rijden.

2) Om half tien vanochtend (werk gedaan) weer koude start als boven beschreven. Met warme motor/olie groot rondje A-10 gereden (± 25 km) en acceleratie-proefjes gedaan. O.a voluit accelereren in 3 en 4 tegen uitgaande hellingen van Coen- en Zeeburgertunnel op. Motor reageert sneller/feller op gaspedaal, A/F schiet direct verder in groen (Rich) , naald van boostmeter draait sneller (zeg maar flitst!) naar 0,8 bar en verder dan voor het reinigen van gasklep.

Hypothesen
t.a.v. verbetering bij warme motor:
reiniging gasklephuis heeft als resultaat gehad een betere luchtstroom waardoor nu beter presteren bij warme motor.

t.a.v. probleem van gebleven hoog/onregelmatig stationair bij koude motor samen met het daarbij waargenomen te arme mengsel:
aanzuigen van valse lucht NA het gasklephuis (zie onderstaan oude topic) en/of nog steeds onjuiste werking luchtschuif.

Tot uitbouwen van de luchtschuif acht ik me nog niet bekwaam genoeg. Daarom twee vraagjes.

i) is er een methode om de  mechanische en elektrische werking van de luchtschuif te controleren ZONDER het uit te bouwen ?

ii) welke slangen en aansluitingen moet je bij PY-motor controleren om aanzuigen van valse lucht te kunnen vaststellen/uitsluiten?  Carterontluchting natuurlijk, maar welke eventueel nog meer nog meer?


Zo zie je maar weer!!

Nu nog even de uitleg waarom dit zo veel uitmaakt bij een NZ:

De Luchthoeveelheidsmeter (ding aan je luchtfilter) meet de hoeveelheid lucht die aangezogen word: de computer regelt dan mbv o.a. deze gegevens de hoeveelheid benzine die ingespoten word..

Lekkage in het systeem? Trekt de motor 'valse' lucht aan: On-geregisteerde lucht komt in de motor, dus het mengsel is niet optimaal: eerder te arm als te rijk.. (immers meer lucht dan ie denkt te krijgen)....

Vooral bij vol gas (of doortrekken) zuigt de motor in het inlaat traject, en dus zal er dan meer lucht 'lekken'..

De stationaire loop is weer heel kritisch, en ondervind van een kleine afwijking in hoeveelheid lucht al hinder..
Carterontluchtingslangen zijn altijd duur. Waarom? Geen idee. Zogenaamd omdat ze olie-bestendig zijn,.. maar dan zijn ze niet (nuja: geen 15 jaar, en dat is wel een stuk langer dan 'normaal rubber').

Wees blij dat je geen MH of HZ hebt, met zo'n slangetje naar het klepdeksel; Slang met T-stuk zit tegen de 100 pleuro aan.
(of waren het 100 ballen?),. maar goed: duur zat, maar ook redelijk onmisbaar (bij een NZ/3F/PY in iedergeval).

« Laatst bewerkt op: za, 15 nov 2008, 13:29:07 door KoenG40 »

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #76 Gepost op: do, 20 nov 2008, 20:55:11 »
Kan ik een enkeldraads lambdasonde gewoon gebruiken om mijn universele metertje aan te sturen?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #77 Gepost op: do, 20 nov 2008, 21:18:39 »
Kan ik een enkeldraads lambdasonde gewoon gebruiken om mijn universele metertje aan te sturen?
Ja

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #78 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 14:26:36 »
Om dit topic weer eens een schop te geven:

Ik heb ook een AFR-meter in de Derby ingebouwd. Signaaldraad (zwarte) al aangesloten, maar hoe kan ik de 2 witte draden (voorverwarming) aansluiten?

1 draad naar een geschakelde + en 1 draad naar de massa? maakt het niet uit dat dat hier dan altijd spanning op staat als de motor aanstaat?

klinkt misschien een beetje onnozel, maar ben niet echt thuis in de draadjes :D
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #79 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 14:54:37 »
Om dit topic weer eens een schop te geven:

Ik heb ook een AFR-meter in de Derby ingebouwd. Signaaldraad (zwarte) al aangesloten, maar hoe kan ik de 2 witte draden (voorverwarming) aansluiten?

1 draad naar een geschakelde + en 1 draad naar de massa? maakt het niet uit dat dat hier dan altijd spanning op staat als de motor aanstaat?

klinkt misschien een beetje onnozel, maar ben niet echt thuis in de draadjes :D

Ik heb dezelfde vraag, mijn enkeldraads sonde is (denk ik) ziek.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #80 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 16:14:04 »
Inderdaad gewoon geschakelde plus en massa op de witte draden.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #81 Gepost op: di, 24 nov 2009, 12:22:57 »
ben er gister achter gekomen dat als ik de voorverwarming loskoppel de afr meter heel anders werkt:
met = geeft heel gauw arm aan, meter swingt op en neer. (bij motor uit en spanning v/d verwarming aan/uit schiet de naald ook naar rijk en dan weer arm :?)
zonder= reargeert een stuk langzamer, geeft lang niet zo'n arm mengsel aan als de verwarming wel is aangesloten, mengsel is constant redelijk te rijk wat wel kan kloppen..
ik gebruik een 3 dradige lambda. iemand 'n idee hoe dit kan komen?
ga denk ik een deze dagen een coax kabel of iets dergelijks trekken voor het signaal zodat ik deze iig kan "ontstoren"..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #82 Gepost op: di, 24 nov 2009, 18:27:11 »
via relais direct op de accu aansluiten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #83 Gepost op: di, 24 nov 2009, 21:09:03 »
In mijn Polo heb ik enkele jaren geleden de A/F-monitor 3375 van Autometer laten inbouwen.

Staan ook beschrijvingen van de electrische aansluitingen bij:
schema aansluiting meterje
schema aansluiting lambdasonde

misschien heb je d'r iets aan.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #84 Gepost op: wo, 25 nov 2009, 16:11:12 »
had het eerst ongeveer zoals schema aangesloten, vanmiddag via relais geschakeld (zag dat m'n brandstofpomp via zelfde kabel + krijgt), maar geen verandering  -dunno-
vond net een gsp antenne+kabel, ga die kabel zometeen maar eens leggen en voor het signaal gebruiken en aan massa leggen natuurlijk (buiten"kabel")
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #85 Gepost op: do, 26 nov 2009, 16:26:43 »
heb net ff weerstand gemeten tussen uitlaat en - accu, helaas is de batterij van m'n meter te zwak voor 'n goeie meting, maar ben er iig wel achter dat de lambda geen goeie massa heeft..
schoot me ineens te binnen dat deze carb versie 'n andere verbinding heeft tussen voorpijp/spruitstuk dan een injectie..
eens kijken of ik een goeie massa kan maken.. anders toch maar een 4 polige aanschaffen.. (is nu 3)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #86 Gepost op: zo, 29 nov 2009, 12:41:41 »
zonet coax als signaal kabel gelegd, signaal verschil met/zonder verwarming is nu amper te merken  -thumbsup-
nou vraag ik me alleen af of een 3 en 1 dradige lambda nou wel of geen goeie massa moet hebben (sonde zelf/uitlaat) aangezien deze toch een spanning opwekt?!?
kon er iets te moeilijk bijkomen om ff gauw een massakabel te leggen..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #87 Gepost op: zo, 29 nov 2009, 13:21:52 »
3 draads werkt met massa via uitlaat , je kunt beter een 4draads plaatsen en de massa dan rechtstreeks naar - accu leggen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #88 Gepost op: wo, 13 jan 2010, 18:21:43 »
blijkbaar was de 3 polige versie massagesloten met het huis (de verwarming) deze afgekoppeld, prima meting.. dus van het weekend een 4 polige gemonteerd en alles werkt weer prima.. meter geeft nu ook een tikje meer aan (ivm nu wel goeie massa via 4e aansluiting lambda)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #89 Gepost op: wo, 13 jan 2010, 18:27:19 »
 -thumbsup-