Auteur Topic: Benzine pomp  (gelezen 1431 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine pomp
« Gepost op: di, 12 aug 2003, 23:18:44 »
Hoi allen,..

met deze temperaturen kom ik niet echt meer op gang, en de 'smurf' al helemaal niet..

Probleem: Benzine pomp lekt olie (big-time!), dus d'r moet een andere op. Nou heb ik ooit een afdek-plaatje gescoord (waar-o-waar ligt ie?),. dus ik hoef niet per-ce een mechanische te kopen..

Maar goed: Wat voor pomp moet ik hemme?

De carb die er nu opzit, is de standaard pierburg 2e3 (MH blok), maar dat gaat ooit veranderen in 'iets multi-carburated'..

Heb natuurlijk gespiekt hier en daar: een mechanische pomp (gewoon da ding wat er standaard op zit), doet ongeveer 50 pleuro, en een facet pompje (elektriek: Marcel86c heb er ook zo'een), doet ongeveer 60.. Dus voor de prijs hoef ik t niet te laten..

Ik heb geen idee wat voor druk z'n pomp moet kunnen leveren, maar de 'standaard' carb heeft gewoon een vlotterkamertje, en een terug-loop, dus daarbij maakt t denk ik niet veel uit toch?

Die Facet pomp word aangeboden als ' Weber - pomp '.. ik gloof dat webers / dellorto's etc geen retour-leiding hebben?

Bij m'n Polo 1 zag ik trouwens een T-stuk zitten net na de pomp: 1 naar de carb en 1 op retour,... ook een manier om de druk te regelen :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Benzine pomp
« Reactie #1 Gepost op: di, 12 aug 2003, 23:45:50 »
Bij laatsgenoemde zit er dan wel een vernauwing of zoiets in de retourleiding om de nodige tegendruk te geven...toch ?
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Benzine pomp
« Reactie #2 Gepost op: wo, 13 aug 2003, 17:43:09 »
Waar lekt die benzinepomp dan? Bij de O-ring neem ik aan... (Als het membraan lek zou zijn, zou je wel wat anders ruiken :D ).

Bij mijn polo was die O-ring laatst ook niet meer voldoende, maar helaas bood een nwe v/d dealer ook geen oplossing; kwam nog minstens zoveel olie tevoorschijn als daarvoor.

Met wat vloeibare pakking is ie wel dicht. (PS; de kop blinkt wel weer mooi waar die gelekt heeft, maar dat kwam waarschijnlijk omdat in mijn geval het membraan ook lek was :P )

Mocht je dat afdekplaatje niet meer kunnen vinden, bij Sorg kun je ze voor €5,90 op motorcode bestellen.

Wat betreft die retourleiding zou ik ook wel graag willen weten of je dat 'potje' bij een elektrische/krachtigere pomp moet laten zitten. (Wil een pierburg elektr. pomp gebruiken voor webers)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine pomp
« Reactie #3 Gepost op: do, 14 aug 2003, 08:46:42 »
't is niet de eerste keer dat ik een lekkende benzinepomp heb: bij m'n groene steilheck (sleeptuimelaar), lekte de originele opeens aan de onderkant..
Eentje van de sloop bood geen soelaas: lekte ook daar, en de volgende van de sloop deed 't wel even, en daarna helemaal niet meer (membraam?)... toen een nieuwe gekocht..

bij m'n blauw/witte (hydro) was de pomp lek bij aanschaf, via via een ruilertje erop,. maar die lekt nu dus ook (hard!) olie.

Waar ze lekken: niet tussen kop en pomp door (rubbah ring), maar uit 't kleine gaatje aan de onderkant.. volgens mij zit dat aan de olie-kant van het membraam, en is er dus in de pomp iets stuk (of word de olie-druk soms te hoog: ontluchting van klepdeksel is afgesloten)..

Kan je daar iets aan doen? of gewoon weg-pleuren..  Ik ruik dus geen benzine, maar pure verbrande olie (op de uitlaat)..


Citaat
Wat betreft die retourleiding zou ik ook wel graag willen weten of je dat 'potje' bij een elektrische/krachtigere pomp moet laten zitten. (Wil een pierburg elektr. pomp gebruiken voor webers)


Welk potje??
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Benzine pomp
« Reactie #4 Gepost op: do, 14 aug 2003, 18:08:18 »
Welk potje ik bedoel?: waarschijnlijk een filter/drukregelaar, die na de benzinepomp zit. Vanuit dit 'potje' gaat één leiding terug naar de tank, en één naar de carburateur. Waarschijnlijk is deze afgeregeld voor een 'standaard' carb. Moet ik deze dan skippen bij een elektr. pomp?

Als de pomp door de ontluchting lekt, is volgens mij de o-ring van het asje dat op de nokkenas uitkomt stuk of uitgedroogd.
Dit is een redelijk "dikke" ring (ong. 1 cm buitendiameter en 0,4 inwendig)

Ik heb geen idee of je zoiets bij de dealer kan krijgen, maar misschien bij een rubberzaak? (nee, niet zo'n zaak :P )

Als het binnenwerk hetzelfde is, mag je die O-ring van m'n vorige pomp wel hebben. Die pomp had een lek membraan, maar heeft de ontluchting wel aan de zijkant zitten(!).

(Oh ja, mocht je die pomp uitelkaar halen, pas a.u.b. op als je net als ik geen prof. gereedschap hebt... Ik kon de veer nog net ontwijken :O )

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine pomp
« Reactie #5 Gepost op: do, 14 aug 2003, 19:02:13 »
mm,..

word geen min-klus, maar eerder een plus-klus..

in theorie kan je alles reviseren natuurlijk,..  maar ik ga in dit geval beter voor nieuw...



Potje: Ja op sommige carbs zit een luchtbellenafscheider... vooral op de latere 1 en 2 traps pierburgs... plastic (wit/gelig) doorzichtig dingetje.. geen idee wat voor nut t heeft...

De latere injectie modellen (NZ) hebben volgens mij wel een elektrische pomp, maar geen bellen-afscheider.. alhoewel er dan weer wel een actief-kool-filter aanwezig is (achter de koplamp aan stuurboord..)

Als jij het toch over pierburg elektro pompen hebt: ik ken alleen de facet pomp,. jij kent er mee: hebbie ergens info? (op't net?) en waar te halen? standaard auto-materialen? sloop? specialist?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Benzine pomp
« Reactie #6 Gepost op: do, 14 aug 2003, 20:04:16 »
Revisie:
hele oude pompjes schijnen een deksel te hebben die af te schroeven is, om zo het membraam te kunnen vervangen.
Latere pompen zijn dichtgeperst zodat alleen compleet vervangen mogelijk is.

Wit/geel potje bij 2E3 carb:
is voor de brandstofvoorziening bij het starten van een warme motor. Indien er benzine in de carb verdampt is kunnen zo de luchtbellen ontsnappen en is de warme start onder bepaalde omstandigheden beter.

Elektro carb pomp:
kijk eens bij een keverspecialist. Vaak worden daar ook dubbele carburateurs ingebouwd, en de benzinepomp vervangen door een elektrisch exemplaar van bij Pierburg.
Webers hebben trouwens vaak wel een benzine retourleiding.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Benzine pomp
« Reactie #7 Gepost op: do, 14 aug 2003, 20:25:26 »
jaap , de rie in beneukum,hebt die pompies
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Benzine pomp
« Reactie #8 Gepost op: do, 14 aug 2003, 20:26:38 »
Oja, bijvoorbeeld bij Paruzzi kost een facet elektrisch pompje 49.95 euro (klik)

En een nieuwe originele Pierburg mechanische pomp vind je bij onze vraag en aanbod   ;)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Benzine pomp
« Reactie #9 Gepost op: do, 14 aug 2003, 20:38:55 »
ikke neme japio welluh meeuh als ikke langs komen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Benzine pomp
« Reactie #10 Gepost op: do, 14 aug 2003, 21:06:53 »
wokee.. -cool-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine pomp
« Reactie #11 Gepost op: vr, 15 aug 2003, 08:10:44 »
mm

't is een MH (hydro..)

Ik fiets zo direct wel even langs de rie..
Misschien hoef ik niet eens te zoeken naar een afdek plaatje.. en pak ik gewoon een strip 10 mm staal :-)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Benzine pomp
« Reactie #12 Gepost op: vr, 15 aug 2003, 16:27:53 »
Of een plaatje alu van 5mm dik ofzo, 10mm is best dik :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine pomp
« Reactie #13 Gepost op: vr, 15 aug 2003, 16:37:00 »
Ik weet ik weet..

Ik woordspeel  :-)

Heb in iedergeval ontdekt vandaag:

1) Facet is een italiaans merk dat olie-sensortjes, filtertjes en dat soort meuk maakt: Elke Brezan / Axima / AD heeft dat spul liggen

2) Facet is een amerikaans merk dat elektrische pompjes maakt en dat heeft niet iedereen liggen.

3) De ANWB heeft nummer 2) wel in huis, maar die hebben weer geen winkel..

Achja.. komt wel goed..

Ochja: off-topic nieuws: gert heeft z'n witte Jetta overgespoten in goud-metallic,. deukje in de kofferbak is gebleven helaas.. :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Benzine pomp
« Reactie #14 Gepost op: vr, 15 aug 2003, 19:03:11 »
Die pierburg pomp is met een regelaar in te stellen op 0,2 - 1,2 bar. Verder weet ik er niet het fijne van, maar gezien de reacties van de andere leden ben je gelukkig een stuk verder op weg. (op Ebay staan de pierburgpompen nw op € 59,- Sofortkaufen, maar het kan met wat zoeken wel goedkoper; een € of 35)