Auteur Topic: Symptomen bougiekabel defect?  (gelezen 1025 keer)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Symptomen bougiekabel defect?
« Gepost op: vr, 14 nov 2014, 18:05:18 »
Wat zijn jullie ervaringen bij een defect in de ontsteking (Met name bougiekabels, verdeler, rotor, bobine) etc..
Bij mijn aav'tje heb ik nu een probleempje waar ik nog niet ben uitgekomen:

Koud inhouden, de eerste 5 min zijn het ergste. Na die 5 minuten is het een stuk minder maar wel nog steeds aanwezig -naughty-

- Bougie's hebben een goede kleur (mengsel is naar mijn mening goed afgesteld)
- druk in het drukpotje iets verhoogd (i.v.m. licht gekietelde motor)
- Geen valse lucht kunnen ontdekken (geen reactie op remmenreiniger rond het blok en bij de carterventilatie)
- Blauwe sensor week geleden vervangen (die was ook niet meer helemaal fris, dacht eerst dat het daar aan lag)
- Benzinefilter vorig jaar vervangen

Van mijn brommertijd kan ik nog herinneren dat een kapotte bougiekabel een inhoudend/stotterend effect geeft.
De bougiekabels zijn volgens mij nog nooit vervangen op mijn Polo (originele Bosch kabels zitten er nog op). Laatst de plantenspuit gevuld met water en de kabels bekeken in natte toestand. Bij 2 kabels zie ik dan afentoe kleine blauwe vonkjes doorslaan, dit lijkt mij natuurlijk niet goed. Ik lees op andere fora's dat dit wel eens vaker voorkomt en dat de kabels dan niet perse defect hoeven te zijn.
Hoe kouder en vochtiger het weer, hoe slechter de wagen rijd op het moment in koude toestand (koudstartregeling lijkt mij inorde)

zodra ik de koppeling dus wat sneller laat opkomen in de 1 en ik rij weg met normaal gas geven houdt de wagen soms zo erg in dat hij bijna stilvalt.. Het lijkt gewoon alsof die even niet vonkt of geen benzine krijgt. zodra ik uit de lage toeren ben pakt hij zeer direct op en schiet hij accuut weg. De eerste minuten die daar op volgen merk ik wel dat de wagen minder vermogen heeft en iets smoort bij gas geven..

Komt jullie dit bekend voor en zou dit goed in de ontsteking kunnen zitten?

Merci voor het meedenken,

Joris



Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 18:14:35 »
Onlangs van Garageman advies gekregen om bij vervanging ontsteking en bougies OOK de bougiekabels en die van de bobine te vervangen, zeker als de herfst en winter in aantocht zijn. Kost je de kop niet en voorkomt (start)problemen.

Ook even checken/losmaken/schoonmaken de massakabels tussen min-pool en carosserie/motorblok/versnellingsbak.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #2 Gepost op: za, 15 nov 2014, 13:38:12 »
Hoe staat het met je verdeler en rotor?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #3 Gepost op: za, 15 nov 2014, 19:15:53 »
durf ik niet te zeggen.. zelf nog nooit vervangen dus dat zal misschien eens tijd worden :) ondanks dat ik op t moment erg krap zit toch maar een nieuwe bougiekabelset+rotor+verdeler gegaald.. we zullen zien -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 16 nov 2014, 18:09:20 »
Nieuws:

- Oude rotor zag er bagger uit
- Verdeler ook redelijk uigeslagen
- Bougiekabels waren blijkbaar wel al eens vervangen, de oude zijn ook van Beru.

Bougiekabelsetje moet ik morgen even ruilen voor de versie met iets kortere bobine kabel. Na het plaatsen van de rotor en de verdeler was de motor nog koud: Tijdens het wegrijden in de 1 heb ik niets van inhouden gemerkt, dus dat is een goed teken.
De oude kabels nog eens natgemaakt om het nog eens na te lopen, kleine blauwe vonkjes springen over op 3 plaatsen.. Hopelijk ben ik definitief van het probleem af morgen  -thumbsup-

Even een vraagje: De as waar je de rotor opschuift van de ontstekingsmodule; Haaks heeft de rotor geen speling maar in de lengterichting wel behoorlijk.. Is dit normaal/acceptabel?


Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 16 nov 2014, 20:43:49 »
Ik had al het idee dat het aan je verdelerkap en rotor zou liggen.ik had dit kort geleden ook bij mijn.
« Laatst bewerkt op: ma, 17 nov 2014, 07:02:42 door patrick86c »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 16 nov 2014, 20:53:40 »
tja, beetje stom ook dat ik die 2 onderdelen ook nooit zelf heb vervangen.. de kosten zijn het niet. ondanks het goede rijgedrag wil ik de kabels wel nog vervangen voor de zekerheid.
ik hoop dat dit ook de oorzaak was van het hogere verbruik de afgelopen periode.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 16 nov 2014, 22:20:39 »
Verdelerkap/verdeelkap heet zoiets.
Verdeler = rotor.
Rotor = verdeler.

Bougiekabels vervangen is geen regulier onderhoud, als in: die doe je niet vervangen bij elke grote beurt
of elke bougiewissel. Als ze oud, 'verduurd' en/of bij klachten ga je ze pas een keer vervangen, naar mijn idee.
En als je de prijs hoort van originele bougiekabels van de dealer word je duizelig.....

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 17 nov 2014, 12:43:58 »
Ag schei uit, ik viel al bijna flauw van de prijs voor Beru imitatie kabels  :) -nana-

Normaal gesproken zou ik ze ook niet snel vervangen zonder klachten, maar als ik kleine vonkjes zie doorslaan mag ik er toch wel vanuit gaan dat ze niet meer helemaal fris zijn toch? Of zie je dat vaker gebeuren..

Alles wat kan bijdragen aan een sterkere vonk is mooi meegenomen, zodra ik iets door de mantel door zie slaan ga ik er vanuit dat er spanning verloren gaat en dat er dus minder aankomt bij de bougie.

Vanmiddag ga ik ze vernieuwen, dus wie weet doet dat ook nog wel ietsjes -thumbsup-
Zo niet weet ik wel dat ik er een tijd mee vooruit kan en kan ik ze uitsluiten mocht er nog iets zijn.

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 17 nov 2014, 17:15:08 »
Job done -thumbsup-

De oude kabels waren toch echt wel aan vervanging toe.. waren toch al lekker ´hard´ geworden.
Net proefritje gereden en het blijkt dus toch wel dat ik een tijd heb rondgereden met ietsjes minder vermogen lijkt het.
Het heeft dus zeker geholpen, die kabels -naughty-
Hopelijk geen last meer van inhouden nu + hoog verbruik.. We zullen zien -sturen-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Symptomen bougiekabel defect?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 17 nov 2014, 18:48:02 »
 -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2