Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jeroen op zo, 01 jun 2003, 20:56:22
-
Zo de 1.4 ziet voor een droot gedeelte al weer inelkaar, inclusief nieuwe koppeling/drukgroep. Nu alleen nog 5-bak + startmotor en dan hebben we 1.4 met 1.6 inlaat,1.3 computer ?!?
Ik dacht dat ik de distributie al op tijd had staan maar ik hoorde via jaap van serge omdat ik een andere pully en nokkenas heb, de merktekens niet meer kloppen....
Kan iemand even hierop antwoorden hoe je het zonder merktekens goed kan zetten ?
thx
-
wel jeroen lees mee en print.
zet de krukas cylinder 1 in bdp (via bougie gat met schroeven draaier of merkteken op pouly)
verdraai de nokkenas zo dat bij cylinder 4 de klepstoters op gelijke hoogte staan (tuimelen).plaats nu je distributie riem met de lange zijde op spanning.span de distributie riem zo dat je tussen duim en wijsvinger nog een kwart kunt draaien .
is dit niet genoeg jaap heeft mijn nummer .
-
zet de krukas cylinder 1 in bdp (via bougie gat met schroeven draaier of merkteken op pouly)
foei Serge,je zou beter moeten weten... -angry-
Neem liever het merkyeken op het vliegwiel;vooral modernere VW's hebben nog al last van verdraaiende krukas poelie's :(
Vooral bij motoren uit SCHADEAUTO'S.... :D
-
Krukaspoelie begin je zowieso niet wat mee, als je een andere plaatst...
Maar goed, de andere poelie (v-riem, geen multi-groefriem dus), heeft merkteken dus op (ongeveer) zelfde plaats staan volgens Jeroen: Streepje op poelie gelijk met streepje op oliepomp, staat gelijk aan schroevendraaien op hoogste punt (waarbij schroevendraaien via bougiegat naar binnen steekt :-)
Vliegwiel is in dit verhaal ook niet de juiste keuze btw: ooit die van een 1.4 AEX in handen gehad? daar kan zelfs beun de haas een kilo vanaf draaien :-)),. MAW: daar zit een lichtere op (standaard 1.3 NZ vliegwiel)
-
Tja ik had de werkbank vol met onderdelen uit een 1.3 en 1.4 ...
Pak het op , schud een beetje en je krijgt een nogal raar samengesteld blok. Voor de technici:
1.4 AEX onderblok
1.3 NZ Vliegwiel (lichter) met 190 mm koppeling
1.4 AEX kop met bewerkte inlaat
1.3 NZ Nokkenas
1.6 ?? Inlaatspruitstuk & Drosselklep & injectoren + rail
1.3 NZ ontsteking & computer
1.3 NZ Vsnaar pully
De rest is van de nz, dwz de rest van de auto :D
Na de inbouw nog een paar spannende dingen:
Geen stelschroeven voor CO of stationair
Toerental nog begrensd
Luchtfilterslangen verbouwen voor luchtmassa meter
Ander termostaathuis, maar zou ongeveer moeten kloppen
Ik hoop dat ik minden ga halen...
Jeroen & Angeline
-
tegen de tijd dat ie hangt ff een brul geven ,stellen we hem samen af.
-
oh en inlaat is van 1.6 aee
-
ben benieuwd hoe dat loopt jeroen.
kan ik mischien ooit eens er in doen 1.4.
-
en hoe staat ie?
-
loopt ie al?
de 1,4?
zou wel eens mee willen rijden als ie klaar is.
-
Ik heb alles inelkaar zitten, moet alleen nog bak monteren +startmotor (ik hoop van die 2f) en dan inbouwen de boel. Gaat wel lukken voor minden ;)
-
ik heb nog een startmoter en misschien een bak,laat t maar weten.
arno
-
Vandaag 'ff' een 2f van z'n blok ontdaan: alles losmaken, koets op krikken, blok + bak eronder uit schuiven..
Fijn: afgebroken baksteun achter: Gooi maar in de kliko dus..
Maar goed:
Bak ( 8p ) is gescoord, evenals Diesel-startmotor (dunner anders past ie niet, en krachtiger: meer compressie? geen probleem!)
Nu nog in z'n geheel van de werkbank krijgen, en in de plo hangen
-
geef maar een brul is zo gedaan ;)
-
hij zit er in
-
da's snel :D :D
en loopt ie ook al?
-
jeroen wel ;)
-
In de planning hoop ik deze week hem aan het draaien te hebben. Gisteren al het werk onderlangs ;-) gedaan, zoals aandrijfassen, km kabel, startmotorbedrading, schakelpook, enz enz.
Verder nog wat prutsen aan de bovenkant....
Minden moet gaan lukken :D
-
suc6 er mee.
en hopelijk kom je zonder problemen heen en terug van minden.
-
en jeroen kom je eruit ?geef maar een brul als hij afgesteld moet worden
-
Laatste stand van zaken:
Hij heeft gelopen, op vier poten en dat klonk errug fijn aan de voorkant (aan de achterkant ook, maar dat kwam omdat er geen einddemper op zat.) :D
Maar toen constateerde we iet wat olie lekkage, als in waterval......
Op het eerste oog is het de oliepomp, tussen de pomp en de pakking, de polo waar het blok uit kwam had ook aan die kant schade. De halve zondag besteed aan het loshalen van dat kreng, zonder resultaat. 12 kant 19 zit echt MOERvast.
Wordt vervolgd......
En hopen dat ik dat nog gefixt krijg, want veel tijd is er niet meer over.
-
jeroen moet ik morge helpen ?
-
Ik heb je net gebeld......
Update:
Moer los dank zij de citroen dealer.
Gelukkig is alleen het alu kapje gescheurd.. zie foto
Morgen bestellen maar.
Het moet nog wel goed komen
Wordt vervolgd
-
Nog maar een paar dagen voor Minden. En dan ook nog eens het weekend te vol gepland, dus nog maar 4 dagen om eraan te werken. De druk wordt steeds hoger. Denk je het bijna af te hebben, komt het volgende probleem aangevlogen !
Nog harder werken, tot je er bij letterlijk bij neervalt.
Nog effe volhouden en ms kan ik dan zelf naar Minden vliegen...of gaan we nog effe ruzie maken over wie met de XH gaat, Jeroen?
Nou ja, als echte polo-techniek-leek-vrouwtje heb ik ondertussen toch wel het e.e.a. bijgeleerd. Zeer handig om knullige autojongetjes, die vaak maar wat uit hun nek kletsen over pk's en uitlaten, eens flink voor paal te zetten. :D
(ach, ook ik moet nog een hoop leren)
Gr. Angeline
-
welke paal :D :D :D
-
schandpaal? :D
Hierbije en fototje van hoe de vakman dat weer mooi dichtm aakt. Verder is ie ook nog oliedicht na montage en loopt het motertje errug goed. Alleen nog afstelventiel voor stationair plaatsen en that's it. O ja en versnelingsbakolie :P Gelukkig optijd gezien !