Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jeroen op zo, 01 jun 2003, 20:56:22

Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op zo, 01 jun 2003, 20:56:22
Zo de 1.4 ziet voor een droot gedeelte al weer inelkaar, inclusief nieuwe koppeling/drukgroep. Nu alleen nog 5-bak + startmotor en dan hebben we 1.4 met 1.6 inlaat,1.3 computer ?!?

Ik dacht dat ik de distributie al op tijd had staan maar ik hoorde via jaap van serge omdat ik een andere pully en nokkenas heb, de merktekens niet meer kloppen....

Kan iemand even hierop antwoorden hoe je het zonder merktekens goed kan zetten ?
thx
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op zo, 01 jun 2003, 21:30:39
wel jeroen lees mee en print.

zet de krukas cylinder 1 in bdp (via bougie gat met schroeven draaier of merkteken op pouly)
verdraai de nokkenas zo dat bij cylinder 4 de klepstoters op gelijke hoogte staan (tuimelen).plaats nu je distributie riem met de lange zijde op spanning.span de distributie riem zo dat je tussen duim en wijsvinger nog een kwart kunt draaien .

is dit niet genoeg jaap heeft mijn nummer .
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Douwe op zo, 01 jun 2003, 21:43:14
zet de krukas cylinder 1 in bdp (via bougie gat met schroeven draaier of merkteken op pouly)

foei Serge,je zou beter moeten weten... -angry-
Neem liever het merkyeken op het vliegwiel;vooral modernere VW's hebben nog al last van verdraaiende krukas poelie's :(

Vooral bij motoren uit SCHADEAUTO'S.... :D



Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jaap op zo, 01 jun 2003, 22:14:49
Krukaspoelie begin je zowieso niet wat mee, als je een andere plaatst...

Maar goed, de andere poelie (v-riem, geen multi-groefriem dus), heeft merkteken dus op (ongeveer) zelfde plaats staan volgens Jeroen: Streepje op poelie gelijk met streepje op oliepomp, staat gelijk aan schroevendraaien op hoogste punt (waarbij schroevendraaien via bougiegat naar binnen steekt :-)

Vliegwiel is in dit verhaal ook niet de juiste keuze btw: ooit die van een 1.4 AEX in handen gehad? daar kan zelfs beun de haas een kilo vanaf draaien :-)),. MAW: daar zit een lichtere op (standaard 1.3 NZ vliegwiel)
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op ma, 02 jun 2003, 11:20:28
Tja ik had de werkbank vol met onderdelen uit een 1.3 en 1.4 ...
Pak het op , schud een beetje en je krijgt een nogal raar samengesteld blok. Voor de technici:

1.4 AEX onderblok
1.3 NZ Vliegwiel (lichter) met 190 mm koppeling
1.4 AEX kop met bewerkte inlaat
1.3 NZ Nokkenas
1.6 ?? Inlaatspruitstuk & Drosselklep & injectoren + rail
1.3 NZ ontsteking & computer
1.3 NZ Vsnaar pully

De rest is van de nz, dwz de rest van de auto  :D

Na de inbouw nog een paar spannende dingen:
Geen stelschroeven voor CO of stationair
Toerental nog begrensd
Luchtfilterslangen verbouwen voor luchtmassa meter
Ander termostaathuis, maar zou ongeveer moeten kloppen

Ik hoop dat ik minden ga halen...

Jeroen & Angeline
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op ma, 02 jun 2003, 19:34:34
tegen de tijd dat ie hangt ff een brul geven ,stellen we hem samen af.
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op ma, 02 jun 2003, 19:35:08
oh en inlaat is van 1.6 aee
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: patrick86c op ma, 02 jun 2003, 21:35:50
ben benieuwd hoe dat loopt jeroen.
kan ik mischien ooit eens er in doen 1.4.
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op zo, 08 jun 2003, 12:16:07
en hoe staat ie?
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: patrick86c op zo, 08 jun 2003, 18:51:01
loopt ie al?
de 1,4?
zou wel eens mee willen rijden als ie klaar is.
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op ma, 09 jun 2003, 21:57:08
Ik heb alles inelkaar zitten, moet alleen nog bak monteren +startmotor (ik hoop van die 2f) en dan inbouwen de boel. Gaat wel lukken voor minden  ;)
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: polo 3 op di, 10 jun 2003, 16:03:45
ik heb nog een startmoter en misschien een bak,laat t maar weten.
arno
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jaap op vr, 27 jun 2003, 19:09:31
Vandaag 'ff' een 2f van z'n blok ontdaan: alles losmaken, koets op krikken, blok + bak eronder uit schuiven..

Fijn: afgebroken baksteun achter: Gooi maar in de kliko dus..

Maar goed:

Bak ( 8p ) is gescoord, evenals Diesel-startmotor (dunner anders past ie niet, en krachtiger: meer compressie? geen probleem!)

Nu nog in z'n geheel van de werkbank krijgen, en in de plo hangen
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op di, 01 jul 2003, 09:45:15
geef maar een brul is zo gedaan  ;)
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op di, 01 jul 2003, 23:32:07
hij zit er in
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: patrick86c op wo, 02 jul 2003, 09:05:51
da's snel :D  :D
en loopt ie ook al?
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op wo, 02 jul 2003, 09:58:03
jeroen wel ;)
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op wo, 02 jul 2003, 15:01:39
In de planning hoop ik deze week hem aan het draaien te hebben. Gisteren al het werk onderlangs ;-) gedaan, zoals aandrijfassen, km kabel, startmotorbedrading, schakelpook, enz enz.

Verder nog wat prutsen aan de bovenkant....
Minden moet gaan lukken  :D
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: patrick86c op wo, 02 jul 2003, 22:39:32
suc6 er mee.
en hopelijk kom je zonder problemen heen en terug van minden.
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op vr, 04 jul 2003, 22:37:59
en jeroen kom je eruit ?geef maar een brul als hij afgesteld moet worden
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op ma, 07 jul 2003, 08:37:33
Laatste stand van zaken:
Hij heeft gelopen, op vier poten en dat klonk errug fijn aan de voorkant (aan de achterkant ook, maar dat kwam omdat er geen einddemper op zat.)  :D
Maar toen constateerde we iet wat olie lekkage, als in waterval......
Op het eerste oog is het de oliepomp, tussen de pomp en de pakking, de polo waar het blok uit kwam had ook aan die kant schade. De halve zondag besteed aan het loshalen van dat kreng, zonder resultaat. 12 kant 19 zit echt MOERvast.

Wordt vervolgd......

En hopen dat ik dat nog gefixt krijg, want veel tijd is er niet meer over.
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Serge op ma, 07 jul 2003, 21:02:52
jeroen moet ik morge helpen ?
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op ma, 07 jul 2003, 22:04:16
Ik heb je net gebeld......

Update:
Moer los dank zij de citroen dealer.
Gelukkig is alleen het alu kapje gescheurd.. zie foto
Morgen bestellen maar.
Het moet nog wel goed komen
Wordt vervolgd





Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Angeline op di, 08 jul 2003, 22:12:50
Nog maar een paar dagen voor Minden. En dan ook nog eens het weekend te vol gepland, dus nog maar 4 dagen om eraan te werken. De druk wordt steeds hoger. Denk je het bijna af te hebben, komt het volgende probleem aangevlogen !
Nog harder werken, tot je er bij letterlijk bij neervalt.
Nog effe volhouden en ms kan ik dan zelf naar Minden vliegen...of gaan we nog effe ruzie maken over wie met de XH gaat, Jeroen?

Nou ja, als echte polo-techniek-leek-vrouwtje heb ik ondertussen toch wel het e.e.a. bijgeleerd. Zeer handig om knullige autojongetjes, die vaak maar wat uit hun nek kletsen over pk's en uitlaten, eens flink voor paal te zetten.   :D
(ach, ook ik moet nog een hoop leren)

Gr. Angeline
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Douwe op wo, 09 jul 2003, 17:14:57
welke paal :D  :D  :D
Titel: De 1.4 richting inbouw
Bericht door: Jeroen op wo, 09 jul 2003, 21:45:21
schandpaal?  :D
Hierbije en fototje van hoe de vakman dat weer mooi dichtm aakt. Verder is ie ook nog oliedicht na montage en loopt het motertje errug goed. Alleen nog afstelventiel voor stationair plaatsen en that's it. O ja en versnelingsbakolie  :P Gelukkig optijd gezien !