De grote beurt.
Waar we bij de kleine beurt vooral controleren, draait het bij de grote beurt vooral om verversen en vervangen. Een kleine beurt kan iedereen uitvoeren, als je maar weet waar je op moet letten, en wat goed is en wat slecht. Bij de grote beurt blijven er een aantal controles staan, maar wordt er vooral motorisch gesleuteld.
De lijst
Zie de kleine beurt: visuele controles en handelingen van de kleine beurt worden uitgevoerd.
Binnenkant:
Controleer de gordels op werking en beschadigingen
Test de controlelampjes, ventilatie, buitenspiegels etc
Handrem: 3 tandjes aantrekken moet voldoende zijn de auto op een vlakke weg 'niet weg-duwbaar' te maken
Controleer of de rubbertjes op het rem en koppelingspedaal niet gescheurd zijn. (823 721 173)
Vloer en dashboardkastje controleren op vocht
Buitenkant:
Controle van de remmen en lagers:
ACHTER:
Krik de auto op.
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Verwijder de trommel
Maak de remmen schoon (stof) en controleer of de wielremcylinders droog zijn
Controleer of de stelwig niet vast zit: druk de wig omhoog. Wagens zonder stelwig: rem-voering handmatig bijstellen
Controleer of de handremkabel in goede staat verkeerd
Bouw de trommel terug, lagers eventueel opnieuw invetten
Stel de speling af: draai de centrale moer aan zodat de ring erachter onder lichte druk te verschuiven
Plaats een nieuwe splitpen.
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.
VOOR:
Krik de auto op.
Controleer het wiel op speling
Laat de auto zakken zodat het wiel NET op de grond rust
Controleer het toplager
Krik de auto op, verwijder het wiel
Controleer de dikte van de remschijf. Dikte van de schijf is nieuw: 10 mm. Geventileerd: 20mm
Controleer de remblokken.
Controleer de rubberhoesjes van stuurstang en draagarm
Controleer de rubbers van de stabilisatorstang
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.
Onder de kap:
Onder de motorkap komen we nu verschillende typen motoren tegen. Het ene type heeft ander onderhoud nodig dan de ander. De basis is echter gelijk. Zo kan je contactpuntjes vervangen en stellen bij een auto met transistorontsteking achterwege laten.
Vloeistofniveau's: Zie kleine beurt.
Remvloeistof: controle van versheid: Volkswagen stelt dat de vloeistof elke 2 jaar ververst dient te worden. Met een sticker of stift is meestal op het reservoir aangegeven wanneer de laatste verversing is uitgevoerd
Koelvloeistof: Anti-vries is te controleren met een speciaal instrument. Heb je de auto echter gevuld met groene of roze koelvloeistof, en is ze tussentijds niet bijgevuld met gewoon water, dan eventueel vertrouwen op de 'versheid'.
Olie wissel
Draai het koude oliefilter met de hand los en daarna met weer vast (met de hand).
Ga een stukje rijden zodat de olie op temperatuur komt: Warme olie stroomt sneller!
Plaats een opvangbak onder het carter en draai de aftapplug los: Inbus of zeskant 19 (M14x1,5)
Draai het nu warme oliefilter los. Let op: er komt ongeveer een halve liter olie uit! Opvangbak!
Zet het oliefilter op de stabilisator tegen het motorblok en laat het uitlekken
Spoel de carterontluchting met wat benzine
Giet een klein scheutje nieuwe olie in de vuldop, en wacht tot dit via de carterplug naar buitenkomt
Plaats een nieuw(!) koperen ringetje op de aftapplug en schroef de plug terug: A14x20 ( N 013 849 2 )
Maak de opening bij het olie-filter schoon met een stuk keukenpapier: de ronde rand waar het rubber op aansluit moet schoon zijn.
Doop je vinger in de nieuwe olie en vet het rubber op het nieuwe olie-filter iets in
Draai het nieuwe filter erop, en draai het handvast aan! NIET TE STRAK
Vul de motor met 3,5 liter olie
Plaats een nieuw luchtfilter
Verwijder verdelerkap en voer een visuele controle uit
Is de auto uitgevoerd met contactpuntjes? Vervangen en stellen!
Is de auto uitgevoerd met sleeptuimelaars? Kleppenstellen!
Na het kleppenstellen: Klepdekselpakking vervangen (052 103 483 E)
Is de auto uitgevoerd met een carburateur? Benzine filter vervangen
Is de auto uitgevoerd met een dieselmotor? Brandstoffilter vervangen
Vervang de bougies
Onder de auto:
Is de auto voorzien van een injectie systeem (NZ, PY, AAV etc, etc.) vervang dan het benzinefilter onder de auto. Klem de aanvoerleiding vanaf de tank af! (Midlock klem).
Tip: Schrijf met een stift op de rand van je luchtfilter wanneer en bij welke kilometerstand je de beurt hebt uitgevoerd.