Auteur Topic: Project [ FR-28-TB ] Derby a rescute?!  (gelezen 48659 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #135 Gepost op: di, 19 jun 2007, 00:17:23 »
Zo, motorruimte (vóór het schutbord) is volledig schoongemaakt, heeft een preventieve roestbehandeling ondergaan en is vervolgens zwart gespoten (niet origineel, wel blij mee)... :D
De bedoeling is eind van de week het motortje er terug in te hangen, zodat ik de kantelbrug kan gebruiken om aan de bodem te werken (dient bevestigd te worden aan de naven).
Nu wil ik de nodige werkzaamheden doen aan het blok zolang ik nog overal ruim bij kan (nokkenas vervangen, distri+wapo vervangen). -dj-
Wie heeft er tips over wat deze first-timer het beste allemaal mee kan nemen in zijn vernieuwingsdrift (keerringen en dat soort zaken)? -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #136 Gepost op: di, 19 jun 2007, 07:34:42 »
De bedoeling is eind van de week het motortje er terug in te hangen, zodat ik de kantelbrug kan gebruiken om aan de bodem te werken

lekker voor het motortje om hem op de kant te hangen  -dunno-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #137 Gepost op: di, 19 jun 2007, 07:57:09 »
lekker voor het motortje om hem op de kant te hangen  -dunno-

Vertel eens wat er kan gebeuren?!  -marcel-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #138 Gepost op: di, 19 jun 2007, 08:47:13 »
enigste is water of olie incontinentie
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #139 Gepost op: di, 19 jun 2007, 13:40:13 »
Sapjes worden er door mij allemaal uitgehaald... Volgens de beschrijving is dit niet eens nodig, is de accu het enige kritieke punt.
Overigens heb ik hele Jaguars e.d. in zo'n ding zien hangen, dus ben voor motorschade echt niet bang.
Maar welke doorgewinterde sleutelaar zegt mij welke (keer)ringen ik het beste ook meteen kan meenemen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #140 Gepost op: di, 19 jun 2007, 23:42:04 »
Ga je op safe: alle keerringen.
Bij de onderdelenboer ben je vast niet meer dan 2 tientjes kwijt.
Of je scoort een compleet pakking/keerring-setje op ebay voor nog minder.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #141 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 00:27:33 »
€ 47 voor een Dichtungssatz, excl verzendkosten...

Misschien zinvol om nog prijzen op te vragen bij simpele eerlijke Hollandse onderdelenboeren? (alhoewel de set me wel meer dan compleet lijkt?! ) -dunno-



Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #142 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 09:49:37 »
Dat is alleen een koppakking-set, dan zou je er nog een carterset bij moeten hebben.
Alhoewel die bij een sleeptuimelaar niet veel voorstelt.

Maar goed: dat betekent wel dat het blok compleet uit elkaar moet.
Als ie goed lopend uit een auto is gekomen, zou ik em er misschien zo weer in hangen. Een 100% restauratie werd het toch niet, of wel?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #143 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 12:09:15 »
Nope... Denk ook dat ik dat (eerst) maar eens ga doen: inhangen zodat ik de brug kan gebruiken, en vervolgens eerst eens lopend maken alvorens (gedeeltelijk) technische overhaul te doen?! withstupid
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #144 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 13:48:33 »
Waarom moet er precies een blok in hangen om m te kantelen?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #145 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 15:01:50 »
De kantelbrug wordt bevestigd aan de wielnaven. Om de veerpoten de benodigde stevigheid te geven wil ik dus ook draagarmen en blok (met aandrijfassen) inbouwen... Ik heb helaas geen vervangende buis met aan beide zijden een aandrijfas-aansluiting van exact de benodigde wagenbreedte?! -boehoe-  :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #146 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 15:12:13 »
je hoeft daar toch ook geen aandrijfas aansluiting voor te hebben?

MOcht je de auto de benodigde stijfheid willen geven, dan kan je toch ook een stalen pijp tussen de naven steken ( die net in de naaf steekt, met daarop 2 flenzen die tegen de naaf drukken).
Zo heb je de naven op de goede afstand. De pijp kan je inbouwen door de draagarm los te halen aan 1 kant, terwijl de buis aan de andere zijde al in de naaf steekt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #147 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 15:15:59 »
zoiets.. maar je kan ook gewoon 1 pagina verder lezen en de tips daar voorgesteld opvolgen . Zijn nl. nog simpeler :)



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #148 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 15:19:26 »
daar komt nog eens bij dat een aandrijfas in de richting waarop jij hem belast geen krachten opvangt..

Aan de bakzijde heeft de homokineet lengtecompensatie (plunge).

Stijfheid brengt de aandrijfas dus niet in het systeem..

Aandrijfas is torsiestijf, maar zeker geen duw-trekstaaf in de voorwielophanging. De homokineten aan beide zijden van het systeem zorgen er voor dat de aandrijfas juist niet in deze richting valt te belasten.

Het blok zorg wel voor stijfheid, aangezien deze tussen beide langsdragers gemonteerd wordt, al is dat ook in rubbers..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [FR-28-TB] Derby a rescute?!
« Reactie #149 Gepost op: wo, 20 jun 2007, 15:27:39 »
Als je de voorste naven gaat belasten (wielen monteren of kantelbrug oid), dan moet minimaal de buitenste homokineet gemonteerd zijn!
Dus ook vastgedraaid.

Anders gaat het wiellager stuk, deze wordt normaal door de buitentste homokineet bij elkaar gehouden.

Zou gewoon de buitenste homokineten monteren, of in combinatie met de losse aandrijfassen.
Zonder motor kantelt het vast een stuk eenvoudiger.