Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jaap op wo, 03 jun 2009, 10:14:22
-
Nu een paar keer een auto verplaatst met een autoambulance, maar ben zeker niet tevreden over mijn vastzet techniek.
Aan het sleepoog voor en het sleepoog achter is onhandig: afstand tot hoeken van kar zijn te kort, Je trekt de auto in de vering, maar uiteindelijk verschuift de auto toch; staat dan niet alleen scheef op de kar, maar ook nog LOS!
Nu begreep ik later pas dat je de wielen moet vast zetten, niet de koets. Dan veert de koets wel op de kar, maar blijven de spanbanden altijd onder spanning en de auto op z'n plek.
hier ( http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3837.0;attach=17254;image ) had ik de spanband ACHTER aan de achteras vast gezet ( haak achter het V-profiel, dicht bij de bevestiging, zodat ik de as niet zou krom trekken ).
maar hier ( http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3858.0;attach=17230;image ) hangt de auto vooraan dus aan de lier (lier met rem) wat niet ideaal bleek: auto veert, verschuift, krijgt vooraan ruimte, rolt naar achteren, spanband achter krijgt ruimte, komt los.. voila: ellende!
Dus:spanband door een wiel aan de voorkant, en diagonaal aan de achterkant ook een spanband door het wiel.
Bij de Giesel en de ToekToek krijg ik alleen geen spanband door de Centra velgen.. ? voor vervoer setje andere velgen eronder?
En wat dachten jullie van deze optie:
Zie link:
Deze meneer haalt de spanbanden door de velgen heen ( dus achter links door naar achter rechts, en dan vast zetten )
http://bekijk.mijn.volvos.nu/gif/Volvo/780-86/fullsize/volvo-780-86.08.50.jpg
-
Daar gebeurt niks mee..
-
Vastzetten aan de wielen, zo doe ik het altijd:
(http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/DSCF0672resized_original.jpg)
Zo kan de auto blijven veren op zijn eigen veren waardoor de autoambulance rustiger achter de auto blijft. Ik zou hem inderdaad nooit rechtstreeks aan de carrosserie zekeren.
-
Had met Derby zelfde: spanband kon niet door de velgen. Voor en achter vastgezet aan het sleepoog, maar niks geen problemen gehad?
(http://i294.photobucket.com/albums/mm83/Skooty83/Derby/Ophalen/45c45155.jpg)
(kregen de Derby niet vooruit erop, vanwege het gebrek aan vlakke ondergrond en een te grote oprij hoek, is ook zeker niet ideaal zo!)
Scheelt misschien wel dat we hem naar beide zijkanten hadden vastgezet, zodat hij niet naar links/rechts kon gaan schuiven zeg maar.. Maar door de wielen lijkt mij ook de meest ideale methode.
-
Wij werden een tijd geleden weggesleept en de wegsleepmeneer -moon-, en hij trok de spanbanden om de banden heen, dus gewoon over het loopvlak en trok hem dan aan, dat werkte echt perfect, je moet de auto dus wel over de spanband laten rollen...
Spanband zal niet over het rubber schuiven, en hij zit vast zodat de auto ook nog kan inveren...
-
Zoals martin laat zien!
Kan ie geen kant op. (wel op de handrem zetten :))
-
Heb eens een fiestaatje verkocht aan een gast die m met een oprijwagen kwam halen..
reed m erop met een aanloopje, op de handrem en in de versnelling rijplaten los eronder gemikt en hij reed aan...
maja was ook een ontzettende beun de haas..
mijn derby hebben we ook gewoon aan de wielen vastgezet
(http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/9/0/P1030926klein.JPG)
let niet op het spanbandje aan de a stijl, das alleen tegen het flapperen..
-
Ik gebruik (áls ik via autoambulance vervoer) spanbanden met haken aan beide kanten. 1 haak in een gat in de velg (staal), 1 haak aan de ambulance. Doe transport altijd met stalen wielen, niet met LM-velgen...
-
Als de lier niet helemaal perfect is (beschadigde kabel) mag je hem niet gebruiken om een auto vast te zetten.
-
mijn oude 1f werd ook zo opgehaald;
Oprijwagen kantelen, auto met aanloopje er op, handrem er op en wegwezen. Zou het zelf niet zo doen, ik heb mijn mazda gehaald op een ambu:
auto in 1 op handrem, voorste wielen naar de voorzijde trekken(spanband door de velgen) en rijden maar.
-
Grootste gevaar vind ik altijd het NAAR VOREN komen van de auto; Remmen gaat over het algemeen veel sneller dan optrekken.
Ken meer foto's van auto's met een neuswiel onder het carter dan auto's die in de berm belanden..
In het geval dat er slechts 1 spanband voor handen zou zijn, zou ik m liever naar achteren vastzetten, (en op handrem en versnelling)
-
In het geval dat er slechts 1 spanband voor handen zou zijn, zou ik m liever naar achteren vastzetten, (en op handrem en versnelling)
Misschien dan beter helemaal niet gaan rijden... -wtf-
-
Misschien dan beter helemaal niet gaan rijden... -wtf-
withstupid
-
Voor de centra wielen is dit misschien een oplossing:
(http://www.vandenoever-ago.nl/catalogus/images/auto%20ambulance%20gordel,%20540203-10.JPG)
http://www.vandenoever-ago.nl/catalogus/product_info.php?products_id=282 (http://www.vandenoever-ago.nl/catalogus/product_info.php?products_id=282)
Wij werden een tijd geleden weggesleept en de wegsleepmeneer -moon-, en hij trok de spanbanden om de banden heen, dus gewoon over het loopvlak en trok hem dan aan, dat werkte echt perfect, je moet de auto dus wel over de spanband laten rollen...
Spanband zal niet over het rubber schuiven, en hij zit vast zodat de auto ook nog kan inveren...
Die zijn helemaal mooi, alleen dan moet je wel een trailer hebben waarop je de spanband aan de trailervloer vast kan haken.
(kregen de Derby niet vooruit erop, vanwege het gebrek aan vlakke ondergrond en een te grote oprij hoek, is ook zeker niet ideaal zo!)
Probleem heb je inderdaad met een verlaagde auto i.c.m een hoge trailer met oprijplaten. Trailer die ik meestal huur heeft de wielen aan de zijkant en een kantelmechanisme, daar kan je redelijk lage auto's op kwijt en het ligt ook super achter de auto. -love-
(http://www.aanhangcars.nl/images/vergroot/eduard%20franchorchamp.JPG)
-
Uit dit topic: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53419&page=3&pp=20
(http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/8/01062009261.jpg)
-
Als je vaker auto's vervoert is het de moeite om 2 speciale spanbanden te kopen, die als een soort "netje" om de wielen heen vallen.
Verder blokken voor en achter de wielen (snelspanners zijn mooi, als je optijwagen de gaten ervoor heeft) en zeker niet vastzetten aan bumpers of zo, de auto moet gewoon kunnen bewegen op zijn veren.
Ik heb nog een poos bij een afsleepdienst/bergingsbedrijf gewerkt, daar ging het altijd zo.
-
Bij mijn transploft heb ik een spanband over de tunnel door de gaten waar de doppen in zitten gespannen naar de pallet, en via de achteras naar de pallet.
(http://i5.photobucket.com/albums/y198/mark_12345/DSC00919.jpg)
Maar dit soort transporten zal je wel niet bedoelen :D
-
Ook mooi -kewl-
(http://i229.photobucket.com/albums/ee299/renekloeze/Afbeelding086.jpg)
(http://i229.photobucket.com/albums/ee299/renekloeze/Afbeelding088.jpg)
-
-love- -wanker- :D
-
Leuk trailertje ook! -ja-
-
Zo heb een keer een coupe vervoert. Meeste gewicht aan de achterkant van de trailer. We maakte vaart op de snelweg en begon bij 70 te slingeren en nam de auto mee. Damn wat is dat eng. Hij was niet meer stil te krijgen. Gas bij gas los, niets hielp. Snel parkeer plaats opgezocht en polo omgedraaid. Dit ging beter. De 100KM/H haalde we gemakkelijk.
-
withstupid
Zou bovenstaande Audi 50 wellicht een mid-engine conversie zijn? -naughty-
-
betwijfel het,
maar volgens mij (geen foto van recht opzij) zit meer als 50% van de auto aan de voorzijde van de trailer.
Mogelijk dat het hierdoor het gewicht wel goed is verdeeld.
-
Zo heb een keer een coupe vervoert. Meeste gewicht aan de achterkant van de trailer. We maakte vaart op de snelweg en begon bij 70 te slingeren en nam de auto mee. Damn wat is dat eng. Hij was niet meer stil te krijgen. Gas bij gas los, niets hielp. Snel parkeer plaats opgezocht en polo omgedraaid. Dit ging beter. De 100KM/H haalde we gemakkelijk.
Zelfde ervaring met het ophalen van de Derby.. aargh.gif (en dat was zelfs een tandemasser)