Auteur Topic: Elektrisch vraagstuk (radio)  (gelezen 712 keer)

Offline mchl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Elektrisch vraagstuk (radio)
« Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:22:50 »
Hallo allemaal.

Ik ben momenteel bezig met mijn radio in mn polo aan het zeten. Nou heb ik al eerder een polo gehad en ook in diverse andere auto's autoradio's ingebouwd maar bij deze polo kom ik er zelf niet helemaal uit.

In de polo zit een ISO stekker die er vrij origineel uit ziet, hier zitten een bruine, een rode en een blauw witte draad op. De bruine en rode komen overeen met de stekker van de autoradio en zijn dus logischerwijs de plus en massa. Maar voor zover ik weet moet de rode plus via het contact worden geschakeld, bij mij staat er continu stroom op. wat de blauw witte draad doet kan ik niet achterkomen...

Als ik nou mijn autoradio aan wil sluiten mis ik een apparte drad voor de continu stroom die de radio nodig heeft en blijft de radio spelen als de auto van het contact zet omdat de plus niet via het contact is geschakeld...

Kent iemand hier dit probleem of zal er door een vorige eigenaar met de aansluiting zijn geknoeid wat vervolgens zeer netjes weer is weggewerkt?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #1 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:26:54 »
hoezo probleem ,kwestie van radio uitzetten  -dunno-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #2 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:27:36 »
polo heeft origineel geen geschakelde draad in de ISO stekker.
Moet je zelf even trekken.

Constante stroom is de rode, je moet de gele zelf trekken, vanaf bijv. je lichtschakelaar of vanaf het contact zelf. Blauw wit is voor electrische antenne??

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mchl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #3 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:29:43 »
De polo die ik hiervoor heb gehad was het dus precies andersom, daar heb ik een nieuwe continu stroom kabel moeten trekken, vandaar dat ik even het spoor bijster was.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #4 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:31:03 »
continu ligt er dus. anders blijft je radio toch niet aan staan??

geschakelde zorgt alleen voor het aan/uit zetten van je radio, de rode zorgt er voor dat je niet elke keer opnieuw je radio zenders moet instellen (geheugen v.d radio)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #5 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:33:35 »
blauw grijs dus ,is voor verlichting radio
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mchl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #6 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:43:24 »
Bij een standaard ISO stekker is de rode draad normaal gesproken toch de geschakelde plus (massa en geschakelde plus zitten boven elkaar in de stekker) en zit er een paar posities naast een draad voor continu stroom (meestal geel).

Zou dus betekenen dat ik de rode draad moet verplaatsen naar de positie die overeen komt met de continu stroom op de stekker van de radio en vanaf contact een nieuwe geschakelde plus kabel moet leggen en die op de plek van de rode draad moet zetten.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #7 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 20:50:37 »
In mijn herinnering is het andersom: geel voor contactgeschakeld en rood voor continu...
Is echter al wel weer een tijdje geleden, je maakt me aan het twijfelen?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #8 Gepost op: wo, 09 jan 2008, 23:56:18 »
zie mijn post. Weet het bijna zeker..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #9 Gepost op: do, 10 jan 2008, 07:21:28 »
ik kon mij ook vaag herinnneren...Rood = geschakeld, Geel=Constant

Meten = Weten

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Elektrisch vraagstuk (radio)
« Reactie #10 Gepost op: do, 10 jan 2008, 08:35:35 »
Meten is weten..

Daarbij komt dat volkswagen en de rest van de wereld het juist vaak niet eens zijn over de precieze pin-out van de iso-steck aangaande de constante + en de geschakelde +

Wat ik 'altijd' doe (voorzover ik een radio in m'n auto's heb):

- Constante + (de rode draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de radio op 'constant plus' ( * )
- Massa (-) (de bruine draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de radio massa
- Binnenverlichting (de grijs blauwe draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de 'schakel-draad' radio.

* De constante plus wordt door de meeste radio's gebruikt als 'geheugenstroompje' voor o.a. je radio zenders, én voor de daadwerkelijke stroom afname bij 'radio aan'.  De schakel-draad bedien ik dus met de verlichtingsschakelaar: verlichting van de auto aan = radio aan. (ik rij toch zo goed als nooit zonder verlichting aan).
Let op: Sommige radio's gebruiken de 'schakel-draad' niet om een relais-tje aan te sturen, maar gebruiken deze draad ook daadwerkelijk om spanning af te nemen voor de radio zelf. Sluit het dan NIET zo aan, want dat vind je verlichtingsschakelaar niet grappig (zit een weerstand in, contactjes etc etc.)

Die draad waar de radio z'n spanning vandaan haalt voor de 'radio' is meestal te herkennen aan een extra zekering.. of het staat wel in de handleiding. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken