Auteur Topic: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40  (gelezen 30360 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #120 Gepost op: ma, 05 jan 2009, 15:07:09 »
 -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #121 Gepost op: ma, 05 jan 2009, 15:10:27 »
Dit verklaart ook dat de auto in z'n vrij en met koppelingspedaal omhoog de neiging had vooruit te kruipen (en met koppelinspedaal ingetrapt niet).

Dat laatste had ik dan niet goed begrepen, dacht dat de auto ook met ingetrapte koppeling vooruit kroop. Vandaar dat ik de koppeling ook niet vertrouwde.
Mooi wark  -thumbsup-

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #122 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 13:20:55 »
Sinds afgelopen vrijdag is ie weer op de openbare weg!   -klappen-
Vrijdagochtend op de sloop een stabilisatorstang onder een 2f vandaan gehaald en vervolgens onder de 1f gehangen.
Aandrijfassen tussendoor aangesloten en vervolgens kon hij dan weer met 4 wielen op de grond.
Testritje gemaakt: de bak schakelt super en geeft geen rare geluiden, het lijkt dus helemaal goed!
Met de kilometers die ik gisteren gemaakt heb en vandaag nog maak, zitten de eerste 1000 met de gereviseerde G-lader erop.
Dus kan ik eindelijk wat druk gaan opbouwen! Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen!

Nog wel 2 dingetjes die niet optimaal zijn aan de motor:
1- Watertemperatuur stijgt op snelweg niet verder dan een 70-72 graden volgens metertje (120 km/h; buitentemp +3 graden)
Daarna bij 50 km/h loopt 'ie mooi op naar 90 graden om daar te blijven.
Misschien sluit de thermostaat niet goed en wordt het koelwater dus ook bij koude motor (deels) via radiateur gekoeld.
Oplossing zou dan een nieuwe thermostaat zijn.

2- Toen ik 'em vrijdag voor 't eerst weer startte, bleef 1 klep wat tikken.
Meestal is dat na een paar seconden weer weg, maar nu duurde het toch een paar minuten.
Hij heeft een tijdje stil gestaan en het was koud: het duurt dan even voor de klepstoters zich gevuld hebben.
Klinkt logisch en maak me er geen zorgen om.
Echter: Toen ik vanmorgen startte, tikte hij niet, maar toen ik na 35 km snelweg (120 km/h) weer een 50 km/h reed, hoorde ik het getik toch weer terug.
Wat kan dit zijn? Oliedruk niet hoog genoeg? (maar: lampje begint niet te branden)
Olie nog te dik doordat motor niet warm wordt? (olie = 10W40 halfsyntheet)
Hoe ernstig is dit? Suggesties welkom!
« Laatst bewerkt op: ma, 19 jan 2009, 13:39:38 door janko »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #123 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 15:17:02 »
 -prut-

1- lijkt mij ook een thermostaat die niet goed afsluit.

2- ik heb het ook wel eens gehad na een snelwegrit. Even later is het weer weg. Ik gebruik dezelfde oliespecificatie.
Denk zelf aan oliedrukverlies door te dunne olie icm niet 100% frisse klepstoters. Buiten de snelweg om heb ik er nooit last van.  -dunno-

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #124 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 15:33:31 »
Mooi dat je weer kan rijden! -prut-



Vind het echt een stoere polo zo! -thumbsup-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #125 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 15:41:23 »
Volgens mij kwam mijn bericht niet aan ofzo. Ik heb hem een apar jaar geleden ook aangeboden gekregen door een toenmalig klasgenoot. Heb er nog twee foto's van in mijn mail. Bij deze:




Was op 24-Mei-2006 dat ik ze heb gekregen. Klasgenoot van mij woont in Peize. misschien leuk te weten, misschien niet. Doe er wat leuks mee ;)
« Laatst bewerkt op: ma, 19 jan 2009, 15:43:03 door uuldriks_g40 »
Yamaha YZF-R6 :D

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #126 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 16:39:45 »
Volgens mij kwam mijn bericht niet aan ofzo. Ik heb hem een apar jaar geleden ook aangeboden gekregen door een toenmalig klasgenoot. Heb er nog twee foto's van in mijn mail. Bij deze:
Was op 24-Mei-2006 dat ik ze heb gekregen. Klasgenoot van mij woont in Peize. misschien leuk te weten, misschien niet. Doe er wat leuks mee ;)
Auto komt inderdaad uit Peize! Ik heb 'em in september 2007 gekocht en toen had hij 'em al een jaar of 2 stil staan.

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #127 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 16:42:23 »
-prut-

1- lijkt mij ook een thermostaat die niet goed afsluit.

2- ik heb het ook wel eens gehad na een snelwegrit. Even later is het weer weg. Ik gebruik dezelfde oliespecificatie.
Denk zelf aan oliedrukverlies door te dunne olie icm niet 100% frisse klepstoters. Buiten de snelweg om heb ik er nooit last van.  -dunno-
1- ik zal een nieuwe halen
2- herkenbaar dus. ben enigszins gerustgesteld...

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #128 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 17:38:08 »
Dit blijft een leuke einzer en zekers zoals de lader ala douwe is weg gewerkt.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #129 Gepost op: vr, 23 jan 2009, 23:46:43 »
Thermostaat heb ik vanmiddag vervangen, de oude sloot inderdaad niet meer goed af.
Hij blijft nu mooi op temperatuur.  -thumbsup-

Ondertussen tijdens de ritten die ik gemaakt heb, heb ik m'n rechtervoet steeds wat verder naar beneden geduwd.
Steeds iets meer druk op de lader gegeven, gisteren ging het tot een slordige 0,6 bar (lastig af te lezen zo snel) en dat trok weer erg lekker!
Helaas bleef het daarna opeens op een 0,3 bar steken.
Inmiddels mijn vermoeden bevestigd dat de slang tussen lader en intercooler (universele slang) het niet overleeft heeft.
Er zit een scheur in, waar de druk door ontsnapt. Die moet dus vervangen worden voor iets stevigers.
De slang die er nu op zat is te dun, ik wist dat het een risiko was.
Maar ik had bewust een erg flexibele slang genomen om te zorgen dat bewegingen van de lader (door kantelende motor) niet 1 op 1 doorgegeven worden aan intercooler. Als er steeds aan de intercooler wordt getrokken, heeft die geen lang leven vrees ik.
Nu ben ik op zoek naar geschikte slang die bestand is tegen de druk en temperaturen van de lucht uit de G-lader, maar ook voldoende flexibel is.
Op het internet zie je veel siliconen slangen staan, is dat een optie of zijn die niet echt flexibel?
Iemand suggestie?

huidig gemonteerde flexibele slang




siliconen slang

« Laatst bewerkt op: vr, 23 jan 2009, 23:50:07 door janko »

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #130 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 20:05:28 »



Deze slang is het geworden.


Mooie sterke flexibele slang van precies de goeie diameter (57mm) en qua druk- en temperatuurbestendigheid perfect geschikt.
Vanmiddag gemonteerd en stukje gereden. Drukmeter kwam weer netjes tot een 0,6 bar.
Goh, wat is dat dan toch een verschil met de 0,3 bar waarmee ik de laatste dagen reed door de lekke slang!
Het is weer een beest! Heerlijk!  -love-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #131 Gepost op: za, 31 jan 2009, 08:53:26 »
Zit er ook een compleet 2f dashboard in?

zo niet, zou ik niet te veel vertrouwen op het oliedruklampje, want origineel bij een 1f zit er slechts 1 schakelaar in het blok (in de kop) om alleen te detecteren dat er iets oliedruk is ( lagedruk sensor ).
Heb je geen olie-druk-metertje? Inbouwen dan: meer vertrouwen en als je het even niet vertrouwd, geruststelling!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #132 Gepost op: ma, 02 feb 2009, 19:46:35 »
Zit er ook een compleet 2f dashboard in?

zo niet, zou ik niet te veel vertrouwen op het oliedruklampje, want origineel bij een 1f zit er slechts 1 schakelaar in het blok (in de kop) om alleen te detecteren dat er iets oliedruk is ( lagedruk sensor ).
Heb je geen olie-druk-metertje? Inbouwen dan: meer vertrouwen en als je het even niet vertrouwd, geruststelling!
Van 't weekend na een beetje lekker gassen op de snelweg, ging op de minirotonde onderaan de afrit mijn oliedrukalarm af (lampje + zoemer).
Het duurde maar 1 of 2 seconden. Het was wel net in een bocht, maar hard ging het niet, dus de oliepomp kan m.i. nog geen lucht hebben gezogen.
(olie zit er genoeg in).
Ook elke keer als ik de snelweg af rijd, hoor ik de motor tikken.
Vermoeden dat oliedruk niet optimaal is, wordt dus sterker...
Om zeker te zijn, moet ik gaan meten, zoals Jaap al suggereert.
Ik kan naar een garage gaan en laten meten, maar een oliedrukmetertje is ook zo aangesloten.
Heeft iemand een oliedrukmetertje liggen met sensor?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #133 Gepost op: ma, 02 feb 2009, 20:40:58 »
annaloge meter is hierbij ff beter , motor warm rijden .zoals bij de snelweg rit . en dan onderaan de afrit , kijken bij 2000 rpm moet er minimaal 2 bar zijn
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #134 Gepost op: ma, 02 feb 2009, 22:28:14 »
Heb nog wel een setje liggen die je mag lenen/kopen.
Zal morgen op mijn werk wel even kijken of het een beetje nauwkeurig is (merk: Equus)