Sinds afgelopen vrijdag is ie weer op de openbare weg!
Vrijdagochtend op de sloop een stabilisatorstang onder een 2f vandaan gehaald en vervolgens onder de 1f gehangen.
Aandrijfassen tussendoor aangesloten en vervolgens kon hij dan weer met 4 wielen op de grond.
Testritje gemaakt: de bak schakelt super en geeft geen rare geluiden, het lijkt dus helemaal goed!
Met de kilometers die ik gisteren gemaakt heb en vandaag nog maak, zitten de eerste 1000 met de gereviseerde G-lader erop.
Dus kan ik eindelijk wat druk gaan opbouwen! Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen!
Nog wel 2 dingetjes die niet optimaal zijn aan de motor:
1- Watertemperatuur stijgt op snelweg niet verder dan een 70-72 graden volgens metertje (120 km/h; buitentemp +3 graden)
Daarna bij 50 km/h loopt 'ie mooi op naar 90 graden om daar te blijven.
Misschien sluit de thermostaat niet goed en wordt het koelwater dus ook bij koude motor (deels) via radiateur gekoeld.
Oplossing zou dan een nieuwe thermostaat zijn.
2- Toen ik 'em vrijdag voor 't eerst weer startte, bleef 1 klep wat tikken.
Meestal is dat na een paar seconden weer weg, maar nu duurde het toch een paar minuten.
Hij heeft een tijdje stil gestaan en het was koud: het duurt dan even voor de klepstoters zich gevuld hebben.
Klinkt logisch en maak me er geen zorgen om.
Echter: Toen ik vanmorgen startte, tikte hij niet, maar toen ik na 35 km snelweg (120 km/h) weer een 50 km/h reed, hoorde ik het getik toch weer terug.
Wat kan dit zijn? Oliedruk niet hoog genoeg? (maar: lampje begint niet te branden)
Olie nog te dik doordat motor niet warm wordt? (olie = 10W40 halfsyntheet)
Hoe ernstig is dit? Suggesties welkom!