Auteur Topic: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3  (gelezen 1648 keer)

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Gepost op: ma, 08 dec 2008, 21:11:40 »
hallo!

ik ben nu bezig om mijn golf 3 motor in een coupe te bouwen..nu past alleen mijn startmotor niet..hij is eigenlijk te dik..weten jullie mischien welke startmotor ik nodig heb?
ik heb er een 8p bak achter met een g40 vliegwiel en kopp..

ik had al even gekeken op de zaak naar een 1.6 startmotor maar die gaat niet passen vanwege het feit dat de vliegwiel/starterkrans op een andere positie zit..

wie o wie??

m.v.g

C.Heuvel!
wat niet past..wordt gelast!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #1 Gepost op: di, 09 dec 2008, 07:56:42 »
even toevoegen;
In tegenstelling tot bruders Heuvel heb ik wel even gezocht in de catacomben van 't forum. :P

Ik kan niets, maar dan ook helemaal niets, vinden over het ' niet passen van een bepaalde startmotor '  op een ABU blok icm een 8Pbak en het oude 1.3 vliegwiel.

Jan (polo1000) heeft het over een 1W startmotor icm een 8p bak/1300 vliegwiel en ABU blok. Dit zit ook op het ABU'tje van mijn broertje, maar het vliegwiel komt tegen het onderblok aan, voordat hij recht voor het gat in de bak komt te zitten.
De bak kan niet scheef zitten, ivm de pasbussen op het onderblok.

Een startmotor van een 1000cc'tje gaat wel passen gok ik zo (foto's in Jan's topic), maar aangezien het bij anderen wel past moet het hier ook willen.

Wat zien wij over het hoofd, wat gaat er mis??

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #2 Gepost op: di, 09 dec 2008, 11:13:35 »
Hier staat dat er een G40 vliegwiel gemonteerd zit
En hier is.....euhhh....was men op zoek naar een G40 vliegwiel.
Stiekum toch geen G40 vliegwiel gemonteerd? -dunno-

Btw: G40 vliegwiel is niet anders dan een normale 86c, bij mijn weten.
« Laatst bewerkt op: di, 09 dec 2008, 11:16:03 door Sjon »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #3 Gepost op: di, 09 dec 2008, 11:31:11 »
Precies. Hij dacht dat er verschil in zat, maar die is gelijk aan een 1.3 vliegwiel.

Wat het probleem is; de startmotor kan niet recht voor het gat van het onderblok komen, omdat het onderblok daar te dik is. Een ABU/AEA/ABD etc. startmotor is dunner vlak na de flens. Een originele 1.3AAV startmotor past niet op dit blok.

Dus; de setup;

1.3 AAV vliegwiel
8p bak
1.6 ABU motor
G40 koppeling
AAV startmotor.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #4 Gepost op: di, 09 dec 2008, 14:40:10 »
Startmotor-dikte is inderdaad een probleem: een standaard, oude, dikke 0.9 starter zoals op elke Polo 1 terug te vinden is, gaat niet passen.

Latere typen ( 2 / 2f, diesel ) motoren zijn wat dunner, en langer. Wellicht dat een standaard 5-bak startmotor al passend is; weet ik niet zeker. Ben geen ervaringsdeskundige.
(ochja: verschil 4 en 5bak startmotor: in 1 van de 3 bevestigingsgaten van een 4 bak startmotor zit géén draad getapt, bij een 5 bak startmotor zijn alle 3 de gaten voorzien van draad.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #5 Gepost op: di, 09 dec 2008, 19:54:34 »
startmotor van een 1w diesel motor past zowieso (en is de sterkste onder de startmotoren )

 zowieso de startmotoren van na 92 zijn de smalle versies
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #6 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 08:24:20 »
Kijk aan, dit soort tips zijn zeer bruikbaar!  (jammer genoeg net te laat).. laatste check; hebben de motoren na '92 dan ook het nieuwere type vliegwiel?

Deze polo is van september '92 (dus nog net de dikke startmotor). De startmotor van de ABU grijpt niet aan op de starterkrans (startmotorkroonwiel te ver verwijderd van de starterkrans).

Gisteravond waren we het zat. Onder de motiverende woorden; "jullie geven ook veel te snel op"  hebben we beide startmotoren uitelkaar gehaald en de dunne (ABU) startmotor gemodificeerd zodat het tandwiel wel ver genoeg naar buiten komt.  -klus-

Daar was alleen wel een slijptol en een lasapparaat voor nodig :D


Maar goed, ooit moet er een nette startmotor op komen. Een 1W startmotor of die van een latere AAV past dan ook?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #7 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 08:28:07 »

Startmotor-dikte is inderdaad een probleem: een standaard, oude, dikke 0.9 starter zoals op elke Polo 1 terug te vinden is, gaat niet passen.

Latere typen ( 2 / 2f, diesel ) motoren zijn wat dunner, en langer. Wellicht dat een standaard 5-bak startmotor al passend is; weet ik niet zeker. Ben geen ervaringsdeskundige.
(ochja: verschil 4 en 5bak startmotor: in 1 van de 3 bevestigingsgaten van een 4 bak startmotor zit géén draad getapt, bij een 5 bak startmotor zijn alle 3 de gaten voorzien van draad.

De originele startmotor is van een AAV met 8Pbak uit 1992. Die is nu al te dik. De body van de startmotor komt tegen het blok aan, waardoor de startmotor niet door het gat in de bak past. ( het kan natuurlijk dat deze al een keer vervangen is door een ouder type, maar daar ga ik niet van uit).

De enige optie is dan om een startmotor te pakken van een polo1000 ( in Jan's topic duidelijk te zien dat die een stuk dunner is), of 1 van een polo met 5bak van na '92 en voor '95 voor de volgende config;

Oud vliegwiel (starterkrans dieper in de bak)
5-bak
ABU onderblok.


Goede nieuws is, is dat de polo 1.6 ABU gisteren wel even gedraaid heeft!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: welke startmotor is nodig op een 1.6 motor van golf 3
« Reactie #8 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 12:51:34 »
hier mag ook een slotje op!
wat niet past..wordt gelast!