Auteur Topic: welke relais zijn dit?  (gelezen 1491 keer)

Offline JollyRoger

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
welke relais zijn dit?
« Gepost op: di, 13 apr 2010, 11:10:08 »
Hallo ..even een vraag die blijft na het verhelpen van het volgende probleem;

Ik heb in eerste instantie met een lege accu gestaan maar met het aanslepen van de auto leek alles weer te werken (ook het bijladen van de accu).
Maar vervolgens iets later haal ik mijn sleutels uit het contact en zie ik dat de contact lampjes op het dashboard gewoon blijven branden (accu/olie).

Na een beetje zoeken hoorde ik met het loshalen van de accu kabel, van de inmiddels alweer bijna lege accu, een relais tikken ..
Relais eruit en inderdaad de lampjes op het dashboard waren uit. Relais zien er niet super uit dus met behulp van een speciale spray daarvoor (bedankt buurman voor het lenen ;) de relais schoongemaakt.

Nu alles weer op z'n plek zit en de accu weer vol is lijkt het hele probleem verholpen. Wat ik me nu alleen afvraag welke relais zijn het nu eigenlijk??
Ik kan alleen aan iets van ruitenwissers en knipperlichten denken maar die werkte nog gewoon met de relais eruit dus dat kan dan toch niet?)

De relais zitten rechtsboven het zekeringskastje en gaat dus om een polo c uit 1985 (zie foto).
Ik hoop dat iemand me weer iets wijzer kan maken want de vraagbaak en google konden me niet verder helpen

bvd en groetjes,
JollyRoger
« Laatst bewerkt op: di, 13 apr 2010, 11:11:40 door JollyRoger »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: welke relais zijn dit?
« Reactie #1 Gepost op: di, 13 apr 2010, 12:00:23 »
brandstofpomprelais en contactrelais ofzo? Lijkt me het meest voordehandliggend. of kon je de motor wel starten zonder dat relais?

Offline JollyRoger

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
Re: welke relais zijn dit?
« Reactie #2 Gepost op: di, 13 apr 2010, 12:10:12 »
ja ook zonder de relais kon ik starten en de motor draaide gewoon goed zonder .... wel met het er in en eruit halen van het relais (linker op de foto) met draaiende motor hoorde ik het toerental van de motor iets veranderen ( iets lager als relais erin zat)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: welke relais zijn dit?
« Reactie #3 Gepost op: di, 13 apr 2010, 12:50:47 »
ja ook zonder de relais kon ik starten en de motor draaide gewoon goed zonder .... wel met het er in en eruit halen van het relais (linker op de foto) met draaiende motor hoorde ik het toerental van de motor iets veranderen ( iets lager als relais erin zat)

Dat is normaal, zet je lampen maar aan, gaat het toerental ook omhoog ;)
Zou dan niet weten wat voor relais het is.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: welke relais zijn dit?
« Reactie #4 Gepost op: di, 13 apr 2010, 13:09:45 »
Dat is normaal, zet je lampen maar aan, gaat het toerental ook omhoog ;)
Zou dan niet weten wat voor relais het is.
??
Het lijkt me dat als je de dynamo meer belast dat het toerental juist een beetje zakt, helemaal bij een '85er die nog geen injectiesysteem heeft en een minder geregelde stationairloop.

Ik denk dat het relais is van de bekrachtiging van de dynamo 'en nog wat andere dingetjes', hierdoor zal het lampje gaan branden en de rotor van de dynamo ook van stroom worden voorzien.
Als dit relais niet uitschakelt als het contact is afgezet zal de dynamo de accu leeg trekken, en de lampjes op het dashboard blijven branden.
Waarschijnlijk heeft het relais door corrosie o.i.d. een verbinding gemaakt waardoor deze zichzelf inschakelde.
Oo=o=oO