Ook maar eens de foto's van mijn vierwielers bij elkaar gezocht. Redelijk beperkt rijtje vergeleken met een aantal hier..
Verleden:1e auto:
Merk en type: Toyota Starlet.
Aanschaf: maart 2002.
Bouwjaar '89, 1.3 (dacht ik) met 75 pk. Best geinig bakkie, maar lustte in de Ardennen (met 3 inzittenden en kleine aanhanger) wel slokje olie.
Had hier en daar al wel wat roestvorming, maar is versneld aan zijn einde gekomen dankzij een achteruitrijdende Chrysler Voyager en niet meegevende stoeprand. (plaatwerk gescheurd, achteras krom / ontzet)
2e auto
Merk en type: Volkswagen Polo
Aanschaf: augustus 2002.
Bouwjaar '92, 1.3 met 55 pk.
Opvolger was een rode (roze) Polo coupé Prego. 55 hele pk's, fijne stoeltjes: prima autootje en twee jaar met veel plezier in rond gereden. Volgens mij ook mijn eerste kennismaking hier op 86c Register en in ieder geval met de 'grote' Polo club. Ook het moment om te beginnen met aan auto's rommelen, dat was nog de F&F tijd..
Origineel gekocht:
14" velgjes en mistlampen ingebouwd:
En de kermisattractie
Naast de kleur kwam ook hier de roestduivel al vrij snel om de hoek kijken. Afspraak bij de spuiter voor herstellen + volledig overspuiten was al gemaakt, toen ik op advies van mijn moeder (
) toch maar eens ging kijken wat er voor dat geld aan alternatieven te koop was... Na af te zien van een MR2 en Corrado, kwam de Polo G40 Genesis in beeld. Op slag verliefd...
3e auto
Merk en type: Volkswagen Polo.
Aanschaf: juli 2004.
Bouwjaar 1994, G40 Genesis
Weinig kilometers en op het oog erg nette auto met door de vorige eigenaar wat leuke extra's. De Suzuki dealer wilde mijn Polo wel inruilen, dus de deal was snel gesloten. Eigenlijk zelf vrij weinig aan gedaan, verlaging en velgen zaten er al onder. Al was ik wel stiekem op zoek naar iets anders, omdat de velgen (net als de spiegels) niet helemaal mijn smaak waren...
Vooral beperkt tot de kleine dingen, zoals onder de kap de boel beetje netjes maken.
Het einde van mijn studententijd betekende veel kilometers maken voor het werk, dus met pijn in het hart de G40 te koop gezet. Gelukkig is die wel naar een echte liefhebber gegaan. (Mark hier, met de groene Polo 1)
4e auto
Merk en type: Seat Ibiza.
Aanschaf: januari 2006.
Bouwjaar 2002, 1.9 TDI.
130 pk en een flinke berg koppel met een 6-bak zorgden voor fijne snelwegkilometers. Mezelf niet in kunnen houden, dus ook hier het nodige aan gedaan:
Uiteindelijk is deze in 2008 weer grotendeels standaard geworden, aangezien er toen een Derby 'voor erbij' werd aangeschaft.
Door een auto v/d zaak werden de kilometers minder, dus na vier jaar en 150.000 km mocht de Ibiza weer plaats maken voor wat anders.
5e auto
Merk en type: Seat Cordoba
Aanschaf: april 2010
Bouwjaar 2001, Cupra uitvoering: 1.8T met 156 pk
Net iets minder populair dan de Ibiza's, maar met een bak meer ruimte. Ideaal voor sport en weekendjes weg. (en Derby onderdelen
)
Uiteraard wel weer beetje naar eigen smaak gemaakt met schroefset en setje wielen, maar minder uitbundig aangezien de Derby de
echte hobby auto was.
Per januari 2015 de auto v/d zaak ook privé gaan rijden, dus toen is de Cordoba verkocht.
Sinds 2010 voor het werk gebruik gemaakt van een auto v/d zaak. In eerste instantie reed ik die niet privé dus zal de foto's besparen.
Achtereenvolgens:
- 2010: Renault Clio 1.5 dCI, bouwjaar 2003. Het 'afdankertje' binnen het bedrijf. Teller stond op ongeveer 180.000 km toen ik er gebruik van ging maken. Na ruim een jaar en vele liters olie bij 230.000+ km vervangen door de volgende Clio.
- 2011: Renault Clio 1.5 dCI, bouwjaar 2009. Zwart, mooie lichtmetalen velgjes, slechts 30.000 km. Best leuk en sportief (uiterlijk dan) bakkie. Helaas slechts enkele maanden in gereden: een boom besloot over te steken, met als resultaat total loss..
- 2011: Renault Clio 1.5 dCI, bouwjaar 2011. Gelukkig vertrouwde de baas me wel weer een nieuwe auto toe.
Helaas voor mij weer een Clio, terwijl hij zelf (en een collega) net waren overgestapt naar VW. Maar goed... Wel vier jaar in rond gereden zonder noemenswaardige problemen. Inmiddels deze door kunnen geven aan een nieuwe collega.
- 2015: Seat Leon 1.6 TDI, bouwjaar 2014. Begin dit jaar uitbreiding van de zaak: nieuwe collega had geen vervoer en mijn Clio was de oudste auto binnen het bedrijf, dus die mocht door naar de collega en ik zou een nieuwe Polo krijgen. Op een akkoordje kunnen gooien met de baas en toestemming gekregen om zelf bij de dealer te onderhandelen. Had mijn zinnen namelijk op een iets ruimere auto gezet.
Resultaat: demo model Leon (december 2014 op kenteken gezet) voor het gunstige 14% bijtellingstarief en weinig duurder dan een beetje aangeklede Polo Slowmotion. Nu in half jaar al ruim 20.000 kilometer gereden en bevalt super.
Oh, en dan voor de hobby natuurlijk nog de Derby...
Merk en type: Volkswagen Derby LS
Aanschaf: augustus 2008
Bouwjaar '77, afkomstig uit Duitsland. Dacht een vrij net en compleet exemplaar te kopen, maar in de afgelopen 7 jaar is hij toch (met dank aan velen hier
) tot op het laatste schroefje uit elkaar geweest..