Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jaap op wo, 17 jan 2007, 11:42:30

Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Jaap op wo, 17 jan 2007, 11:42:30
Ik dacht de 2f onlangs van z'n incontinentie afgeholpen (motorolie, koelvloeistof) te hebben, maar nu drupt er toch nog 1 vloeistof uit.

Vers vlekje vloeistof op de vloer: reuk test; BLeark! bakolie.
Bij nadere inspectie; schakel-stang-ingaande-dinges.

Bekend probleem: komt vaker voor (Sjon onlangs nog gedaan gloof ik, en 'die meneer die een Polo 2 GtG40 op ebay te koop heeft idem).

Lang verhaal nog langer:

Welke
- Onderdelen nodig?
- Gereedschappen paraat?
- 't gaat om een keerring neem ik aan: stroomt de bakolie je tegemoet?

Tips/Tricks: alles welkom.
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op wo, 17 jan 2007, 12:40:00
Keerrring idd, kost ongeveer 10 euro bij de dealer.

Zit in een soort bus/flens gemonteerd.
Gaatje boren in de oude keerring (niet te diep! ) , zelftapper erin, en  met de tang aan de zelftapper trekken.
Zo moet je de keerring er wel uit komen.
Je hebt idd kans dat daarbij bakolie mee komt :)

Nieuwe keerring over de schakelstang en met een lange dop of pijp voorzichtig op z'n plaats tikken.


Reden van lekkage is vaak dat de schakelstang speling heeft in zijn geleiding. Dit is wel te repareren, maar zit IIRC intern in de bak.
Bovendien heeft de schakelstang vaak inslijtplekken, waardoor de keerring misschien extra slijt.
Het kan vast geen kwaad om de schakelstang voor het monteren van de nieuwe keerring even mooi te polijsten... -cool-



Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Sjon op wo, 17 jan 2007, 13:36:01
Idd: een schroef erin en eruit trekken
Of 2 stuks schroeven, zodat je netjes recht eruit kan trekken.
(dat laatste is wel handig bij grotere keerring, zoals bij krukas enzo)
Ouwe keerring gebruiken om nieuwe erin te tikken. -klus-

Bakolie stroomt er niet uit: slechts een paar drupjes



Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Maikel op wo, 17 jan 2007, 23:08:09
enne zeker niet gaan proberen te froeten met schroeven draaiers want dan sloop je de zooi (ik spreek uit ervaring!!!)

gr maikel
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Mark op do, 18 jan 2007, 03:00:33
Hmm... ik prik ze er altijd wél met een schroevendraaier uit.

Maar schroefies is wel zo veilig voor de minder geoefenden  :)
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Maikel op do, 18 jan 2007, 19:28:18
Hmm... ik prik ze er altijd wél met een schroevendraaier uit.

Maar schroefies is wel zo veilig voor de minder geoefenden  :)

naja voor mij was het uiteindelijk de keuze
of een dag bezig op me werk met een drooggelopen bak. (Eruit splijten en kering vervangen weer dicht bouwen) of nieuwe bak monteren.

werd dus nieuwe bak
en alleen maar omdat ik dus die kering en die toeter eromheen gesloopt heb met schroeven draaier.

gr maikel,
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Serge op zo, 21 jan 2007, 11:39:55


zoiets?
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Jaap op zo, 21 jan 2007, 17:06:41
Welk nummertje gaat t nu om?

Ome Edgar is bij mij al een tijdje op vakantie, vandaar..
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Serge op zo, 21 jan 2007, 17:37:39
nummertje 13
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op zo, 21 jan 2007, 18:18:07
Nope, het gaat om nummer 15 op dit plaatje, voor 4 en 5-bak is het trouwens dezelfde keerring.
Het busje (14) waarin de keerring zit (en geleiding voor de schakelas) lijkt overigens wel vervangbaar zonder bak te demonteren.
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op ma, 22 jan 2007, 00:21:35
Ben zelf ook bezig geweest dit weekend.

Oude keerring eruit:
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op ma, 22 jan 2007, 00:22:56
Nieuwe keerring erin getikt met behulp van stukje buis en oude keerring.
En schakelas gepolijst. Let op de diepere inslijtsporen, daar is niks aan te doen behalve vervangen.



Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op ma, 22 jan 2007, 00:27:09
Helaas lekte er nog ergens olie, en wel bij de linker flenskeerring.
Magazijnmedewerker adviseerde om ook nieuwe kegelringen mee te nemen.
Waarschijnlijk was deze gebroken en veroorzaakte slingeren van de flens waardoor de keerring stuk gaat.

En hij had gelijk. Bij beide flensen de keerringen vervangen, kegelring aan de rechterkant was niet gebroken.
Titel: Versnellingbak lekkage
Bericht door: Dennis op ma, 22 jan 2007, 00:29:17
Ook koper/messing bus vervangen waar de startmotor in draait, was uitgesleten.
Oude verwijderd met penslijper.
Op de foto ligt de oude in 2 stukken.

Nieuwe op zijn plaats getikt na behuizing wat opgewarmd te hebben met verfstripper.