Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: zomerpolo op ma, 12 mei 2008, 12:06:28
-
Ik heb de cilinderkop en de distributieriem van mijn polo hk '84 vervangen. Wanneer ik hem start draaid de distr. riem en de dynamo wel maar hij slaat niet aan. Is alles oke en moet ik alleen nog de verdeler goed zetten? En hoe doe ik dat?
p.s. Woont er misschien iemand in zwolle die mij een uurtje kan helpen?
-
Bougiekabels in de goeie volgorde teruggestoken? Distributie op de merktekens teruggezet (op tijd dus)? Laatste altijd dubbelchecken om schade te voorkomen (of driedubbelchecken, want zelfs dan kan het nog verkeerd staan :D)
-
Allebij gedaan. Alleen de verdeler heb ik dus er weer op gezet alleen weet ik niet of ik hem in de juiste stand heb staan omdat de cilinderkop nieuw is. Ver weet ik niet helemaal zeten of ik de bougieskabels op juiste plaats heb zitten.
-
In het verdelerhuis zit een groefje daar waar de verdelerkap op komt.
Ter hoogte van het groefje komt de stekker voor cylinder 1.
Daarna gewoon de onstekingsvolgorde aanhouden: 1-3-4-2 (in draairichting van de motor)
-
oke, gedaan. Nog te weinig resultaat. Ik denk dat ik de verdeler goed moet afstellen, je kan er aan draaien, maar hoe weet ik hoe hij goed staat en dat de vonkjes op het juiste moment in de cilinder komen?
-
Met een stroboscoop :)
Maar de basis (dat ie in iedergeval, hoe beroerd dan ook) draait, doe je door m op 6 graden voor BDP te zetten ( kerfje op V-snaar poelie op 't 'pennetje' 't verst naar de achterkant van t blok), en de ontsteking dan zo draaien zodat cilinder 1 op 'ontsteken' staat.
( 'visje' bij V-snaar heeft 2 pinnetjes: BDP ( voorste ) en 6 graden vóór BDP ( achterste ) )
-
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3788.0;attach=1836;image)
Zie metalen visje hierboven, of in plastic hieronder:
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3788.0;attach=1850;image)
of, nog anders, als je een G40 hebt ( of NZ en 3F dit ook zo hebben weet ik niet), ipv 2 pennetjes, 1 streep, maar met 2 kerfjes op de poelie;
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3788.0;attach=1846;image)
-
...en hoe zet je de ontsteking dan op 1?
-
De rotor moet dan op het punt staan, zodat deze contact maakt in de verdelerkap.
Dus; onhoudt/markeer/etc. even de plek waar de rotor moet staan om contact te maken in de verdelerkap, en zorg er voor dat je het onstekinghuis zo verdraait dat de rotor op de juiste plek komt te staan.
Je motor moet dan in ieder geval wel aanslaan/ronddraaien/pruttelen. Als dat dan nog niet zo is, is er iets anders aan de hand.
-
ben nog ff aan het stoeien om bougie nr. 1 (die het dichts bij de distri. riem ligt) op het punt te zetten dat hij contact maakt. Mijn kabels hebben verschillende lengten, dus dat wordt soms een beetje lastig, ook omdat ik het verdelerhuis maar beperkt kan draaien.
-
Zou de verdeler gewoon in het midden van het stelbereik zetten.
Daarna in de 2e versnelling en van de handrem af.
Dan auto duwen totdat de rotor met de inkeping overeen komt (inkeping in de rand van het verdelerhuis).
Dan verdelerkap erop. De bougieaansluiting op de kap die dan verbinding maakt met de rotor is cylinder 1.
Dat zal ook de langste kabel moeten zijn :P
De rest staat hierboven al.
Succes -thumbsup-
-
top, ik ga het morgen proberen, bedankt, nu nog opzoek naar een stroboscoop.......
-
Hmm, krijg hem nog niet aan het pruttelen. Misschien eerst maar ff de bougies testen of ze het nog wel doen? voorheen deden ze het gewoon...
-
Hij doet helemaal niks, geen plofje?
Tandriemwiel van de cylinderkop niet omgekeerd erop zitten?
-
nee, want daar heb ik niks aan gedaan. Hij draaid wel goed rond, krukaspolie doet ook zijn werk, dat gaat allemaal goed. Maar de ontsteking wil niet....
-
Beginnen bij het begin:
- spanning op de bobine?
- bobine controleren (primaire en secundaire spoelweerstanden)
- onderbreker-contacten fris en goed gesteld?
- wel vonk met bougie rechtstreeks op de bobine?
Je kunt zelfs de bobine vrij simpel testen door, met ingeschakeld kontakt en bougie rechtstreeks op de bobine, de groene draad van de bobine te trekken.
Op het moment dat je de draad van de bobine haalt moet de bougie vonken.
Als dat werkt dat zit het probleem verderop (contactpunten, verdeler)
-
oke, en hoe bedoel je bougie direct op de bobine, moet ik dan de kabel die naar de verdeler gaat eraf halen en de kabel van bv bougie 1 los halen aan bijde kanten en kant 1 op de bobine te zetten en de andere kant te checken of die vonkt?
-
jep.