Auteur Topic: Brandstofdruk  (gelezen 536 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Brandstofdruk
« Gepost op: za, 07 mei 2011, 15:40:46 »
Brandstofdruk

Bij mijn Polo 2F G40:
brandstofdruk bij stationair: 2,4 bar
na losnemen onderdrukslangetje: 2,9 bar
bij half gas en meer oplopend naar ± 3,2 bar
rijdend in versnelling zonder gasgeven: 2,1 bar

Haynes pag. 4B.1
Regulated fuel pressure engine code PY: 1,9 bar (2,5 bar with regulator vac hose disconnected)

JHIMS pag. 104 (betreffende G40/Digifant)
Im Leerlauf muß der Kraftstoffdruck etwa 2,5 bar betragen, bei vom Druckregler abgezogenem Unterdruckslaug muß er auf rund 3 bar ansteigen.

Gemeten waarden bij  mijn Polo zijn vrijwel gelijk aan ls die in JHIMS (0,1 bar lager).

Vragen:
1. De aangegeven normaal-waarden in Haynes (1,9 / 2,5) en JHIMS (2,5 / ±3) verschillen. Welke verklaring is daarvoor te geven?
2. Hoe komt het dat de gemeten brandstofdruk toeneemt / afneemt bij gasgeven en gas los? De brandstofdrukmeter meet toch gewoon de door de pomp geleverde - constante - druk?
3. Waarom geven Haynes en JHIMS geen 'normaal-waarden ' voor halfgas, toga's en gas-los?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Brandstofdruk
« Reactie #1 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 09:59:07 »
Jij hebt toch een instelbare brandstofdrukregelaar?? (komt in je verhaal niet expliciet terug) , vandaar dat het voor jou ook interessant is om waarden bij half/volgas te weten/meten.
Bij een originele drukregelaar is de druk een gegeven en verder niet in te stellen/af te stellen, heeft het ook weinig zin om waarden bij half/volgas te weten. Een controle bij stationair met/zonder onderdrukslang is genoeg om de werking te controleren, denk dat daarom alleen deze waarden vermeld zijn.

De verschillen tussen haynes en JHMS --> geen idee, stukje onzorgvuldigheid denk ik. De waarden van JHMS komen mij bekender voor, de multipoint injectiemotoren hebben volgens mij vaak een brandstofdruk van zo'n 3 bar bij losgenomen onderdrukslang, volgens mij staan deze waarden ook in de originele VAG documentatie (drukregelaar 3 bar, ook bij NZ en 3F injectie). De standaard brandstofdrukregelaars zijn volgens mij de 3bar of 5bar varianten (kan ik me nog herinneren uit de tijd dat ik met DTA en MOTEC in de weer was..)


Onderdrukslang regelt de brandstofdruk af, bij volgas/halfgas/stationair heb je verschillende onderdrukken, vandaar ook andere waarden in brandstofdruk.
Hogere onderdruk (absoluut= lagere druk dus :)  )  --> hogere brandstofdruk.

« Laatst bewerkt op: zo, 08 mei 2011, 10:00:41 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Brandstofdruk
« Reactie #2 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 11:07:06 »
de haynes en jhims zijn richtlijnen geen echte perfecte waarden (idere motor is anders )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Brandstofdruk
« Reactie #3 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 13:57:14 »
@Serge: motor in mijn is idd ook 'aangepast' (door Rica in Enkhuizen).
Ander luchtfilter en ander uitlaat, instelbare drukregelaar; ECU daarop aangepast op MAHA rollenbank.

@Martijn: We hebben net ff 1,5 uur snelweg gereden. Ik zag toen dat wijzertje van brandstofdrukmeter bijna synchroon mee omhoog/omlaag gaat met de wijzer van de vacuum/boost-meter. Klopt wel met jouw uitleg, lijkt me

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Brandstofdruk
« Reactie #4 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 18:31:37 »
gelukkig;  :) val ik nog niet door de mand iig :)

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brandstofdruk
« Reactie #5 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 19:50:40 »
Wait for it.... (reactie van Richard?) :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Brandstofdruk
« Reactie #6 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 19:53:21 »
nee stokertje -nana-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brandstofdruk
« Reactie #7 Gepost op: zo, 08 mei 2011, 19:53:44 »
 :)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!