Auteur Topic: Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.  (gelezen 565 keer)

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.
« Gepost op: ma, 28 apr 2008, 13:57:18 »
Het waarschuwingslampje van mijn temperatuurmeter knippert continu. De waarde die de meter aangeeft is wel normaal.
Het betreft een classic uit 1984 (GL-blok)

Het metertje heeft 3 aansluitingen
Eentje gaat naar de temperatuurgevoelige weerstand op het blok.
Eentje gaat naar de uitgang van de spanningsregelaar (samen met de Benzinenivo meter). De spanning aan de uitgang is continu 10V, zowel bij: contact aan, motor af (12V in) als bij draaiende motor (13.8V in).

De middelste aansluiting hangt aan de aarde.

De werking van de meter lijkt te berusten op de grootte van de stroom die door het metertje gaat (tussen de 10V aansluiting en de sensor op het blok).
Aangezien de meternaald gewoon de goede waarde aangeeft lijkt het probleem dus in het printje te zitten in het metertje zelf.
Bij een te grote stroom en dus hoge temperatuur zou het lampje moeten gaan knipperen

Nu vraag ik mij alleen af hoe het dan kan dat het metertje knippert bij motor af en contact aan (dat hoort zo volgens het instructieboekje).
Is die 10V wel goed?
Heeft iemand weleens zo'n printje uit de meter zelf vervangen / doorgemeten?
Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.
« Reactie #1 Gepost op: ma, 28 apr 2008, 14:06:40 »
Ha,. Ik ken het probleem

Bij mijn 1.0 GL heb ik wel eens last van precies 't zelfde probleem. Vooral na lang stilstaan. Metertje doet 't prima, maar lampje blijft knipperen. Ik gooide het op de accuspanning: Bij contact aan hoort t lampje ter controle even te knipperen, en daarna uit te gaan. ik dacht misschien is de spanning te laag ( haalt ie de 10v niet), of wat anders wat iets met spanning te maken heeft. De 10volt is goed: door deze stabilisator/regelaar is het voltage altijd gelijk, met als voordeel dat je brandstoftank niet voller of leger lijkt als je alle elektrische gebruikers tegelijk aanzet (ruitenwissers, verlichting, kachel, radio en achterruitverwarming) of juist allemaal uit hebt.

Als je d'r achter komt wat 't is, hoor ik graag wat de oplossing nou helemaal is. Bij mij houdt t meestal na een aantal ritten op; (Ja, ik heb nog wel eens een auto meerdere weken achtereen stilstaan)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.
« Reactie #2 Gepost op: di, 29 apr 2008, 13:27:58 »
Ik heb gisteren het printje van een ander metertje (met hetzelfde euvel) eruit gesloopt.
Ik heb het nog niet uitgebreid kunnen testen, maar wat me opviel was dat de kleine elco (10uF/16V) die gemonteerd zat maar 3,4uF ipv 10uF capaciteit had.

Het zou me niet verbazen dat dit de oorzaak is van het probleem. Het is alleen jammer dat het vrij lastig is om het printje te verwijderen zonder de rest van de meter te beschadigen.

Nog een laatste vraag. Is het normaal zo dat als je het contact aanzet en nog niet start dat het lampje maar eventjes flikkert en daarna uitgaat, of blijft het lampje flikkeren totdat je de motor start?
Ik neem aan het eerste. Dat zou iig een aanwijzing zijn dat het probleem te maken heeft met het condensatortje.
Polo Classic C 1984

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 apr 2008, 13:58:34 »
Flikkert eventjes (knippert een keer of 6) en gaat dan uit.

Oliedrukcontrole lampje blijft knipperen tot de motorloopt en er voldoende druk is. (naja voldoende: bij de eerste druppel olie die omhoog gaat, gaat ie al uit)

Accu/dynamo lampje blijft branden tot de dynamo snel genoeg rond draait om in te schakelen ( lees: ietsie meer dan ongeveer 1800 toeren voor de dynamo, 900 voor de motor)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: Probleem met watertemperatuur waarschuwingslampje.
« Reactie #4 Gepost op: di, 29 apr 2008, 14:15:36 »
Ok dan denk ik dat het vervangen van dat condensatortje het problem op zal lossen. Het zal alleen nog een hele klus worden om dat netjes te doen.
Wat jammer is dat een sloopmetertje waarschijnlijk hetzelfde probleem heeft of zal krijgen. Dat soort condensatortjes verandert nu eenmaal van waarde in de loop der tijd. Je zou eens kunnen proberen om te kijken of het probleem minder is als het metertje warm is. Bijvoorbeeld door het te verwarmen met een foehn oid.
Polo Classic C 1984