Niet lukraak dingen vervangen, dan heb je een kleine kans dat je je probleem oplost, maar dan zal je ook niet vinden wat de oorzaak is geweest.
Ik denk zelf dat de katalysator niet het grootste probleem is, zie de link met een te hoog CO niet direct. Let wel, dat is mijn vermoeden, geen waarheid. Een verstopte kat zou invloed kunnen hebben, maar dan heb je na een stukje rijden ook al gauw de kat roodgloeiend staan..
De lambasensor is samen met de ECU de grootste invloed op het mengsel. De stationnair-regeling is ws. ook het probleem niet als de motor rustig/netjes loopt en niet hikt/hapert/stoot/verhoogd rpm heeft (IS DIT ZO?)
Te rijk mengsel:
*de motor krijg geen juiste input mbt de temperatuur (denkt dat de motor nog koud is) --> is de sensor nog goed, werkt deze, heb je een vervangende geprobeerd?
*de lambdaregeling werkt niet goed ( de ECU denkt dat het mengsel te arm is terwijl dat niet zo is)
Wanneer werkt de lambdaregeling niet goed? Het is een simpel systeem, de sonde meet het zuurstofpercentage in de uitlaatgassen. Is er te weinig zuurstof aanwezig, dan is het mengsel te rijk. Is er teveel zuurstof aanwezig, dan is het mengsel veel te arm. De ECU past vervolgens de in te spuiten hoeveelheid brandstof en/of het ontstekingstijdstip iets aan om een betere verbranding te krijgen.
Vervuilde lambda (is 't niet, had je al getest met een andere lambda)
Verkeerde aansluiting lambda (ECU krijgt foutief/geen signaal)
ECU mist input --> niet alle sensoren zijn aangesloten of niet correct aangesloten
Tja, ik denk zelf dat je de schema's er bij moet pakken en moet gaan meten om boven water te krijgen wat de oorzaak is van het te hoge CO percentage.
Een andere kortstondige oplossing is om de kat er tussenuit te slopen, dan kom je wel door de APK. Zonder kat en lambdaregeling mag je een CO van 3,5% hebben volgens mij.