Auteur Topic: Uitlaatspruitstuk van Ebay  (gelezen 1538 keer)

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #15 Gepost op: vr, 03 apr 2009, 18:45:10 »
helder, dank je koen. ben wel nieuwsgierig naar jou auyo in et echt trouwens!
Yamaha YZF-R6 :D

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #16 Gepost op: za, 04 apr 2009, 18:42:06 »
En nog een tip voor het (ontbrekende) CO-pijpje:

Voor de APK heb je dat niet nodig, want CO moet volgens voorschrift achter aan de uitlaat worden gemeten.

Maar om de G40 correct volgens het (VW) boekje af te stellen moet je de CO vóór de katalysator meten.

Afstellen mbv CO-meting aan einde uitlaat kan wel, maar dan krijg je de motor niet met zxekerheid helemaal optimaal afgesteld.

Garageman hangt de CO-sonde dan via een rubber verloopstukje aan de plug van de uitlaatgastemperatuurmeter (EGT = Exhaust Gas Temp) die hij vlak vóór de kat in de eindpijp van het uitlaatspruitstuk heeft gelast.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #17 Gepost op: wo, 08 apr 2009, 17:35:06 »
Wet
Ik heb het als volgt opgelost (OK, laten oplossen ), misschien heb je er wat aan voor de ideevorming.

Montage van het spruitstuk:
RVS 4-2-1 spruitstuk genomen waarvan de 1e pijp direct zodanig naar linkerzijde van de auto 'wegbuigt' dat ie niet in conflict komt met de (beugel van) de G-lader.

Wel / geen /welke katalysator?
Orginele kat kon niet blijven. Dit vanwege de lengte van laatste deel van spruitstuk én aanwezigheid van onderste veerpootbrug.

Het wel of niet aanwezig zijn van een in de typegoedkeuring opgenomen KAT is GEEN onderdeel van de APK! Voor APK moet/mag nl. uitsluitend op de emissie-eis worden getest. Als een auto die origineel wel een KAT heeft zónder kat aan de emissie-eis voldoet, dan is dat - voor de APK - voldoende.

Geprobeerd is om de afstelling zodanig te knijpen - tbv APK! - dat aan de emissie eis werd voldaan. Dat lukte niet. Als noodoplossing heeft Garageman ( = APK Keurmeester) de dag voor de keuring een tweedehands RVS kat er tussen gelast  (waarvan de naar beneden stekende flens weleens wat raakt  :().

Volgende week wordt die KAT (omdat ie inmiddels lek is) vervangen door een slanke buisvormige RVS superflow-katalysator. (Dan is de onderste veerpootbrug weer het laagste punt van de auto (11 cm)  :).

Weet jouw magazijnman nog te vertellen waar hij de RVS spagetti vandaan heeft, of welk merk/type dit is/was?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #18 Gepost op: do, 09 apr 2009, 14:33:09 »
Weet jouw magazijnman nog te vertellen waar hij de RVS spagetti vandaan heeft, of welk merk/type dit is/was?
Niet magazijnman maar ikzelf heb het besteld bij twee broers waarvan de ene in België zat en de ander ergens in het oosten van ons landje (regio Lichtenvoorde, Aalten). Als ik me niet vergis handelden ze op internet onder de naam hottuning.be en heeft iemand hier op het forum wel eens gemeld dat ze ook in open haarden doen...

Het merk weet ik niet. Wel kan ik zeggen dat Garageman tijdens en na de montage veel lof had voor de kwaliteit en pasvorm.

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #19 Gepost op: do, 09 apr 2009, 14:39:28 »
Dan zou ik zeggen dat je er zo één op hebt?: http://www.hottuning.eu/?nav=products&subnav=view&product_id=190   
Yamaha YZF-R6 :D

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #20 Gepost op: do, 09 apr 2009, 14:48:20 »
Dan zou ik zeggen dat je er zo één op hebt?: http://www.hottuning.eu/?nav=products&subnav=view&product_id=190   
Zou goed kunnen! Ik herken de ten behoeve van de G-laderbeugel sterk wegbuigende pijp (op het plaatje de bovenste) van de rechter cilinder, en het ophangstripje aan de verzamelpijp.

Oh ja, een aansluiting voor de lambdasonde zit er NIET op, die moet je er zelf in (late) boren en op (laten) lassen.

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Uitlaatspruitstuk van Ebay
« Reactie #21 Gepost op: do, 09 apr 2009, 14:52:43 »
Ja maar ik moet sowieso met een kat blijven rijden dus denk dat ik daar ergens een oplossing ga zoeken. Sportkat misschien, of idd een lambda aansluiting in het spruitstuk laten zetten.
Yamaha YZF-R6 :D