Auteur Topic: ruitenwissers  (gelezen 1423 keer)

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
ruitenwissers
« Gepost op: wo, 16 dec 2009, 20:03:25 »
Ik heb de laatste tijd nogal eens last van onregelmatig werkende ruitenwissers.
Schakel de interval in gebeurt er eerst niets :P, vervolgens wordt er gewist veel te vaak achter elkaar. Soms lijkt het niet op de interval maar op stand 1. -uitlachen-
In stand 1 werkt het af en toe niet, zet ik het naar stand 2, en vervolgens naar stand 1 blijven ze stil staan op de ruit.
Als je ze uitschakelt komen ze niet netje terug  in de ruststand, maar blijven ergens in de onderst helft van de raam staan.
De ruitenwisserschakelaar in de auto heb ik vervangen maar dat heeft geen resultaat.
Waar moet ik de oorzaak van dit euvel zoeken -klus-. Is het de ruitenwissermotor of toch iets anders ?

Het gaat om een polo coupe uit 1993 met de AAV motor
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: ruitenwissers
« Reactie #1 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 22:20:33 »
De andere standen doen het wel normaal? En met ruitenwisserschakelaar, bedoel je dan het intervalrelais?
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: ruitenwissers
« Reactie #2 Gepost op: do, 17 dec 2009, 10:28:30 »
In elke stand heb ik wel af en toe een probleem. Vrij probleemloos is stand 2 (de snelste).
Stand 1 en de interval zijn eigenlijk de probleem standen. En deze heb je bij regen het vaakst nodig.

Met de ruitenwisserschakelaar bedoel ik de handel aan het stuur.
Als er een relais stuk zou zijn waar vind ik die dan, hoe ziet die er uit, en wat staat er op ?
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: ruitenwissers
« Reactie #3 Gepost op: do, 17 dec 2009, 11:01:46 »
Heb je wellicht je stuurkolom een keer open gehad? Of een ander stuur geplaatst? Misschien is de multi-stekker van de handle wel een beetje losgekomen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: ruitenwissers
« Reactie #4 Gepost op: do, 17 dec 2009, 12:33:06 »
Als je ook problemen in stand 1 hebt zal het waarschijnlijk niet het intervalrelais zijn. Dan zou ik het idd eerder zoeken onder je stuur...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: ruitenwissers
« Reactie #5 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 08:29:26 »
De kabels onder het stuur moet je vast klikken, dat is gebeurt, dan neem ik aan dat het goed zit.
Aan de andere kant zit de richtingaanwijzer, en de grootlicht schakelaar, deze werkt zonder problemen. Ook de alarmlichten werken goed.
Volgens mij ligt het probleem daar niet.
Ik stel die vraag om te weten te komen waar ik zoeken moet. Ligt het aan de ruitenwissermotor, is misschien versleten, of moet er een nieuw relais in. Het is natuurlijk mogelijk om alles wat ik tegen kom voor de voet te vervangen, dan kom ik er zelf bij uit.
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ruitenwissers
« Reactie #6 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 11:55:27 »
dan moet je dat maar doen  -dunno-  -nana-


Als de ruitenwissers in de intervalstand langzaam/schokkerig of helemaal niet gaan, vervang je ruitenwissers eens en maak je ruit goed schoon met glassex oid.  -thumbsup-
Bij mij bleven de wissers in stand 1 ook wel eens stilstaan of kwamen helemaal niet in beweging, na een setje nieuwe wisserbladen en een grondig gepoetste auto is dat helemaal over. Ik dacht zelf ook dat mijn wissermotor niet heel fris meer was, maar nu dansen ze weer over de voorruit.  -naughty-

De ruitenwissermotor kan ook aan het overlijden zijn, dan heeft ie niet genoeg power om de wissers aan te drijven. Draait de boel wel goed als je de wissers van de ruit haalt (omhoog zet)?? Als dat wel zo is werkt je relais wel goed.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: ruitenwissers
« Reactie #7 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 14:59:06 »
De kabels onder het stuur moet je vast klikken, dat is gebeurt, dan neem ik aan dat het goed zit.
Aan de andere kant zit de richtingaanwijzer, en de grootlicht schakelaar, deze werkt zonder problemen. Ook de alarmlichten werken goed.
Volgens mij ligt het probleem daar niet.
Ik stel die vraag om te weten te komen waar ik zoeken moet. Ligt het aan de ruitenwissermotor, is misschien versleten, of moet er een nieuw relais in. Het is natuurlijk mogelijk om alles wat ik tegen kom voor de voet te vervangen, dan kom ik er zelf bij uit.

Voor mij weer een typisch voorbeeld van hulp vragen en als er suggesties worden gegeven alleen je eigen denkpatronen blijven volgen... Zoals Spaan ooit al tegen Vermeegen zei: "Vraag het mij dan niet?!"
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: ruitenwissers
« Reactie #8 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 16:39:19 »
Voor mij weer een typisch voorbeeld van hulp vragen en als er suggesties worden gegeven alleen je eigen denkpatronen blijven volgen... Zoals Spaan ooit al tegen Vermeegen zei: "Vraag het mij dan niet?!"
Ik probeer van de ervaring van andere te leren. Misschien zijn er mensen op dit forum die iets soortgelijks mee gemaakt hebben. Dan verneem ik graag hoe zij dat opgelost hebben -klus-.
Ik vind het goed dat je meedenkt -thumbsup-, maar ik heb het stuur al 4 x voor dit euvel gedemonteerdt, ik heb er een andere wisserschakelaar opgezet. En daarna heeft die het een aantal dagen goed gedaan. Maar nu is het weer zoals vanouds. Als het een slecht contact was blijft de wisser midden op de ruit staan, of werkt helemaal niet, en had die het niet een paar dagen goed gedaan. Alleen als ik de schakellaar op een andere stand zet, dan knispert het ergens en blijft de wisser even staan. Om vervolgens vaak zeer onregelmatig zijn weg te vervolgen. De interval werkt af en toe ook niet. Maar nogmaals er zijn dagen dat ik geen last heb.
Maar om nou te verkomen dat ik alles van die ruitenwisser moet verangen vraag ik hier om raad.
En ik wil beslist geen ruzie -prut-
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: ruitenwissers
« Reactie #9 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 18:41:46 »
Of er ligt ergens een massadraadje weg te rotten...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: ruitenwissers
« Reactie #10 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 21:41:58 »
Relais is een vierkant blokje met nr19,te vinden achter het opbergvakje links naast het stuur.
kan je ook vervangen door nr 99 ,die kan je zelf instellen de interval tijd.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: ruitenwissers
« Reactie #11 Gepost op: za, 19 dec 2009, 07:25:20 »
Of er ligt ergens een massadraadje weg te rotten...
Achter de ruitenwisser motor ligt inderdaad een draad los, misschien is het dat wel eens proberen, als het wat warmer is buiten. In ieder geval bedankt. -thumbsup-
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: ruitenwissers
« Reactie #12 Gepost op: za, 19 dec 2009, 07:30:19 »
Relais is een vierkant blokje met nr19,te vinden achter het opbergvakje links naast het stuur.
kan je ook vervangen door nr 99 ,die kan je zelf instellen de interval tijd.
Als het met die (massa)draad niet lukt dan probeer ik het eens met een nieuw relais, zal de wereld toch niet kosten denk ik. Dank je wel.
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ruitenwissers
« Reactie #13 Gepost op: za, 19 dec 2009, 09:32:11 »
heb je de wissers al geprobeerd terwijl ze omhoog staan? Als de interval dan wel werkt is je relais dus NIET kapot. De wissers ondervinden dan geen weerstand, en test je alleen de werking van de motor en relais.

 -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: ruitenwissers
« Reactie #14 Gepost op: za, 19 dec 2009, 11:30:14 »
 -hitit-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2