Auteur Topic: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''  (gelezen 771 keer)

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Gepost op: ma, 08 nov 2010, 16:10:53 »
Hallo Allen,

Hierbij mijn probleem
Mijn Knipperlichten werken niet.

Wat heb ik tot dusver gedaan/ gezien wat niet klopt.

Om te beginnen brand het knipperlicht lampje van mijn dashboard licht groen (continue, zodra hij op contact staat).
Als ik mijn knipperlicht naar links of rechts aanzet brandt het fel groen (zoals het hoort) Maar knippert het lampje niet.

Het rele doet het ook niet (die zou je dan moeten horen klikken)

Als de auto uit staat en ik het knipperlicht aanzet bedien je de parkeerlichten (links/rechts).
Zet ik deze naar links uit dan gaat mijn dashboard verlichting, aansteker verlichten etc branden (dit zijn alle kabels met grijs/blauw).
De parkeerlichten werken wel aan beide kanten.
Tevens weet ik niet of dit in relatie staat met de knipperlichten maar denk vermeld het even.

Goed verder met de knipperlichten.
het rele heb ik vervangen met een ander en ook in een andere polo geprobeerd werken beide prima.

De zekering blijft heel

De lampen doen het ook alle 4 (namelijk als ik de alarmlichten activeer werkt alles prima) en brandt tussen het knipperen van de alarmlichten het lampje op mijn dashboard ook niet licht groen.


Hoe is dit probleem ontstaan?
Wel ik heb de polo uit elkaar gehad en hem weer opgebouwd. nadat ik dit gedaan heb is dit probleem voor de eerste keer ontstaan. toen heb ik het per toeval opgelost door:
De radio zat aangesloten met een wirwar van kabeltjes, dit irriteerde me na een tijd zoeken zo mateloos dat ik hem gewoon min en plus samen heb overgeknipt terwijl hij op contact stond. (even een niet zo'n helder moment) Pang zei de zekering. Maar ik zet er een nieuwe zekering in probleem opgelost (knipperlicht lampje brande niet meer licht groen) en de knipperlichten werkte....

Keuring geweest week naar frankrijk met de auto en nog een week thuis op en neer naar het werk... geen problemen meer gehad.

Tot Vrijdag middag.
ik rij terug naar huis rijd over een put die iets dieper in de weg ligt hobbeld de auto een beetje en het lampje brandt weer licht groen.
Thuis aangekomen zekering gecheckt kapot. nieuwe erin gezet springt meteen als die contact maakt met de twee ijzertjes.

nu heb ik een dag zonder knipperlichten gereden en ben ik alles gaan loshalen bij het dashboard. nu springt de zekering ondertussen al niet meer.
maar het lampje blijft steeds licht groen branden.



ik heb nog nagekeken en schoongemaakt

knipperlichten voren en achter.
de min en plus accu (ook aan het chassis de min)
de min van de dynamo

er is vrijwel niets aan de kabelboom geknipt of bijgezet niet door mij en niet door de andere eigenaren.
dit alles wat er anders was heb ik terug gebracht naar orginele staat en sommige verzamelpunten van minnen/ plussen opnieuw gesoldeerd en met krimpkous bedekt.

Ik ben nu een beetje aan het einde van mijn mogelijkheden en vraag bij deze om hulp, hint of de goede persoon die mij wil komen helpen.

Alvast bedankt en hopelijk vind ik het snel

Steve

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #1 Gepost op: ma, 08 nov 2010, 16:15:05 »
klinkt als een massaprobleem,je maakt in elk geval ergens kortsluiting, vandaar dat die zekering ook al sprong zodra je hem erin zette.

Stuurschakelaarseens nakijken

maar het kan ook goed aan je contactblokje liggen. Ik denk zelf de boosdoener in de stuurschakelaars zelf ligt.

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #2 Gepost op: ma, 08 nov 2010, 16:23:07 »
Hey Verlinde,

Je zegt het contactblokje? (is dat het contactslot wat je daarmee bedoeld?)

En de aansluiting op mijn stuurkolom van de knipperlichten heb ik nagekeken maar daar weet ik indd niet van of deze goed functioneren. (kom niet goed uit het electrisch schema).
ook is het zo dat op het knipperlicht rele alle drie de aansluitingen stroom krijgen continue behalve de min die krijgt geen stroom.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #3 Gepost op: ma, 08 nov 2010, 17:40:36 »
En over welk type polo praten we?
Alarmlicht werkt wel toevallig?
Mijn 1e gedachte is ook massa, relais of stuurschakelaar

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #4 Gepost op: ma, 08 nov 2010, 17:46:58 »
gaat om een polo 2 1989 sedan 1.3 injectie

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #5 Gepost op: ma, 08 nov 2010, 19:30:20 »
op je alarmlichtschakelaar dient ook een constant plus aangesloten te worden (losse draad ) zo te horen heb je deze samen met of een massa draad en of een grijs blauwe draad verwisseld .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #6 Gepost op: zo, 14 nov 2010, 19:41:42 »
Bonjour,

Zo een weekje verder en heb weer een paar uurtjes zoeken achter de rug.

En resultaat nog niets gevonden.
Dashboard ligt er ondertussen uit kabel boomje ontdaan van alle tape (was allemaal orgineel) en alles ziet er prima uit.

Dus ik begin te denken dat het niet perse in de kabel boom achter het dashboard ligt.
Bij de rele's werkt ook alles zoals het zou moeten.

Ik zal dus de volgende keer zoeken in motorruimte en de kabelboom voren en achter. wellicht dat daar iets mis is gegaan met in elkaar zetten.
Maar nog steeds het vreemde is dat het 3 weken goed gewerkt heeft. Dus het zal echt iets kleins zijn.

Maar nog wat tips, mogelijkheden, aandachtspunten zijn welkom.

groet en alvast bedankt voor jullie info tot zover.

Steve

Offline Ken

  • polo86c.be
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
    • http://www.polo86c.be
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #7 Gepost op: zo, 14 nov 2010, 22:10:47 »
Ik heb ooit net hetzelfde probleem gehad, alarmlichten die wel werken, lampje in dashboard dat zeer lichtjes blijft branden, enz.

Na lang zoeken bleek er iets fout te zitten in de alarmlichtschakelaar, misschien deze eens vervangen of nameten?

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #8 Gepost op: zo, 14 nov 2010, 23:37:15 »
ken,

i will do. Deze heb ik dacht ik niet gewisseld.

Laat snel weer wat weten.

Groet

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #9 Gepost op: ma, 15 nov 2010, 19:08:30 »
Zo weer een dagje zoeken achter de rug.

Raad eens gevonden.... pfffffffff

Een uitleg. Op het knipperlicht rele zit een witte kabel daar zou als de auto op contact staat stroom moeten staan. Dat stond er niet dus deze gevolgd die komt uit op de alarmlicht schakelaar op het dashboard. daar waren 2 kabeltjes niet aangesloten 1 de min van het lampje (dit omdat het lampje kapot was en ik deze mee had genomen voor nieuwe te kopen) en 2e kabeltje volgens mij had serge het hier over (zwart met blauw) deze aangesloten en de knipperlichten en alarmlichten deden het. (dus dank aan jullie voor de goede suggesties) en extreem bleut van mij dat ik niet goed gekeken heb.

Nu is er alleen mijn andere probleem nog. Het parkeerlicht naar rechts werkt wel maar tevens gaan dan de binnenlichten van dashboard en aansteker etc aan.
Hier ga ik komende week nog heen zoeken nu toch het dasch er weer uit ligt. miss nog ideeen? de binnenverlichtingen zitten allemaal op de grijs/blauwe kabeltjes hoe kan deze nu stroom krijgen van het parkeerlicht?  -dunno-

Tevens wil ik nog een radio aansluiting maken constante plus ligt er min ligt er ook maar waar haal ik een goede zuivere geschakelde plus vandaan?

dus nogmaals bedankt voor de goede hulp.

Groet Steve

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 nov 2010, 20:06:27 »
Geschakelde plus ligt er niet standaard in een Polo. Maar denk aan je aansteker bijvoorbeeld? Of anders aftappen bij het contactslot?

Parkeerlicht-probleem klinkt mij toch als een aarde-probleem? -dunno-

Wel mooi dat je je alarmlichtschakelaar-issue nu opgelost hebt!  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 nov 2010, 20:44:47 »
zelf leggen mbv een relais , beter plus kun je niet krijgen dan rechtstreeks van de accu .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Electrisch probleem ''Knipperlichten werken niet''
« Reactie #12 Gepost op: ma, 15 nov 2010, 21:23:59 »
voor de radio? kun je een geschakelde plus pakken van de achterruitverwarmingsschakelaar. Das enkel puls spanning, de hoofdspanning haalt ie toch van de constante plus af.