Het Polo86c Register

Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: djpolo op vr, 06 jul 2007, 11:31:41

Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op vr, 06 jul 2007, 11:31:41
Wat moet er allemaal aangepast worden aan een polo 2 om een ABU motor erin te laten passen, heb een polo met GL motor, dus moet sowieso ander tankje in met benzine pomp.
Is de bedrading (stekkers) identiek of moet ik daar verloop stukjes voor maken?
iemand ervaring hiermee? (had dennis zijn polo 1 => 1.6 abu gezien, zijn er verschillen met het carter voor polo2?)

grtz Polo
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op vr, 06 jul 2007, 13:23:25
zoekfunctie ?zijn wel een topic of 10van
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op vr, 06 jul 2007, 16:54:17
dus als ik het goed heb is er enkel verschil met de hoogte, kabelboom-tellerunit en dynamo steun?
Zijn de spanningen e.d. van de sensoren die je uitleest van je blok wel identiek? of geeft temp bijv. 2x zoveel spanning af?

grtz Polo
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op vr, 06 jul 2007, 21:10:58
meestal zijn de temperatuursensoren wel van dezelfde range.. Vooral als het VW sensoren zijn.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Maikel op za, 07 jul 2007, 14:11:52
abu is oorspronkelijk toch injectie blok??
gl is dat zeker niet.
gl heeft dus bijna geen sensoren.
dus denk dat je ook andere kabelboom moet instaleren en deze op het huidige moet meubelen(ivm tellerpaneel.)

maar zoals serge al zegt genoeg te vinden via zoekfunctie.

gr maikel.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op za, 07 jul 2007, 14:29:40
je kan er ook een hb of hh kop op zetten en dan met een carburateur van de hk motor met andere sproeier bezetting ,mh ontsteking .en tevens past dan ook het thermostaathuis van de hk
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: rekordc op za, 07 jul 2007, 16:29:26
Moet je niet de zelfde boring hebben op je kop als je onderblok?


Martin
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Maikel op za, 07 jul 2007, 16:49:19
ligt aan of je verbrandings ruimte in de kop heb ja of nee
maar denk dat dat zelfs niet heel veel  uitmaakt.

kijk maar eens naar een kop die net van de motor afgeschroefd is.
ja zal zien dat de afdruk van de cilinder over een vlakke gedeelte van de kop zit. en dat alleen de kleppen een kleine uitsparing heeft (tenzij je een kop met verbrandings ruimte heb, maar ook die blijven vaak ruim tussen de cilinder dia meter.)
correct me if i'm rong.


gr maikel
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: patrick86c op za, 07 jul 2007, 17:12:07
Even een kleine off-topic vraag.
past een cilinderkop van een nz op een aau motor?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op za, 07 jul 2007, 17:21:53
Even een kleine off-topic vraag.
past een cilinderkop van een nz op een aau motor?

ja
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op za, 07 jul 2007, 17:22:49
ligt aan of je verbrandings ruimte in de kop heb ja of nee
maar denk dat dat zelfs niet heel veel  uitmaakt.

kijk maar eens naar een kop die net van de motor afgeschroefd is.
ja zal zien dat de afdruk van de cilinder over een vlakke gedeelte van de kop zit. en dat alleen de kleppen een kleine uitsparing heeft (tenzij je een kop met verbrandings ruimte heb, maar ook die blijven vaak ruim tussen de cilinder dia meter.)
correct me if i'm rong.


gr maikel

abu heeft verbrandingsruimte ,denk dat ik er wel genoeg gezien heb  -klus-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: rekordc op za, 07 jul 2007, 17:59:19
Thanx voor de info, maar wat is dan de winst tov de originele kop?

Martin
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op za, 07 jul 2007, 18:21:01
abu heeft andere passing qua gaten voor de bevestigingsbouten van de inlaat spruitstuk .
en aangezien de hh en hb motoren (wel de versie nemen zonder inlaatsruitstukverwarming middels uitlaat gassen)ook verbrandingsruimten hebben en zo op de abu passen .heet dit puur sleutelgemak
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Maikel op za, 07 jul 2007, 19:17:49
ligt aan of je verbrandings ruimte in de kop heb ja of nee
maar denk dat dat zelfs niet heel veel  uitmaakt.

kijk maar eens naar een kop die net van de motor afgeschroefd is.
ja zal zien dat de afdruk van de cilinder over een vlakke gedeelte van de kop zit. en dat alleen de kleppen een kleine uitsparing heeft (tenzij je een kop met verbrandings ruimte heb, maar ook die blijven vaak ruim tussen de cilinder dia meter.)
correct me if i'm rong.


gr maikel

abu heeft verbrandingsruimte ,denk dat ik er wel genoeg gezien heb  -klus-

ja plaats je dus een kop zonder verbrandingsruimte dan krijg je een hogere (waarscheinlijk een te grote) compressie!!

ik heb nog nie zo heel veel vw koppen los gehad en zeker nie van de small blokken!!
maar serge ik wel dat jij dat wel heb gedaan dus.
het ging mij meer om om uit te leggen dat de cilinder diameter niet zoveel uitmaakte. (en daar wou ik zelf eff bevestiging van)

gr maikel
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op za, 07 jul 2007, 20:05:24
abu is 76,5 en hk of gl is 75 boring
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 00:01:41
Thx voor alle reacties :)
maar even alles recht zetten, had een polo met gl motor, die gaat er helemaal uit, en wordt helemaal vervangen door een abu, dus onderblok, kop, bak, tellerunit, alles.
Had ook al begrepen dat de aandrijfflens van mijn oude bak dan over gezet moest worden op de nieuwe.
Hangt het carter te laag, hier had dennis in zijn project last van, heb m (nog) niet verlaagd...

Verder, wat is interessant als uitlaatje, wil later eventueel nog met turbo gaan experimenteren, maar voorlopig ben ik wel voorzien met wat meer vermogen  -sturen-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op zo, 08 jul 2007, 00:14:03
een polo met een GL'tje heeft waarschijnlijk ook nog het oude type remklauwen, met vierkante blokjes..

Ik zou dan ook gaan kijken voor een serieuze upgrade van je remmerij.

Qua uitlaat kan je een mooie facherkrummer nemen (4-1 spruitstuk) en een pijp met een grotere diameter (50mm??). Die van de GL kan je dan wel wegleggen, dat gaat niet meer werken!

Tja, volledige ombouw klinkt super, maar zal toch nog wel veel werk gaan kosten..  Verkijk je er niet op.

 -prut-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 00:31:26
Het ombouwen, zeeen van tijd voor, heb ze alleen nog niet gevonden  :P
heb daar gelukkig ook wel een jaartje voor uitgetrokken...

Is een rembekrachtiger niet voldoende voor de rem kracht? En wat is aan te raden qua remmen dan? voor+ achter schijf? Geventileerd of zijn gewone plaatjes voldoende?

 -prut-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op zo, 08 jul 2007, 00:37:01
bekrachtiger alone= not enough..

VW2 klauwen schijnen al een hele verbetering te zijn tov de standaard polo reminrichting.
Van de oude types zijn niet heel veel positieve meningen bekend geloof ik.

Vanaf '86 hebben de polo's andere (betere) remklauwen gekregen. Die kan je ook pakken natuurlijk, maar als je toch een ABU wilt inbouwen en ook nog eens met een turbo wil gaan kloten, Doe het dan in 1x goed!

Veel inlezen op allerlei fora scheelt je een hoop gelazer, en vraag vooraf zoveel mogelijk. Dan ga je geen 'beren op de weg' tegenkomen!

P.S. ga je ook naar UK volgende week voor FS UK??
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 00:48:12
Citaat
P.S. ga je ook naar UK volgende week voor FS UK?? [\QUOTE]

neej, jammer genoeg niet, moet werken...  -boehoe-
maar ben wel bij FSG :)  jij ook, of ga je alleen naar UK?
waarschijnlijk met m'n polo'tje, hoop dat ie tegen die tijd al wat vorderingen heeft gemaakt t.o.v. de staat war die nu in verkeerd...
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op zo, 08 jul 2007, 11:18:29
ben ook alleen bij FSG! Heb geen geld genoeg om ook naar UK te gaan. Ben vorig jaar wel geweest. Ook met de polo! Was erg leuk om in Leicester rond te scheuren op die slingerende landwegen! Kan je een hoop plezier hebben met een 1.3 en een goede verlaagde polo...

Maarrr eh..

Ontopic voor jou dan maar weer!!
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 12:22:43
Volgende week ga ik de auto helemaal strippen, zitten een aantal kleine roest plekjes op, ga ze allemaal weg halen en opnieuw spuiten, eerst met beetje plamuur 2 putjes weg werken, dan grondlaagje en dan lava-zwart spuiten, liefst metallic, maar dat moet ik eerst nog even op een proef stukje uitproberen.
Daarna ga ik toch eerst eens naar de remmerij kijken, de motor wil ik eerst laten lopen op een motorproefstand, veel makkelijker werken.
Goed idee of mis ik een paar essentiele puntjes?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op zo, 08 jul 2007, 13:44:55
doe eens een foto van de polo zoals ie nu is..

Ben toch wel nieuwsgierig geworden!
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 16:05:41
Nu is er eigenlijk niks nieuwsgierigs aan, nog 1 week tentamens, dan moet het interessanter worden, hij is nu nog helemaal standaard, uit de doos, strik zat er nog bijna omheen...
Zal vanaf volgende week de metamorfose in beeld proberen te brengen, zal er ook maar een project topicje van maken... Heb er echt super veel zin in :)
 -prut-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 08 jul 2007, 16:40:49
Grote doos geweest? :D
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op zo, 08 jul 2007, 23:42:45
Grote doos geweest? :D

jazeker, met spikkeltjes en een strikje eromheen  :P

Net een stuk aan t  -sturen- over de super vlakke wegen van het mooie België...
DUNK...
gat in de weg, is het sterretje van mijn ruit van boven tot onder doorgescheurd...

Dus hard op zoek naar nieuwe ruit... Iemand er toevallig nog een te koop staan?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op ma, 09 jul 2007, 08:17:25
eentje met getint glas..

Maar op de sloop haal je zo een goede hoor! Van binnenuit kan je met een beetje acrobatiek de voorruit zo verwijderen.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Folkert op ma, 09 jul 2007, 08:51:41
Net een stuk aan t  -sturen- over de super vlakke wegen van het mooie België...
DUNK...
gat in de weg, is het sterretje van mijn ruit van boven tot onder doorgescheurd...

Dus hard op zoek naar nieuwe ruit... Iemand er toevallig nog een te koop staan?

Laatst nog een klant van me, ging de dag erna op vakantie, terwijl het met onze hpx2 hars goed gerepareerd kan worden, en in veel gevallen nog gratis ook....
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op ma, 09 jul 2007, 09:14:37
Laatst nog een klant van me, ging de dag erna op vakantie, terwijl het met onze hpx2 hars goed gerepareerd kan worden, en in veel gevallen nog gratis ook....

Daar moet je op geoefend hebben  :P

Sterretje zat er al in toen ik m kreeg, kon niet meer gerepareerd worden...

Alle raampjes gaan er volgende week toch uit, dus dan vervang ik m maar direct...
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Folkert op ma, 09 jul 2007, 09:18:05
Bwah wat een schijtreclame...

Carglass repareert, carglass vervangt...


Maja blijkbaar blijft t wel hangen... -uitlachen-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op di, 10 jul 2007, 14:32:58
Om de remmerij aan te passen, direct nieuwe (grotere) schijven, Noodzakelijk? of zijn VWII klauwen voldoende?
Wat voor schijven zijn hiervoor geschikt (niet te klein, maar ook niet te veel over kill?)
Past een setje golf III remmen?

 -prut-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op di, 10 jul 2007, 21:47:36
g40 remmeritus met mh hoofdcylinder en bekreachtiger
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op wo, 11 jul 2007, 19:23:15
Thx :)
gaan we daar naar opzoek
Zijn de golf II (gti) remklauwen en schijven hetzelfde?
of passen deze helemaal nie op de 86C?



Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op wo, 11 jul 2007, 21:07:44
nope golf mk1 gti past wel
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op wo, 11 jul 2007, 21:28:49
ik dacht hier iets anders uit op te kunnen maken?
zijn wel de goeie klauwen?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Dennis op wo, 11 jul 2007, 21:38:09
De klauwen zelf zijn idd ook onder andere van een Golf 2 te gebruiken.
Zolang er maar "VWII" op staat.
Zitten op 1001 volkswagens.
Houders kun je niet van een Golf 2 pakken, deze hebben een andere steek.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op wo, 11 jul 2007, 23:08:46
nope golf mk1 gti past wel

Net even uitgezocht, Golf GTI MK1 en 2 tot 1991 hebben zelfde schijven als de G40 (239 * 20)... De MK II vanaf 1990 e.v. hebben ook nog andere schijven ertussen zitten. (256*20).
Wat maakt het remgevoel nou eigenlijk "sterker/krachtiger" de schijven en de klauwen of de hfdremcylinder en de bekrachtiger?
 -prut-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op do, 12 jul 2007, 04:51:14
gewoon die van de g40 of mk1 pakken ,die van je ebay ad ,zijn alleen de klauwen zonder zadels en dus idd veelvuldig overal op te zetten met bijbehorend zadel
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op do, 12 jul 2007, 04:52:27
en geloof me voordat je 256 remmen nodig hebt moet je echt wel wat vermogen onder de kap hebben.
zolang je de wielen kunt blokkkeren met g40 remmen is er nikis zwaarders nodig
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: martijn op vr, 13 jul 2007, 09:13:15
nope golf mk1 gti past wel

Net even uitgezocht, Golf GTI MK1 en 2 tot 1991 hebben zelfde schijven als de G40 (239 * 20)... De MK II vanaf 1990 e.v. hebben ook nog andere schijven ertussen zitten. (256*20).
Wat maakt het remgevoel nou eigenlijk "sterker/krachtiger" de schijven en de klauwen of de hfdremcylinder en de bekrachtiger?
 -prut-

combi van dit alles natuurlijk!!

Blokken en schijven (duurdere variant dan standaard) zorgen al voor goed remgevoel.

HRC en bekrachtiger hebben natuurlijk ook invloed op je remgedrag, maar voordat je dit moet gaan vervangen...
Met monteren van een setje klauwen van G40 gaat je polo zeker goed genoeg remmen.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op vr, 13 jul 2007, 09:16:37
Dan zal bij mij de rembekrachtiger het meest verschil uitmaken, een en geen is groot verschil :P

Eindelijk al m'n tentamens voor dit jaar gehad, vanmiddag ff naar de sloop, kijken wat voor leuke spulletjes ze daar hebben liggen :)
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op di, 25 sep 2007, 00:49:59
FF een Upje van dit draatje...

Had namelijk nog een aantal vraagjes...

Kan ik de oude GL benzine tank gebruiken voor m'n ABU'tje? Of moet ik hier een nieuwe tank voor aanschaffen?

Heb VW II remklauwen voor klaar liggen, maar is het ook niet verstandig om ook wat aan de achterremmen te doen? een achteras moteren met remkrachtverdeler (en schijven) of is een standaard achter as al voldoende?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Bas op di, 25 sep 2007, 09:42:24
Je kunt de tank wel gebruiken, alleen heb je nog wel een elektrische benzinepomp nodig. Hier kun je een universele voor pakken.

De achteras staat los van de remkrachtverdeler, je kunt zo'n verdeler ook op je huidige as bouwen. (je maakt alleen de veer vast aan de as)

Schijven achter is niet echt nodig, je remt toch het meeste met de remmen op de voorwielen.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Jaap op di, 25 sep 2007, 10:32:24
FF een Upje van dit draatje...

Had namelijk nog een aantal vraagjes...

Kan ik de oude GL benzine tank gebruiken voor m'n ABU'tje? Of moet ik hier een nieuwe tank voor aanschaffen?

Heb VW II remklauwen voor klaar liggen, maar is het ook niet verstandig om ook wat aan de achterremmen te doen? een achteras moteren met remkrachtverdeler (en schijven) of is een standaard achter as al voldoende?

Volledige remmeritus van een G40 is voldoende:

deze heeft ook gewoon trommels, maar wel met een last-afhankelijke verdeler op de achteras en de grootste remcilindertjes mogelijk (19mm) en dat remt prima.

Schijven ombouw kan ook, maar nodig is het zeker niet.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op di, 25 sep 2007, 15:31:25
Thx voor de reacties!

zijn er nog andere dingen waarvan jullie zeggen, dat is belangrijk? een achteras met stabbi? andere aandrijfassen? (diesel/gt?)

Wat kun je nog leuk doen met een ABU kop?
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Dennis op di, 25 sep 2007, 17:34:59
Achteras met stabi (75pk GT of G40)
Aandrijfassen is niet direct noodzakelijk.

Kop is origineel erg beperkt qua kanalen en kleppen, valt wel wat mee te doen.
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op di, 25 sep 2007, 20:34:42
aee kop plaatsen
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: djpolo op wo, 26 sep 2007, 00:30:10
Ik wilde wel gewoon originele kop behouden, maar meer met het vergroten van de inlaat poorten en uitlaat poorten en kleppen iets meer efficientie eruit halen... Eerst maar eens even het hele paketje goed nakijken  -klus-
Titel: ABU motor in polo 2
Bericht door: Serge op wo, 26 sep 2007, 04:38:09
abu kop kan ook ,maar de aee kop heeft 2mm grotere inlaatkleppen .