Auteur Topic: Slecht lopende Polo  (gelezen 720 keer)

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Slecht lopende Polo
« Gepost op: ma, 03 jan 2011, 20:55:53 »
Hallo beste mensen,

Mijn naam is Patrick en ik ben al 4 jaar in het bezit van mijn Polo 1.3 uit 1989 (NZ). Ik heb grote problemen met mijn Polo. Even een korte geschiedenis.

1.Wat ik al heel lang heb is, als ik een kort stukje rijd (2 km) en ik zet de auto uit, en wil hem 5-10 minuten later starten, heel slecht te starten (lijkt als die verzuipt). Moet hem dan een half uur met rust laten, en dan weer normaal starten.

2. Sinds enkele maanden kreeg ik het idee dat de auto iets minder vermogen is gaan krijgen. Met name in wat hogere toeren, voelde ik heel licht inhouden.

3. Sinds een paar weken, heb ik het probleem als ik de auto in het weekend niet gebruik en hem na het weekend weer wil starten, dit heel slecht ging (vaak vochtig weer). Duurt soms wel 5-10 minuten en heeft dan steeds de neiging om aan te slaan (haal zwaar bokken). Als ik dan op werk ben en ik 's-middags weer naar huis ga, geen enkel probleem.

4. Afgelopen weekend, had de Polo 2 weken stil gestaan (tussendoor 1 x keer gestart met droge vrieskou) en wou hem starten (vochtig weer), kreeg hem niet meer aan de praat. Heel soms had die de neiging om aan te slaan, maar pruttelde dan ook weer uit. Uitlaat ging ook knallen. Mij is verteld dat het waarschijnlijk een vochtprobleem is. Advies was om de verdelerkap, rotor en de bougiekabels te vervangen. Ik heb vandaag de verdelerkap en de roter vervangen door een nieuwe. Bougiekabels weer aangesloten zoals ze zaten. Auto starte gelijk, maar sloeg ook gelijk na 2-3 seconden weer af. Moet de auto dan op hoge toeren houden. Heb geprobeerd om toch maar een stukje te gaan rijden. Auto rijdt het ene moment wel redelijk, maar een paar seconden later, begint die weer heel sterk in te houden en moet ik bijna vol gas geven. In de bochten, slaat die soms af, omdat ik dan me voet niet op het gaspendaal heb. Als de auto warm is, en hem stationair laat draaien, gebeurd het volgende: een 10-20 seconden bokken, bijna afslaan, dan gaat het toerental omhoog (wel hoger dan stationair toerental), dat gebeurd zo een 10 seconden en dat gaat die weer bokken. Dat herhaald zich constant. Als is dan rijd en hij houd in, lijkt het wel of die lichtjes ploft in de uitlaat. Heeft iemand een idee. Toch maar nieuwe bougiekabels, de verdelerkap en de rotor waren echt helemaal ingebrand.


Groetjes, Patrtick

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #1 Gepost op: ma, 03 jan 2011, 21:04:15 »
Oh ja, wat ik nog als vraag wil toevoegen is het volgende. Toen ik de verdelerkap en de rotor heb vervangen, heb ik genoteerd welke bougiekabel waar zat. Als ik voor de auto sta, dus met mijn gezicht naar de voorruit toe, heb ik de meest linker bougie als 1 genoteerd en zo verder genummerd naar rechts toe. Als ik dan tegen de verdelerkap aankijk, dus aan de zijkant van de bestuurder, zit in het midden de kabel van de bobine, linksboven bougie 1, rechtsboven bougie 2, linksonder bougie 3 en rechtsonder bougie 4. De bougiekabel van bougie 4 is een andere.
Mij is verteld dat de onstekingsvolgorde 1, 3, 4, 2 moet zijn. Maar als ik ze zo aansluit, niet meer starten. Zitten de kabels zo goed als ik het omschreven heb.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #2 Gepost op: ma, 03 jan 2011, 21:10:26 »
Bougiekabels zitten goed.
Bougies zelf vervangen?

Controleer 't luchtinlaattraject op valse lucht, ook de carterontluchting.
En ook de vacuumvervroeger incl. slangetje van en naar.

Blauwe tempsensor is ook een verdachte.

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #3 Gepost op: ma, 03 jan 2011, 21:16:01 »
Hallo Sion,

Bougies heb ik nog niet vervangen. Ik heb deze het weekend wel gecontroleerd (voordat ik de verdelerkap heb vervangen). 1 bougie eruit gedraaid om te kijken of ik een vonk had. De bougie was redelijk zwart en de vonk was zwak, maar dat was dus voordat ik de verdelerkap heb vervangen en toen die ook niet meer starte.

Heb je tips, hoe ik het luchtinlaattraject op valse lucht en de carterontluchting kan controleren.
En hoe kan ik de vacuumvervroeger incl. slangetje van en naar controleren.

Kan ik de Blauwe tempsensor ook controleren en zo ja, hoe.

Wat denk jij van nieuwe bougiekabels?

Gr. Patrick
 
 

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #4 Gepost op: ma, 03 jan 2011, 21:45:00 »
Bougies is gewoon standaard onderhoud => vervangen dus.

Slangen controleren: als ze los liggen = niet goed
Zodra je een slangetje beetpakt/eraf trekt en je hebt ineens 2 slangetjes = niet goed
Get the picture? :)
Vacuumvervroeger: als je eraan zuigt en je voelt een soort weerstand/klikje = goed
Als je eraan kan zuigen tot je een ons weegt = niet goed
Maar vacuumvervroeger is eigenlijk alleen maar voor 't vollast optrekken, zal in jouw geval
niet 't grootste probleem zijn.

Blauwe tempsensor: als je de stekker lostrekt en de motorloop veranderd = goed
Als je de stekker lostrekt en de motorloop veranderd niet = niet goed,
maar er kan in jouw geval meer aan de hand zijn.

Slechte bougiekabels kan gerust de boel wat beinvloeden, maar niet zo erg als jij omschijft, naar mijn idee

Oh btw: we hebben een zoekfunctie, alles wat ik hierboven getikt hebt is allemaal al eens verteld -thumbsup-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #5 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 12:48:32 »
geen lekkage in de brandstoftoevoer? klinkt als brandstof die terug loopt
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #6 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 13:17:13 »
Hoe oud is het benzinefilter?  Gaan lang mee, maar kan bij niet vervangen op den duur wel deze problemen veroorzaken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #7 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 16:01:26 »
@ Dennis en @ Sjon:  -thumbsup-

Mist (IMHO) nog gedachte sprongetje: Injectoren. Komt wellicht vrij weinig voor, maar toch: Slecht starten van warme motor + zwarte bougie -> Lekken van injector bij brandstofsysteem dat nog onderdruk staat... 

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #8 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 20:27:48 »
Beste forumleden,

Hier een update. Het probleem is opgelost. Er was een slang los. Volgens mij was het de slang van de carterontluchting? Zie bijgaande foto's. Maar de slang aansluiten, starten en lopen als een nieuwe. Ik wil een ieder bedanken voor de positieve input.

Deze topic kan dus op slot.

Gr. Patrick

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #9 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 20:48:50 »
ghe ghe valse lucht ? ? :O -gert-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #10 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 21:08:35 »
Das de carterontluchting idd.
Zie ik daar nou een stekkertje? Zit er een soort van klepje tussen ofzo. -dunno-

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #11 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 21:12:08 »
Hoi Sjon,

Je had het goed gezien, inderdaad een slang los. Volgens mij is het een kunstof pijpje waar een stekker op zit. Ik moest de slang op het kunstof pijpje drukken. Maar geen idee, waar die voor dient.

Gr. Patrick

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #12 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 12:51:06 »
voor diverse vw/seat modellen zijn terugroepacties geweest waarbij ze een verwarmingselement plaatsen in de carterontluchting zodat deze niet bevriest/dicht gaat zitten. denk dat het zoiets zal zijn
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Slecht lopende Polo
« Reactie #13 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 14:32:35 »
voor diverse vw/seat modellen zijn terugroepacties geweest waarbij ze een verwarmingselement plaatsen in de carterontluchting zodat deze niet bevriest/dicht gaat zitten. denk dat het zoiets zal zijn
u gaat door voor de wasmachine
je hebt laagvliegers en modelvliegers .