Auteur Topic: Webers....Solexen  (gelezen 3130 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Webers....Solexen
« Reactie #15 Gepost op: vr, 12 jan 2007, 11:36:07 »
40mm lijkt me ook al een lichte vorm van overkill. Misschien is 36mm beter. Je kan natuurlijk ook gelijk voor een 1.3 gaan en die 40'ers erop schroeven.

Ligt er toch ook aan wat je neemt, dubbele carbs of motorfietscarbs. 40mm bij een motorfiets carb is ook daadwerkelijk 40mm, maar bij een dubbele carb toch niet?

Het lijkt me dat 40mm webers met de juiste sproeierbezetting best op een 1100 kunnen, maar dat 40mm motorfietscarbs wel wat te veel is.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Webers....Solexen
« Reactie #16 Gepost op: vr, 12 jan 2007, 12:02:39 »
weet ik niet zeker..

De 2 cilinders waar de solex/weber op zit vragen niet tegelijk een mengseltje van de carb..
cilinder 1/2 en 3/4 hebben een carb; vragen met 1slag verschil van de solex of weber. Wat dat betreft zou 40mm voor een weber gelijk kunnen staan aan 40mm van een motorcarb.

Bij motorcarbs heeft elke cilinder zijn eigen aanvoer, dat werkt misschien een stuk efficienter, aangezien deze recht voor de inlaat geplaatst kan worden. Qua brandstoftoevoer hangt het er vooral vanaf wat voor sproeiers er geplaatst zijn en hoe de carbs afgesteld staan.

Naar mijn idee moet het niet veel uit maken of je 40mm motorcarbs of dubbele solexen hebt (qua grootte van de venturi)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Webers....Solexen
« Reactie #17 Gepost op: vr, 12 jan 2007, 13:13:24 »
Motorcarbs hebben variabele venturi via onderdruk.
Weber DCOE (standaard type liggende dubbele carb) hebben een vaste venturi die in elk geval kleiner is dan 40mm (of 45mm bij ee DCOE-45, etc.)
Bovendien zijn het wel degelijk echt dubbele carburateurs in 1 huisje, met een gemeenschappelijke vlotterkamer.

Dus het antwoord van Bas klopt wat dat betreft wel.

Zou zowieso eerst naar een 1.3 'upgraden', en dan icm 40mm weber/solex/d'ellortos etc. met passende venturis (is een vuistregel voor).
Óf motorfietscarbs, maar daar Serge je alles over vertellen.

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
Webers....Solexen
« Reactie #18 Gepost op: vr, 12 jan 2007, 15:30:29 »
Oh ja, nu zag ik het in Foz zijn signature staat dat hij een 1.3 heeft.

Kan nu een setje Solexen kopen voor 150 euro....erg aanlokkelijk  :D

Dankje voor de tip Marjolijn  -thumbsup-




Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
Webers....Solexen
« Reactie #19 Gepost op: vr, 12 jan 2007, 15:34:32 »
Dus als ik het goed begrijp doe ik er verstandig aan om eerst zo`n 1.3 motortje te vinden ergens.

En dan pas up-te-graden met Webers/Solexen ofzo iets.

Heeft er hier iemand zo`n soort systeem op een 1.1 motor?
Of is het absoluut niet eens de moeite waard om er aan te beginnen?

Tjonge, begin nu zelfs te twijfelen  :D

Offline darkproject

  • Non-Register lid
  • Berichten: 404
  • Geslacht: Man
Webers....Solexen
« Reactie #20 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 22:44:27 »
ik vraag me al een tijdje af
wat nou het verschil tussen weber/solex/d'ellortos is

webers heb ik we ervaring mee
 maar de andere 2 niet

wat is eigenlijk nou het verschil kwa duurzaamheid / inbouw / geluid ed
RIDES

golf mk1 5drs '77
golf mk1 '83 5drs (PARTS FOR SALE)
golf mk2 turbo '90
audi 80 '91

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Webers....Solexen
« Reactie #21 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 23:10:10 »
Weber de naam, Solex de faam, Dellorto's door 't raam.


Naja: 't zijn gewoon 3 verschillende fabrikanten van ongeveer dezelfde carburateurs. Elk merk heeft zo z'n pro's en con's.

De specialisten weten d'r t fijne van (lee: Serge), maar dit is wat is er zo'n beetje van weet:

Weber: schijnen nogal snel te verlopen, maar sproeiers en andere onderdelen zijn goed te verkrijgen.

Solex: schijnen minder vaak afgesteld te moeten worden, maar ze hebben niet 'de naam', en de onderdelen verzorging schijn iets minder te zijn.

Dellorto: minder bekend, en onbekend maakt onbemind. Specifieke voor / nadelen mij niet bekend.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Webers....Solexen
« Reactie #22 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 00:01:37 »
1.1 op m40mm dellorto oid met 34mm venturi is de max prefereerbaar 32 mm 125 hoofd en 180 lucht
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Webers....Solexen
« Reactie #23 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 10:32:33 »
say what  :)




Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
Webers....Solexen
« Reactie #24 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 11:42:19 »
1.1 op m40mm dellorto oid met 34mm venturi is de max prefereerbaar 32 mm 125 hoofd en 180 lucht

Wil je dat een beetje toelichten Serge?

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Webers....Solexen
« Reactie #25 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 14:53:53 »
Serge bedoelt denk ik:
Een 1.1 motor met 40-ers dellorto/weber/solex kan, maar de maximale grootte van de venturi (volgens mij de 'lucht-trechter in de carb, bij dubbele carbs zitten er dus 2 per apparaat) mag maximaal 34mm. zijn. (Kun je de venturi bij 40-ers wijzigen dan?).

Beste is: venturi 32mm. met (maat?)125 hoofdsproeier en 180 lucht/benzine-correctienaald (ofzoiets...). In het duits heet dit volgens mij 'Bedüsung' = 'Sproeierbezetting': de maten van de verschillende sproeiers/naalden en de verhouding daartussen...

Een 1.1 motor met 40-ers is voor mijn gevoel teveel van het goede (te grote carbs). Heb ooit de formule voor ideale carburatie eens opgezocht en jaren geleden daarover iets gepost in dit forum... zal het eens opsnorren.
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
Webers....Solexen
« Reactie #26 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 15:03:20 »
Dus beter zouden 36 mm carbs zijn met een 30 venturi ofzo iets?
Moet te vinden zijn lijkt mij, alleen dus nog een goed spruitstuk vinden  -dunno-

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Webers....Solexen
« Reactie #27 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 19:13:46 »
Edit: Ja hoor, ze zijn er nog. Ik weet niet of Gert en Ed er al uitgekomen zijn?? Klik

We zijn er al uit en Gert houdt ze voorlopig .
Tijdje brainstormen over welke carb straks te gebruiken .
Trefwoord : draw through

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Webers....Solexen
« Reactie #28 Gepost op: za, 17 feb 2007, 10:11:35 »
Hallo,
om geen nieuw topic te starten, zet ik het hier maar nog verder bij:
Ik kan 40'er Dellorto DHLA's:


overkopen van iemand.Nu is mijn vraag, is dit iets voor op een gk motor? Of laat ik het beter voor wat het is?
Kan je hier de venturi grote's en dergelijke nog aanpassen -klus- voor een 1300? Want nu komen ze wss van op een 2liter.




Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Webers....Solexen
« Reactie #29 Gepost op: za, 17 feb 2007, 11:18:05 »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!