Auteur Topic: Remblokjes lopen aan in het hart  (gelezen 2684 keer)

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Remblokjes lopen aan in het hart
« Gepost op: wo, 29 aug 2012, 21:58:41 »
Ik heb afgelopen week wegens werkzaamheden mijn wielen en mijn remmen eraf gehad. Nu alles weer gemonteerd is lopen mijn remmen aan als ik aan het voorwiel draai. Dit geldt voor links en rechts. Omdat er nu wat roest op de schijven gekomen was kon ik een foto maken waar de schijven precies aanlopen. Dit blijkt aan de hartzijde van de remschijf te gebeuren zowel links als rechts is een slijtspoor van een mm of 7 breed te zien. Zie foto.
Aan de motorzijde is links niets te zien omdat daar geen roest op de schijf zit [R] en rechts is aan de motorzijde wel roest te zien maar geen slijtspoor van de remmen [L].

Ik laat ook even zien hoe ik de remblok heb gemonteerd.

Edit: Ik denk dat ik het ook moet zoeken in de remdruk want net even met vol in gedrukt rempedaal aan de wielen gedraaid, dit kost geen enkele moeite. In het remolieresevoir zit voldoende olie. Ik kan voorlopig geen lek ontdekken.

Ik hoor graag wat er fout is ...

Alvast bedankt voor je reactie!
« Laatst bewerkt op: wo, 29 aug 2012, 22:49:48 door niekpolo »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #1 Gepost op: wo, 29 aug 2012, 22:38:03 »
Heb je elke remblok op dezelfde plek teruggezet? Ingesleten blokken verschillen natuurlijk van elkaar.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #2 Gepost op: wo, 29 aug 2012, 22:47:18 »
Ja, bij het plaatsen heb ik gelet op de ronde afdruk van de rem op de achterzijde van het blokje. Links en rechts zijn ook niet door elkaar gehaald.

Ga morgen proberen te ontluchten. Tips zijn welkom ...
Welke remolie hoort er in de Polo?
« Laatst bewerkt op: wo, 29 aug 2012, 22:51:54 door niekpolo »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #3 Gepost op: wo, 29 aug 2012, 23:02:32 »
Dan................... -dunno-

Mijn verstand zegt dot 4, brezan zegt 3 & 4.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #4 Gepost op: do, 30 aug 2012, 08:41:56 »
Alleen niet door elkaar gebruiken. Zitten de juiste remblokken er wel in? -dunno-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #5 Gepost op: do, 30 aug 2012, 08:43:26 »
dot 4  :)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #6 Gepost op: do, 30 aug 2012, 09:12:49 »
meet de blokken eens na, dit zijn de maten die ATE gebuikt voor de polo: Klik

edit 1 link dood  -dunno-
« Laatst bewerkt op: do, 30 aug 2012, 09:41:35 door EMP »

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #7 Gepost op: do, 30 aug 2012, 09:33:36 »
dan krijg ik een hele andere pagina :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #8 Gepost op: do, 30 aug 2012, 09:35:25 »
Dot 4; bedankt!

Ik heb de remblokjes niet gewisseld maar misschien zaten de verkeerde er al in? Alleen de link doet het bij mij niet ...

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #9 Gepost op: do, 30 aug 2012, 09:43:04 »
nog een keer dan  :)


Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #10 Gepost op: do, 30 aug 2012, 10:30:09 »
wil je het probleem oplossen moet je:
optie 1: de schijven vervangen
optie 2: de schijven laten afdraaien.
alleen de blokken vervangen maakt het mogelijk zelfs nog erger.

ontluchten:
als je nergens aan gezeten hebt en er zit voldoende is dat niet het probleem of je hebt een lekkage en moet je eerst die oplossen.
Geloof me: als je blokje alleen maar een rand van de schijf raakt remt hij bijna niet. hoe hard je ook trapt....

Vervang gewoon de slijtdelen. Kost de wereld niet en je zult zien dat het een wereld van verschil maakt

Daarnaast kun je, als je niet weet wanneer het gedaan is, ook de remvloeistof vervangen.
Die gaat in kwaliteit met de jaren ook achteruit. Kan wel veel schelen maar dit onstaat niet ineens.
Mocht je alles in een keer willen aanpakken is dit geen slecht idee. Dan wel bij alle vier de rempunten doen!
« Laatst bewerkt op: do, 30 aug 2012, 10:32:28 door RoelG »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #11 Gepost op: do, 30 aug 2012, 11:46:06 »
Volgens mij moet je andersom redeneren: daar waar geen roest zit zit geen probleem, want door contactvlak van remblok is de (vlieg)roest van je schijf af. Daar waar wel roest zit lijken je blokken dus geen contact te maken met de schijven?!

Hoe zijn je remzuigers? Zijn die nog wel goed gangbaar? Voor de mooi zou je inderdaad je schijven even kunnen laten afdraaien, maar ook met deze schijven moet goed remmen nog prima mogelijk zijn, al dan niet met nieuwe blokken (daarin verschillen Roel en ik schijnbaar van mening: ik wissel niet bij iedere wissel van remblokjes ook meteen de schijven voor nieuwe).
Remvloeistof altijd vernieuwen, inderdaad DOT4. Remvloeistof is zo'n beetje het meest genegeerde onderdeel van de auto bij zelf-sleutelaars. In de loop der tijd neemt het systeem/de vloeistof vocht op (condens/water), waardoor de samenpersverhouding (en dus je remkracht/-verdeling) totaal anders wordt. Ik houd het volgende interval aan: minstens 1x per 2 jaar verversen, of minimaal iedere 20.000 km.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #12 Gepost op: do, 30 aug 2012, 12:28:43 »
@ Geert: volgens mij heeft niemand aangegeven dat het probleem zit op het deel met roest.
Maar je analyse klopt wel. Het probleem is niet het deel met roest. Het probleem is datgene wat veroorzaakt dat de roest niet weggaat  :)
Maar volgens mij had hij dat ook al bedacht. Hij wijst namelijk zelf al de rand aan als euvel

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #13 Gepost op: do, 30 aug 2012, 12:41:40 »
Alles uit elkaar halen
Raakvlakken tussen remklauw en remblokjes goed schoon maken met een staalborstel en veel remmenreiniger
Borgpennen goed schoonmaken, maar liever nog vervangen door nieuwe
Daarna alles monteren met hier en daar een likje kopervet
Niveau remvloeistof controleren
Rempedaal 15x half indrukken, net zolang tot het pedaal keihard is
Klein rondje rijden (max 20km/h) en rustig remmen

Probleem nog steeds aanwezig?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Re: Remblokjes lopen aan in het hart
« Reactie #14 Gepost op: do, 30 aug 2012, 18:55:46 »
Dagje gewerkt en een heleboel tips op het forum! Ga er morgenochtend mee aan de gang. Ik laat jullie weten wat de vorderingen zijn. Inmiddels  ligt de Vraagbaak van Olving in de bus. Daar staat iets in waar ik helemaal niet op heb gelet en wat ik ook niet begrijp:

"het verlaagde gedeelte [van de remzuiger] moet een hoek van 20º met de horizontaal maken"

Ik zou wel willen dat hier een goede tekening van was.

[Misschien heeft het niet met mijn probleem te maken maar ik monteer de remmen toch het liefst zoals het hoort!]