Auteur Topic: Oliedruk / temp metertjes. Welke?  (gelezen 3387 keer)

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:26:45 »
Maar eens voorzichtig beginnen met een simpele vraag..   :)
Aangezien (zoals het nu lijkt) mijn blok volgende week tijdelijk uit de Derby gaat, lijkt het me handig gelijk maar even wat dingetjes aan te sluiten. Ik wil graag een oliedruk + olietemp meter, zodat ik de boel een beetje in de gaten kan houden.

Via Sjon al de link gekregen naar DutchPowerTrading (Sandtler), met de info dat ik voor de olietemperatuur een M14x1,5 olieplug nodig ben. (thnx daarvoor  -thumbsup-) Maar voor de oliedruk? M10x...? En tot 5 bar is voldoende? Of is de 0-10 bar verstandiger? En met welke aansluitingen? zie namelijk verschillende types (met en zonder "Warnkontakt")

Had al even de zoekfunctie geprobeerd, kom dan vooral dingen tegen over alarmpjes die afgaan, maar niet welke types sensoren nodig zijn.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:29:02 »
m10 x 1 idd en tot 10 bar nemen .

 geen equus of ekut nemen das bagger van de bovenste plank
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:30:14 »
sensor nemen  die enkelt de druk weergeeft . olie waarschuwingslampje via originel;e sensor laten lopen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:33:42 »
Had al zo'n vermoeden dat het zo simpel zou zijn..  :D
Plan was om voor VDO te gaan.. Lijkt me beter vertrouwd toch?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:35:47 »
Had al zo'n vermoeden dat het zo simpel zou zijn..  :D
Plan was om voor VDO te gaan.. Lijkt me beter vertrouwd toch?
idd

zit wel een foefje aan met aansluiten ,maar das niet zo moeilijk (blauwzwarte draad aan de lage druk sensor en de gele aan massa )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:46:25 »
VDO ja,

Carterplug: neem de lange uitvoering (steek dieper in het carter, en daarmee wat betrouwbaarder

Oliedruk: Ik kan het even voor je uitzoeken welke ik heb gebruikt voor de G-40-diesel maar als je dan toch VDO neemt, zou ik niet twijfelen over het 'warn-contact' van deze gever: Serge en ik verschillen hierover iets van mening, maar ehmz, laat ik het zo zeggen: de originele schakelaar is ook gewoon van VDO,...

oliedruk: van 0 tot 10 bar...
Ik kom met de Giesel nog niet boven de 4 bar uit, maar dat hoort dus wel (blijkt)



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:48:20 »
warn contact van de vdo meter is 2bar terwijl een polo mkotor stationair goed warm tussen de 1 en 1.5 bar heeft in frisse conditie
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #7 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:49:49 »
VDO ja,

Carterplug: neem de lange uitvoering (steek dieper in het carter, en daarmee wat betrouwbaarder

Oliedruk: Ik kan het even voor je uitzoeken welke ik heb gebruikt voor de G-40-diesel maar als je dan toch VDO neemt, zou ik niet twijfelen over het 'warn-contact' van deze gever: Serge en ik verschillen hierover iets van mening, maar ehmz, laat ik het zo zeggen: de originele schakelaar is ook gewoon van VDO,...

oliedruk: van 0 tot 10 bar...
Ik kom met de Giesel nog niet boven de 4 bar uit, maar dat hoort dus wel (blijkt)





 lagertjes jaap ,lagertjes en pomp checken  -klus-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 22:57:07 »
Even geknipt van DutchPowerTrade:
Citaat
Gewinde / Kontaktgabe / Best.Nr. / €
M10x1,0 / 0,5 bar / 650529 / 55,00
M10x1,0 / 0,75 bar / 650562 / 67,90
M10x1,0 / 0,9 bar / 650563 / 77,50
M10x1,0 / 2,0 bar / 650564 / 67,90
Waarschuwingsdinges is dus gewoon te kiezen?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:00:31 »
warn contact van de vdo meter is 2bar terwijl een polo mkotor stationair goed warm tussen de 1 en 1.5 bar heeft in frisse conditie

Nope: Warncontact zijn er in zeer veel verschillende soorten, en nu begrijp ik jou ook direct:
Ik heb deze: M10x1,0      0,5 bar   650529 55,00euro

Warn-contact bij 0,5 bar, als vervanging van de originele van 0,3bar lage drukschakelaar.
Deze maakt massa zolang er geen druk op staat.  Zodra er ook maar enigzins druk beschikbaar is, verbreekt de sensor massa.

De andere, hoge druk schakelaar maakt juist pas massa zodra er een hogere druk dan 1,4 of 1,8 bar aanwezig is ( dynamische controle bij toerental 1800+ rpm ).  Deze zou ik inderdaad ook niet vervangen, maar origineel blijven gebruiken.

Voor jouw 3F blok zou ik dus ook de lage druk schakelaar ( bruin ) vervangen voor de pot-meter van VDO met warn-contact op 0,5 bar.  
De witte (of zwarte) schakelaar voor de hoge druk zou ik adviseren origineel te houden.


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:01:15 »
Oliepomp tweaken is bekend bij Jaap -thumbsup-
Huis van binnen iets krapper maken zodat tandwielen lekker strak* zitten.
(*wacht op vunzige reactie -naughty-)

Oliedruk M10 x 1 dus => juist.....was ik alweer vergeten.
Sta je bij DPT: "wat is de spoed".......wist ik veel dat ie de draad bedoelde:
ik ben bouwkundig opgeleid.......weet dus niet alles van staal ja,
maar goed: nooit te oud om te leren he -thumbsup-
(DPT is per nu met vakantie btw)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:04:28 »
Waarschuwingsdinges is dus gewoon te kiezen?

Check. Is gewoon te kiezen.. en inderdaad: de 0,5 bar heeft Raymond meestal niet op voorraad, omdat meestal de hogere druk wordt verkocht. Maar daar heeft een Polo dus al een prima system voor in huis.. BTW: in jouw Derby zal die hoge druk sensor (dynamische controle) helemaal niet worden aangestuurd/sloten aangezien een Derby uit 1977 helegaar zo'n druksysteem niet heeft. Dat kwam pas in het 2e bouwjaar van de polo 2.

Te binnen schiet:
Jij kunt wel meerdere sensors kwijt in de kop, dus je kunt kiezen: of warn-contact gebruiken op VDO-potmeter of standaard schakelaar gebruiken. Je kunt misschien ook gaan voor een pot meter zonder warn-contact (misschien goeikoper), maar mocht je ooit die potmeter toch gaan gebruiken in een andere auto, dan is't weer jammer...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:05:03 »
Oliepomp tweaken is bekend bij Jaap -thumbsup-
Huis van binnen iets krapper maken zodat tandwielen lekker strak* zitten.
(*wacht op vunzige reactie -naughty-)

Oliedruk M10 x 1 dus => juist.....was ik alweer vergeten.
Sta je bij DPT: "wat is de spoed".......wist ik veel dat ie de draad bedoelde:
ik ben bouwkundig opgeleid.......weet dus niet alles van staal ja,
maar goed: nooit te oud om te leren he -thumbsup-
(DPT is per nu met vakantie btw)

 3x raden waar dat tweaken van de pomp vandaan komt  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:05:45 »
Sta je bij DPT: "wat is de spoed".......wist ik veel dat ie de draad bedoelde:

Hahaha,.. ik belde: wat is de spoed? Nou, over een half uurtje sta ik voor je deur: als je 't dan klaar hebt liggen..
Nee,. de draad: Ochja: M10x1
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #14 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:06:19 »
Mmm, weet hier niet heel veel van, maar ken natuurlijk wel mijn eigen ervaringen...

Met de daily heb ik op toeren tussen de 6 en 8 bar oliedruk => zeker meter tot 10 nemen?!

Het zoemertje (origineel) gaat bij mij nog wel eens af... Aangezien ik niet te weinig druk heb, begrijp ik uit Jaap's verhaal dat de "dynamische controle bij 1800 tpm" dan vindt dat de druk te hoog is?
En wat betekent dit nu werkelijk (over de conditie van mijn blok bijvoorbeeld?)

Overigens gebeurt dit altijd bij koude motor, en vaak is het zo dat het bij herstarten niet meer terugkomt... Doe ik er slim aan om zo dit signaal te onderdrukken/negeren? Of kan ik de boel versjteren?

Ik heb tot nog toe gedacht dat het mogelijk een bekabelingsfoutje was, omdat er niet te weinig druk was, maar teveel druk kan dus ook? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!