Auteur Topic: Oliedruk / temp metertjes. Welke?  (gelezen 3386 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #15 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:07:15 »
Als bij flink toerental & belasting de oliedruk zakt,
ben je bij 0,5 bar al te laat.......bij 2 bar heb je nog een kansje.
Maar goed: Raymond praat in autocross-termen enzo

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #16 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:08:13 »
6 en 8 bar is bij relatief koude motor . ik praat over een motor die in zijn geheel echt warm is (lees een 30km snelweg )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #17 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:09:14 »
Als bij flink toerental & belasting de oliedruk zakt,
ben je bij 0,5 bar al te laat.......bij 2 bar heb je nog een kansje.
Maar goed: Raymond praat in autocross-termen enzo

als je idd tijdens vol toeren onder de 2bar zakt dan heb je idd wat aan de 2bar weergave ,maar wij rijden straat auto's  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #18 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:12:02 »
Tweaken: Veul erger kan ook nog...

http://cgi.ebay.de/_W0QQitemZ350043347124

Doe mij die maar!

Redenen voor verminderde druk t.o.v. standaard benzinemotortje:
Dieselmotor met olie-gesmeerde vacuumpomp (0)
Zuigerbodemkoeling (1)
G-lader smering (2)
Lagerschaaltjes (3)

Zijn nogal wat meer zaken afhankelijk van smering waardoor de werkdruk wat lager ligt. Ja, tuurlijk: lagerschaaltjes ga ik vervangen: Big-end en krukas (indien mogelijk zonder uitbouw blok). het blok heeft zich bewezen als 'non-motor-olie-stoker' dus krijgt ie wat transplantaties.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #19 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:14:23 »
Tweaken: Veul erger kan ook nog...

http://cgi.ebay.de/_W0QQitemZ350043347124

Doe mij die maar!

Redenen voor verminderde druk t.o.v. standaard benzinemotortje:
Dieselmotor met olie-gesmeerde vacuumpomp (0)
Zuigerbodemkoeling (1)
G-lader smering (2)
Lagerschaaltjes (3)

Zijn nogal wat meer zaken afhankelijk van smering waardoor de werkdruk wat lager ligt. Ja, tuurlijk: lagerschaaltjes ga ik vervangen: Big-end en krukas (indien mogelijk zonder uitbouw blok). het blok heeft zich bewezen als 'non-motor-olie-stoker' dus krijgt ie wat transplantaties.

geen onverstandige keus idd ,maar was een olie pomp van een g40 niet anders dan die van een diesel ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #20 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:14:42 »
BTW: in jouw Derby zal die hoge druk sensor (dynamische controle) helemaal niet worden aangestuurd/sloten aangezien een Derby uit 1977 helegaar zo'n druksysteem niet heeft. Dat kwam pas in het 2e bouwjaar van de polo 2.

Te binnen schiet:
Jij kunt wel meerdere sensors kwijt in de kop, dus je kunt kiezen: of warn-contact gebruiken op VDO-potmeter of standaard schakelaar gebruiken. Je kunt misschien ook gaan voor een pot meter zonder warn-contact (misschien goeikoper), maar mocht je ooit die potmeter toch gaan gebruiken in een andere auto, dan is't weer jammer...
Vergeten te melden: bouwjaar van de auto is '77, maar het blok komt uit '92 (3F) en is helemaal compleet overgezet, inclusief electronica.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #21 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:15:20 »
Mmm, weet hier niet heel veel van, maar ken natuurlijk wel mijn eigen ervaringen...

Met de daily heb ik op toeren tussen de 6 en 8 bar oliedruk => zeker meter tot 10 nemen?!

Het zoemertje (origineel) gaat bij mij nog wel eens af... Aangezien ik niet te weinig druk heb, begrijp ik uit Jaap's verhaal dat de "dynamische controle bij 1800 tpm" dan vindt dat de druk te hoog is?

Neen: Druk is nooit te hoog. Bij 1800+ toeren controleer ie of er wel minimaal 1,8 bar druk aanwezig is.. alles minder dan 1,8 bar vindt ie op toeren te weinig!

Citaat
En wat betekent dit nu werkelijk (over de conditie van mijn blok bijvoorbeeld?)

Overigens gebeurt dit altijd bij koude motor, en vaak is het zo dat het bij herstarten niet meer terugkomt... Doe ik er slim aan om zo dit signaal te onderdrukken/negeren? Of kan ik de boel versjteren?

Ik heb tot nog toe gedacht dat het mogelijk een bekabelingsfoutje was, omdat er niet te weinig druk was, maar teveel druk kan dus ook? -dunno-

Wat dat piepen werkelijk betekend? Dat je onder de 1,8 bar zit bij meer dan 1800 toeren: Dunne olie (bij goed heet blok), én eventueel wat minder wordende lagerschaaltjes (druk verlies) én het flink hard ( en lang ) nemen van bochten ( olie in 1 hoek van het carter: pomp zuigt lucht aan.. ).. maar meestal is er sprake van een draadbreuk, of een combi van bovenstaande..

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #22 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:15:37 »
maar dash toch niet ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #23 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:16:43 »
Vergeten te melden: bouwjaar van de auto is '77, maar het blok komt uit '92 (3F) en is helemaal compleet overgezet, inclusief electronica.

Dynamische oliedrukcontrole zit (inclusief zoemertje) ingebouwd in de kilometerteller... Dit werkt compleet los van het motormanagement, ontsteking of wat mij betreft: de ruitenwissers.   Denk niet dat ie dat kleine ietsiepietsie elektronica heeft overgezet.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #24 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:18:04 »
laat staan in een polo 1 tellerwerk met toerentellert
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #25 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:20:34 »
Klopt, dash is origineel. Is alleen een klokkenwinkel met toerenteller ingekomen (zoals deze: Ebay.de, 280250418412)
Maar ok, dacht dat we t nog steeds over sensoren in/op t blok hadden. Had niet door dat we inmiddels over het andere eind van het draadje spraken. :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #26 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:21:54 »
we kijken wel verder dan een mooi stel borsten hoor  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #27 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 23:27:53 »
 -uitlachen- En we hebben vast allemaal welles V-power getankt :D -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #28 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 23:45:42 »
Mmmm, vandaag mijn oliedrukmetertje eens goed in de gaten gehouden. 3x ging de zoemer aan het piepen...  -wanker-
* 1e keer bij vrij koude motor, maar na gestopt te zijn bij de pinautomaat (en dus opnieuw gestart te hebben) hield-ie verder zijn waffel (aanname uitleg: valse melding?)
* 2e keer bij warme motor (olietemp rond 85 graden) en binnen de bebouwde kom (50 km/h). Oliedruk stijf op vijf (aanname uitleg: valse melding?)
* 3e keer bij optrekken op invoegstrook naar de snelweg (vol gas, van 40 naar 110 km/h). Oliedruk tussen 6 en 7 bar, olietemp oplopend van 85 graden naar uiteindelijk 105 graden (eenmaal ingevoegd, toen zoemertje ook stil). (aanname uitleg: valse melding?)

De waardes bij verschillende omstandigheden bij warme motor (ook af te leiden uit bovenstaand verhaal):
* bij stadsverkeer (50 km/h in 4): olietemp 85 graden, oliedruk stijf op vijf
* bij belasting (accelereren/volgas): olietemp oplopend naar 105 graden, oliedruk naar 6-7, soms doorlopend naar 8
* bij stationair (verkeerslichten): olietemp loopt langzaam terug naar 80-85 graden, oliedruk tussen 2,5 en 3.

Lijken mij keurige waardes, toch? Dus moet het dan gaan zoeken in draadbreuk en/of defecte sensor? In geval van draadbreuk: waarom zoemer slechts af en toe, en niet altijd of nooit? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #29 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 07:36:55 »
we kijken wel verder dan een mooi stel borsten hoor  :D

Spreek voor jezelf!  :P
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din