Auteur Topic: Oliedruk / temp metertjes. Welke?  (gelezen 3385 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #30 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 22:35:52 »
Mmmm, vandaag mijn oliedrukmetertje eens goed in de gaten gehouden. 3x ging de zoemer aan het piepen...  -wanker-
* 1e keer bij vrij koude motor, maar na gestopt te zijn bij de pinautomaat (en dus opnieuw gestart te hebben) hield-ie verder zijn waffel (aanname uitleg: valse melding?)
* 2e keer bij warme motor (olietemp rond 85 graden) en binnen de bebouwde kom (50 km/h). Oliedruk stijf op vijf (aanname uitleg: valse melding?)
* 3e keer bij optrekken op invoegstrook naar de snelweg (vol gas, van 40 naar 110 km/h). Oliedruk tussen 6 en 7 bar, olietemp oplopend van 85 graden naar uiteindelijk 105 graden (eenmaal ingevoegd, toen zoemertje ook stil). (aanname uitleg: valse melding?)

De waardes bij verschillende omstandigheden bij warme motor (ook af te leiden uit bovenstaand verhaal):
* bij stadsverkeer (50 km/h in 4): olietemp 85 graden, oliedruk stijf op vijf
* bij belasting (accelereren/volgas): olietemp oplopend naar 105 graden, oliedruk naar 6-7, soms doorlopend naar 8
* bij stationair (verkeerslichten): olietemp loopt langzaam terug naar 80-85 graden, oliedruk tussen 2,5 en 3.

Lijken mij keurige waardes, toch? Dus moet het dan gaan zoeken in draadbreuk en/of defecte sensor? In geval van draadbreuk: waarom zoemer slechts af en toe, en niet altijd of nooit? -dunno-

Heeft één van de heren techneuten nog bevestigende/goedkeurende danwel alarmerende opmerkingen over de genoemde waardes? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #31 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 23:05:27 »
Raar dat je olietemp bij stationair juist zakt.

Oliedruk-waardes zijn hoger dan ik gewend ben.
Ik zou d'r es een echte oliedrukmeter aanhangen:
dat neemt vooral wat onzekerheid weg.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #32 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 23:09:15 »
storing duidt op vals contacten van stekkertjes op de sensoren
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #33 Gepost op: di, 02 sep 2008, 22:25:04 »
geen kanaaltje verstopt? dan wordt het  -fietsen- vrees ik
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #34 Gepost op: di, 02 sep 2008, 22:28:41 »
tegen de tijd dat een oliekanaal verstopt rij je minstens 10 jaar op dezelfde minerale olie zonder verversen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #35 Gepost op: vr, 03 okt 2008, 20:34:42 »
Hier even bij aansluitend;
Wat werkt het best? Olie-temp meter type (carterplug)?
Of oliepeilstoktemp-meter?
Of maakt dit niet uit?
« Laatst bewerkt op: vr, 03 okt 2008, 20:36:33 door Rétrokroezer »

Offline exdfrt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #36 Gepost op: wo, 16 jun 2010, 22:34:26 »
Ik zou voor de peilstok kiezen. Een plug in het carter zit in  de rijwind en geeft dan een lagere waarde aan.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #37 Gepost op: do, 17 jun 2010, 11:46:07 »
oliepijlstok en carterplug sensor -> beiden meten de temperatuur in het carter => ongeveer dezelfde waarde.

Zoals eerder beschreven in een topic.. ehmz.. ik zoek het op : dit topic -> http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5726.0.html

De temperatuur verschilt van de plaats waar je m meet: boven in de kop of onderin het carter. Waar het werkelijk om draait is de afwijking van de normale temperatuur. Een betrouwbare meting tijdens normale omstandigheden en het verschil ( de temperatuurstijging ) tijdens het betere ' plank '  werk. Als de termometer 150+ graden aangeeft bij stevig planken: oliekoeler monteren!!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #38 Gepost op: do, 17 jun 2010, 18:49:16 »
ik meet de olietemperatuur in de kop en als mijn metertje 80 graden aangeeft gaat ook de thermostaat van de oliekoeler flens open
maar ik zou wel eens willen weten waar de olie het heetst is in de kop of in de carter ?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #39 Gepost op: do, 17 jun 2010, 18:59:32 »
Daar waar de olie het meest moet koelen: in de kop dus.

In het carter meet je de temperatuur van de olie die je het blok in pompt: de 'start' temperatuur dus. IN het blok zal de temperatuur nog fluctueren: Dat deel dat langs de krukas-lagers vloeit zal niet zo hard in temperatuur stijgen, dat deel dat naar boven over de nokkenas sproeit zal nog wat warmer worden (want in de kop),. dat deel dat door de hydrostoters/sleeptuimelaars) gaat,. dicht op de kleppen: warruhm!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #40 Gepost op: do, 17 jun 2010, 22:23:38 »
Olietemperatuur moet (volgens handleiding bij mijn Autometer-meterje) in de carterpan worden gemeten. Daar zit ie bij mijn Polo dan ook.

Bij rustig rijden 90-100º, bij langere tijd (meer dan 20 minuten) 120km/u loopt ie richting 115ºC. Bij langere tijd 140+km/u gaat ie naar 125º (einde schaal).

Een kortdurende hoge snelheid (f doortrekken naar 210 km/u) en weer terug naar 120km/u loopt temperatuur niet zo hoog op.

In JHIMZ staat op pag. 31:

"Volkswagen nennt 145º C in der Ölwanne als höchstzulässige Temperatur. Voraussetzung ist dabei allerdings ein wirklich hochwertiges Motoröl". An den Kolbenringen können Temperaturen bis 300º C auftreten".

Op diezelfde pagina staat ook dat lage olietemperatuur 'gevaarlijker' is dan hoge temperatuur. Onder de 60º werken de additieven nog onvoldoende, waardoor hogere slijtage optreedt. Daarom moet je na een koude start niet boven de 3500 rpm gaan zolang de olietemperatuur in het carter niet minstens 60º C is.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #41 Gepost op: vr, 21 jan 2011, 22:41:41 »
Ter lering ende vermaak:
Was mijn telefoon aan het leeghalen, en kwam wat foto's tegen van een olietemperatuurvoeler ( VDO ) in ingebouwde toestand.



Zoals je ziet, steekt deze best een eindje in het carter. Neen: Dat wil niet zeggen dat je aldaar de meest ideale meting uitvoert (zie dit topic en de aangeboden linkjes), maar je meet dus niet de temperatuur van de ( sterk? ) door rijwind afgekoelde olie welke zich aan de wand van het carter bevindt, maar gewoon 'vingerdiep' in de olie: De 'voeler' zit in het puntje van de sonde.
« Laatst bewerkt op: vr, 21 jan 2011, 22:43:19 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #42 Gepost op: za, 22 jan 2011, 14:00:04 »
verschil tussen carterpan meting en oliefilter huis meting is bij mij 10 tot 15 graden

heb namelijk 2 sensoren met een schakelaartje er tussen 
voor iemand blert waarom wat een onzin bla bla bla bla ...
nou ik had altijd al zo een adapterplaat tussen oliefilter en blok..
maar gezien dat nog al dicht bij een hete uitlaat zit , en mn  carterpan aan vervanging toe was ... heb ik er dus ook een in in t carter gemaakt aan de achterzijde een bus op gelast en draad in getapt.
dus minder last van een gekoelde sensor door rijwind

t zijn beide sensoren van hetzelfde merk... en als ik op de highway rij is t carter bijv. 90graden en filterhuis is 100 tot 110 graden ;)
 

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Oliedruk / temp metertjes. Welke?
« Reactie #43 Gepost op: za, 22 jan 2011, 14:20:51 »
t zijn beide sensoren van hetzelfde merk... en als ik op de highway rij is t carter bijv. 90graden en filterhuis is 100 tot 110 graden ;)

Kijk -thumbsup- Nuttige info
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud