Stiftung AutoMuseum VolkswagenVanaf het slot Wolfsburg was het de bedoeling te verzamelen bij het Volkswagen Museum. De StomStom gevolgd en wat bleek: Op vrijdag avond hebben we het museum compleet over het hoofd gezien toen we bij de McDonalds er naast een bakje koffie gingen halen. Geeft maar weer aan hoe 'goed' het Volkswagen Museum is aangegeven. Sterker nog: Ik zag een klein bordje en verwachtte de auto aan de achterkant op een parkeerplaats voor leveranciers ofzo te parkeren. Maar nee. Er was ruimte gereserveerd op de
hoofdparkeerplaats. Bijna niets deed vermoeden dat het hier om hèt museum gaat dat schuilgaat achter deze website:
http://automuseum.volkswagen.de/ Maar het stond er toch echt, op de gevel: Eingang (pijl) Volkswagen Museum. Bijna net zo troostloos als VW Classicparts. Naja.. ben benieuwd.. De organisatie had het ook hier voor elkaar gekregen dat we vrije ingang kregen voor het museum. De Entree zag er niet zo veel belovend uit, en het was (ondanks de hele meute G40 rijders) echt verschikkelijk rustig. Bij de ingang was de 'teleurstelling' dan ook aan onze gezichten af te lezen:
Binnen via een lange hal met langs de wand een korte tijdsgeschiedenis,. Eenmaal in de hoofdzaal stonden echter enkele verrassingen klaar: Op een centraal podium stonden ze dan klaar: De Öko-polo en de Polo Sprint. Hoewel (een andere) öko-polo afgelopen jaar ook al in Essen te bezichtigen was, toch echt een bijzonder ding. Ook de Sprint is een zeldzaamheid: Op internet zijn niet veel meer dan enkele oude tijdschrift artikelen (in zwart-wit) te vinden van dit 'monstertje'.
De Sprint was nog afgesloten, dus tja, wat doe je dan? Voor de duidelijkheid: De Polo Sprint heeft géén motor in het vooronder, maar een 1.9 liter wasserboxer in de kofferbak. Het vermogen van 156 pk krijgt de motor door de toepassing van een G-60 lader. Jawel. En dat in 1983.
Na inspectie vanaf de onderzijde bleek het te gaan om een bus motor + bak. De standaard achteras is aangepast met de onderkant van standaard fuseestukken: Op z'n kop aan de as gemonteerd. Om de schokdemper niet met de aandrijfassen in aanraking te laten komen zijn deze aan de achterkant tegen de as gemonteerd, zodat ze schuin naar boven wijzen. In totaal 4 (!) uitlaatdempers hangen links en rechts onder de auto en in het vooronder zit niet veel meer dan een brandstoftank en een oliekoeler.
Niet veel woorden voor deze dikbil:
Onder de kap/hoedenplank/laadvloer:
Zie de G60 lader, welke destijds nog zwart gespoten was; de Spiraallader was in 1983 nog lang niet uit ontwikkeld en mogelijk wilde VW nog niet te veel prijs geven van het 'ding'.
Ook de Öko-polo stond z'n mannetje naast deze krachtsexplosie. Al staat ie een stuk minder breed, door het kleurige uiterlijk valt de Öko zeker op!
"Als klap op de vuurpijl" kom je bij een korte wandeling door het museum de laatst overgebleven Weltrekord Polo G40 tegen.
Hoe mooi wil je 't hebben? Deze drie auto's zijn tussen al het andere Volkswagen spul echt niet de enige Polo's. Ook een serie van 4 86c modellen is terug te vinden in het museum.
Een Polo 1; Een beetje moeilijk model, want niet helemaal 'kloppend' met 'n' achterlichten, een 'n' deurgreep rechts, een setje 'n' bumpers, maar toch een chromen randje op de flanken.
Een Polo 2 Steilheck. Hier heeft het museum zelfs nog moeite met het goed herkennen van de auto/motor. Op het informatie-sheet staat te lezen: 1982-er 1.1 Diesel proto. Het CL interieur verraad niets (op een opmerkelijk symbooltje op de plaats van het choke-lampje), maar onder de motorkap blijkt later een 1.6(?) Golf Diesel te liggen, incluus aangepaste motorsteunen en al.
Zoek de diverse missers:
(voor de duidelijkheid: 't is dus geen 1.1 Diesel ( de koets rolde volgens de sticker in de kofferbak ooit met een benzine 1.1 HB van de band), de Diesel kwam ongeveer gelijktijdig met de G40 uit (vanaf 1986 leverbaar in Nederland). Mogelijk had de Diesel wel het opgegeven vermogen.. maar waarschijnlijk wel iets meer )
Een blik onder de kap:
Mogelijk dat de andere modellen ook 'iets' te verbergen hebben, maar 't is ons niet opgevallen.
Een Polo 2 Coupe uit 1982; Diamantzilver is niet lelijk
En een Polo 2 Coupe GT uit 1989,. aangekocht van een ouder echtpaar die de auto als eerste bezitters afstonden: